09 Юли 2024вторник06:31 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Думи за Мая Кубратова

"Да подчиниш материала и да го наситиш с чувство..." е основен стремеж за художничката

/ брой: 46

автор:Огнян Стамболиев

visibility 2715

Мая Кубратова започна своя творчески път като художник-приложник и посвети усилията си изцяло върху керамиката. Работите й от този първи период имаха излъчването на изящното изкуство - бяха доста оригинално замислени и професионално решени при високо техническо майсторство. Декоративните й керамични релефи се възприемаха като истински живописни произведения. Чувството за особената специфика на материала и подчертано поетичната й нагласа (много от тези нейни опуси звучат като поетични метафори) откриха пред нея пътя към смелия експеримент, към търсенето на нови и непознати изразни средства.
Родена е в София в семейство на техноинтелигенти, но израства в Шумен - един от старите български културни центрове, където още в гимназията проявява интерес към живописта и по-специално към декоративно-приложните изкуства. Годините на обучение в Изобразителния факултет на Великотърновския университет в класа по стенопис на Никола Гелов й създават добри професионални и трудови навици. Но след дипломирането си е на кръстопът. С какво да започне? Къде да отиде? У нас стенописът е все още мъжка специалност. Чистата живопис е колкото привлекателна, толкова и трудна за начало. И все пак започва именно с нея и още с първите си платна има успех. Допусната е да участва в няколко окръжни изложби в Шумен. Междувременно е разпределена като преподавателка в Керамичния техникум в Нови пазар. Но преди това трябва да спомена, че в Нови пазар, в този малък севернобългарски град, в известния завод за керамика и порцелан "Китка" през седемдесетте и осемдесетте години имаше прекрасно уредена експериментална база, в която тя бързо усвои новата за нея техника за работа с почти непознатите преди това материали фаянс, шамот, каменина. Изучаваше богатото наследство на нашите майстори-грънчари и постоянно експериментираше. Успоредно с това се занимаваше и с текстил - в Общата изложба на декоративно-приложните изкуства в София се представи с няколко феерични дамски тоалета. В момента Мая Кубратова преподава скулптура в Училището по изкуства в Русе и бележи сериозни успехи и като учител. Наскоро ни зарадва и с интересни живописни работи.
Бих казал, че характерът на професионалната подготовка до голяма степен предопредели съчетаването на смелото новаторство с дълбокото разбиране на законите на изкуството в творчеството на Мая Кубратова. Овладяла добре традиционната технология и особеностите и стилистиката на българската народна керамика, тя упорито търси и мисля, че намери своя собствен пластичен език. Нейните произведения от този период са малки декоративни релефи. Най-добрите от тях могат да се възприемат като камерни живописни платна със свое, неповторимо образно-асоциативно звучене. Специално ще отделя "Ретро" - една от най-завършените й работи.
Тук, в този поетичен и пределно психологичен дамски портрет, темата се решава чрез твърде изразителна декоративна форма - умело съчетание на нисък и висок релеф с достатъчно добра равномерност и което е най-интересното - с ювелирно изпипани детайли. Характерно е, че в тези свои работи Кубратова пренебрегва традиционната за тази техника глазура. Тя само леко ги оцветява (предимно в земната гама) с манганов или железен окис, за да подчертае формите, релефа и отделните дребни детайли. И въпреки относителната монохромност и лаконизма на пластиката нейните най-сполучливи работи ("Лято", "Детство", "Сънят", "Носталгия", "Топла земя", "Първият ден", "Каменна приказка") постигат достатъчно експресивен и активен емоционален заряд. В творчеството на Мая Кубратова се усеща и остро чувство, едно подчертано уважение към материалите, с които работи.
Бих искал да се спра отделно и на прекрасната изложба на Мая Кубратова, която представи в столичната галерия "Минерва". Озаглави я "Докосване" и това добре намерено заглавие напълно отговори на значението на тази нежна и красива дума в нашия език. С тези свои малки скулптури Мая поиска да сподели със зрителите свои лични мигове, настроения и усещанията за тях, изразени в състоянието на различните женски фигури. И това, както отбеляза критиката, са: "обобщени, стилизирани до знак образи на Красотата, на тайнството на Любовта, на Спомена, на запечатания Миг..." И още една много точна оценка: "Мая Кубратова търси хармонията в малките неща - изчистен силует, хармонична линия на обемите в ритъма на тяхното движение, в редуването на спокойни и натоварени повърхности..."
Мая Кубратова сподели, че много обича скулптурата да е... цветна. Да има не само линия и обем, но и цвят, да е живописна. Подобно на скулптурите от древния Египет, Елада и Рим, значителна част от които са били оцветявани. Голямото предизвикателство за нея, както твърди самата тя, е да съумее "да подчини материала", "да го насити с чувство", да го превърне в "предмет, отразяващ Душата"... Работата за Мая е "средство за самопознание, общуване, начин за поддържане на равновесието в Душата, защото на твореца душата е вечно неудовлетворена..."
 

Енергетиците станаха заложници на хаоса във властта

автор:Дума

visibility 484

/ брой: 127

Предлагат по-висок таван на ваучерите за храна

автор:Дума

visibility 419

/ брой: 127

Започват проверки на екскурзоводите

автор:Дума

visibility 449

/ брой: 127

Започва ремонтът на Дунав мост

автор:Дума

visibility 429

/ брой: 127

Лондон иска рестарт на диалога с ЕС

автор:Дума

visibility 564

/ брой: 127

Французите гласуваха на втори тур

автор:Дума

visibility 468

/ брой: 127

България и Китай стават все по-близки

автор:Таня Глухчева

visibility 536

/ брой: 127

Накратко

автор:Дума

visibility 373

/ брой: 127

Галактически кабинет

автор:Александър Симов

visibility 500

/ брой: 127

Посланията на Орбан в Москва

visibility 433

/ брой: 127

Нов сюжет за "Параграф" 22 "написа" вотът "2 в 1"

автор:Юлия Кулинска

visibility 449

/ брой: 127

Байдън задълбава кризата на „дълбоката държава“

автор:Юри Михалков

visibility 539

/ брой: 127

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ