Докторе, нервна съм!
/ брой: 171
Мъж почина пред Народния театър в центъра на София, линейка дошла след 4 повиквания. Мъжът бил жив първите 7 минути... При подобни ситуации, струващи човешки живот, никой не може да остане равнодушен. Коментарите се разбират от само себе си. И те не са в полза на хората с бели престилки или на недостигащите линейки, тяхното изкуствено често райониране и куп административни недомислия в сферата на спешната помощ. И докато за повечето от тях пациентите дори не подозират, те просто се оставят в ръцете на медиците - най-често с очи отворени към живота.
Има обаче и друга - тъмна половина, в борбата на медиците с времето и разстоянията. 70 на сто от повикванията в Спешна помощ не са спешни или са фалшиви. Губят се 16 млн. лв. държавни пари за страхови неврози, настинки, колики, спасяване на котки, просто майтапчийски обаждания, граничещи със садизъм и непростима простотия. Защото как иначе да наречеш обаждането на един кретен за едното нищо, ако през това време хора имат наистина нужда от помощ. Какъвто и коментар да направи човек, все ще е недостатъчно. Работата обаче е в това да му бръкнеш на кретена в джоба, с икономическа принуда да му насадиш в тъпата глава онова, което само с разум не става. Едно напразно разкарване на линейка струва 250 лева, по света санкциите за фалшиви сигнали могат да стигнат до 10 000 долара. От МЗ и МВР обаче не идва информация за това дали някой го е отнесъл за фалшиви обаждания. От столичния център заявили, че и двете институции не са им искали справка за такива сигнали. В същото време още преди години бе съобщено, че обновеният софтуер на спешния телефон позволява вече не само проследяване на обаждането с точност до мобилна клетка, а и възможност служителите да въвеждат "маркери" за надеждността на всеки гражданин, подал сигнал за спешен случай. За разпознаване на лъжливите сигнали служителите преминавали периодични обучения. Какво, софтуерът ли се скапа, или МВР гони само един вид телефонни измамници? За другите не му остават сили сигурно.