От редактора
Неграмотни и немислещи...
/ брой: 127
Знам, че повдигам за пореден път тази тема, но ми е болно. Зрелостниците поставиха нов рекорд на матурите тази година - най-ниският успех от 2008 година насам, когато беше въведен този формат. Добър (4.06). Добре е, до под 3.50, което се води среден, има още време.
Да, наистина, когато хора с ниски чела и дебели вратове заемат ключови постове и разпределят помежду си благата на държавата, какво значение има как се пише дадена дума? А хора с научни степени и титли ровят по кофите.
Затова и младите... Едни от тях не виждат смисъл да учат, не отдават значение дали са грамотни или не. У нас успех имат неграмотните. Други пък живеят с мечтата за чужбина и незнаенето на родния език не е проблем.
А за някои използването на чуждици е признак на цивилизованост. Да, цивилизованост, ама криворазбрана.
В тази връзка ми направи добро впечатление съвместната инициатива на проекта "Как беше... на български" и интернет платформата ЧУЖДИЦА.БГ, които се опитват по интересен начин да провокират младите хора да използват повече български думи и да ограничат употребата на заемки и чуждици. Всеки може чрез сайта да потърси значението на дадена чуждица и да намери нейното българско съответствие.
И още един проблем показват матурите. Учениците не могат да създават интерпретативен текст. Казано по друг начин, те не могат да разсъждават и да изразяват мислите си.
Разбира се, че учителите са виновни. Няма кой друг. Те са длъжни да мотивират децата и дори, ако трябва, с фуния да им налеят знанията в главите (или, нека бъдем модерни, да подадат информация към чипа). Защото виновен трябва да има.
Няма да говорим за литературата, където зрелостниците се мъчат много, защото не искат да четат и не разбират ценностите, в които се опитват да ги възпитават някои от най-големите български умове. Трудно е, когато живееш в общество с преобърната ценностна система.
Решението? Простичко е. Да се вдигне прагът на двойката, който сега е 23 точки, на 50 точки, като се запазят досегашните критерии и сложност на въпросите. Така учениците ще бъдат мотивирани да учат, за да завършат средно образование. А без средно образование човек да има право да работи само нискоквалифицирана работа. Но затова трябва да се смаже сивата икономика и корупцията. И още нещо. Човек без средно образование да няма право да изкара шофьорска книжка. Ти не можеш да си напишеш името, пък си седнал зад волана на мощен автомобил.
Тъжно, но факт. Неграмотни млади хора, които не могат да мислят. Стадо. Колко лесно се управлява.