17 Ноември 2024неделя03:24 ч.

Счетоводители вместо педагози

Делегираните бюджети пестят пари, но създават драстични разлики в нивото на големите и малките училища

/ брой: 41

автор:Велиана Христова

visibility 2384

Завчера МОМН отчете изпълнението на проект по ОП "Човешки ресурси" за обучение на училищни директори, помощник-директори, счетоводители как да оперират ефектино с т.нар. делегирани бюджети. За проекта са отпуснати 7,8 млн. лв. Просветното министерство отчете, че вече никой у нас не отрича финансирането на училищата чрез делегирани бюджети и децентрализацията на финансовите отговорности, която е въведена вече във всичките 2700 училища в страната. Сиреч - всички се били убедили, че тя е ефективна, дисциплинираща, полезна.
Делегираните бюджети бяха въведени масово в училищата след 2007 г. Те означават, че всяко училище получава средства според броя на записаните ученици, за всяко дете държавата отпуска определена сума според т.нар. единен разходен стандарт. МОМН утвърждава формула, по която 80 на сто от общия бюджет се разпределят в самото училище, 20 на сто - от общината, но само за просветни дейности. От МОМН се похвалиха, че при въведената нова система средната заплата на педагозите се била вдигнала на 710 лв., а минималната основна заплата е 450 лв. Сериозен проблем обаче има за по-малките училища, които нямат статут на защитени чилища, но в тях учат, да речем, 100-120 деца. Средствата за такива учебни заведения са малко, а директорите не могат да намаляват до безкрай броя на учителите, за да им осигурят с наличните пари нормални заплати. Да не говорим, че в такива училища средства за подобряване на материалната база на практика не остават. Някои общини успяват да дофинансират малките училища, когато сами са решили, че за селището е по-добре да се запази училището с малко деца, отколкото изобщо да бъде закрито. По принцип допълнително финансиране за маломерни и слети паралелки може да се отпуска и от хазната, но от МОМН заявиха, че такива мерки може да бъдат взети едва идната година. От МОМН не посочиха точни данни колко училища са с маломерни паралелки у нас - били някъде около 35 %.  
Всъщност основната цел на делегираните бюджети е да се намалят средствата, изразходвани за средно образование, като с едни и същи пари се вършат повече дейности. Постигането на ефективно харчене е добро нещо, ако образованието ни по принцип е достатъчно финансирано. Защото от размера на финансиране зависи качеството на обучението - нещо, което у нас не е прието да се казва на глас. Разходите за образование като процент от БВП в България са най-ниските в ЕС и затова "ловенето на маймуни с трици" не се отразява добре на общественото здраве. Ниските резултати, които нашите ученици показват в международните сравнителни изследвания на знанията PISA и TIMSS, са доказателство за това.   
Ако проследим назад във времето въвеждането на делегираните бюджети, ще установим интересни неща. Свързани с

намесата на... Световната банка
 
В доклада си за ускоряване на конвергенцията на България през 2007 г. Световната банка критикува страната ни, защото на един учител се падали средно само 12,8 ученици (нищо, че в ЕС-15 например един педагог обучава 12,1 деца, а в новите страни членки - 12,2). Освен това, казва СБ, в 794 училища имаме до 11 ученици на един учител. Банката заключава, че у нас училищата и учителите са твърде много! Препоръчва да въведем във всички училища... делегирани бюджети. И откровено казва, че целта е не толкова да се въведе финансов ред, колкото да се намали броят на училищата. А всякакви помощи от държавата за парно, за стипендии, за транспортни разходи на учителите трябвало да се отменят. При 30% съкращения на учители щели да се спестят 39 млн. лв. годишно, а при съкращаване на 7000 души от средното образование икономиите щели да са 100 млн. лв. Така заплатите на останалите в системата можело да бъдат вдигнати. Трябва ли да напомняме, че след това в страната бяха закрити стотици учебни заведения, държавата въведе стимули за общини, които сливат и закриват училища и ги заменят със средищни, а от единния разходен стандарт за един ученик бяха изключени разходите за транспорт на пътуващите учители. Изключени са и до момента.
Изненадваща е съпоставката с друг доклад - на същата Световна банка, който бе огласен през септември 2010 г. Той де факто описва случилото се в българското средно образование през 2006-2009 г. - резултат от изпълнените препоръки на същата банка. Документът нарича "впечатляващ резултат" това, че правителството на тройната коалиция е успяло да въведе делегираните бюджети постепенно за всички училища и е оптимизирало училищната мрежа. За времето 2000-2009 г. децата в училищна възраст у нас са намалели с 30 на сто (с 327 000). Затова според СБ не е било изгодно да се поддържа "излишната" училищна мрежа - закрити са общо 495 училища, съкратени са 5000 учители, пише в доклада. При това са реализирани икономии в размер на 100 млн. лв., което е позволило заплатите на останалите да се повишат с 46%.
Нататък обаче какво четем? Четем, че закриването на училища в малките селища е довело до

съществено увеличаване на отпадащите ученици

Семействата от много села престават да пращат децата си на училище заради неуредения транспорт до средищно училище, липсата на условия за целодневно пребиваване в него, неосигуреното хранене, заради агресията в по-големите селища и пр. Делът на отпадналите ученици от закритите училища е скочил двойно - до 14,9%, а 7% от децата не тръгват дори в I клас. Препоръката на СБ е да се увеличи броят на защитените училища в малките селища, които получават по-висока издръжка, но за сметка на това в големите градове да се ликвидират училища, защото там имало транспорт и децата могат да пътуват лесно.
Делегираните бюджети са довели до подобряване на положението на училищата в едни общини и до обедняване на други, което прави училищата твърде

неравностойни в "образователните услуги"

Новият начин на финансиране обаче никъде не е  предизвикал никакво повишаване на качеството на обучението. Въвеждането на делегираните бюджети е довело до увеличаване на децата в една паралелка (в по-големите селища) и сега един учител обучава средно вече 18 деца в началния курс и 11 в горния курс. Банката препоръчва броят на децата в една паралелка да се увеличи още, за да бъде "оптимизиран" броят на учителите, сиреч - съкратен. При това банката е напълно наясно, че качеството на обучението ще спадне още, но пък икономиите ще продължат. Дали ще изпълним и тези препоръки?
Нищо от тези изводи, никакъв анализ, не чухме от МОМН завчера. В нашето образование е така - правят се експеримети, въвеждат се новости, после никой не казва как всъщност те са се отразили на системата. Участници в срещата обаче споменаха, че делегираното финансиране е довело до назначаване на повече счетоводители, защото всяко училище води свое счетоводство. И какво? Съкращаваме учители, назначаваме счетоводители. А после PISA показва, че над 40% от нашите 15-годишни ученици са под прага на образованост в четенето, математиката, природните науки.
На фона на розовите краски при отчитането на програмата за обучение преди ден шефката на Синдиката на българските учители заяви пред агенция Фокус, че делегираните бюджети са рестриктивни, с тях "училищата работят на минимума". Нямало механизъм на контрол, отчетност и прозрачност за парите - а нали уж това бе пропагандирано като огромен плюс на този начин на финансиране. Делегираните бюжети са недостатъни, категорична е Такева. 
Да добавим, че делегираните бюджети не включват финансиране на "дреболии" от типа на извънкласни дейности или свободно избираеми предмети (СИП) по желание на ученика. Какви СИПове може да предложи едно малко училище на своите 100 ученици, да речем, при положение че то едва кърпи заплатите на учителите? Естествено, че условията, които предлага образователната ни система в различните селища, са вече твърде различни и водят до големи разлики в подготовката на учениците в големия и малкия град. Впрочем PISA и това ни го каза... А в бюджет 2011 са предвидени допълнителни пари за извънкласни дейности в размер едва на 14 лв. на дете. Какво може да направи едно училище с тези стотинки? Дори в голямото училище извънкласните дейности биха изяли веднага всички налични пари, дори делегираният бюджет да се управлява идеално.
Всички тези проблеми убягват от вниманието на МОМН. Иначе сигурно е полезно училищните кадри да бъдат обучавани как правилно да управляват делегираните си бюджети.


 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1372

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1354

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1398

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1445

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1339

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1464

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1266

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1432

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1396

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1392

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1326

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ