16 Ноември 2024събота22:05 ч.

Сергей Станишев:

Социалистите не си поставят прости задачи

Цветанов навреди на България с изказването си, че членството ни в ЕС било грешка, смята председателят на БСП

/ брой: 250

автор:Калина Йотова

visibility 2020

- Какви бяха акцентите на второто заседание на Мрежата по външна политика на ПЕС, чийто председател сте?
- Мрежата беше създадена след предишния съвет на Партията на европейските социалисти през декември 2009 г. Аз бях избран за неин председател през април т.г. Това е много съществена възможност за БСП като партия член на ПЕС да влияе и формира дневния ред и обща политика на европейската социалдемокрация по отношение на външните партньорства и ролята на ЕС в международен план. Има и съществена роля с новоизбрания върховен представител на ЕС в областта на сигурността и външната политика - баронеса Катрин Аштън, която е най-висопоставеният представител на европейските социалисти в ЕК. Затова се проведе и второто заседание на тази мрежа. Сама по себе си тя има няколко задачи - да бъде форум за анализ на основни предизвикателства и проблеми с целия експертен потенциал на партиите от ПЕС и да предлага идеи за външната политика на ЕС. В разговора си с лейди Аштън обърнах внимание върху този потенциал и, разбира се, я поздравих за свършеното през изминалите месеци. Има много скептици по отношение на сериозността на ролята на ЕС като единен играч на международното поле. Затова именно беше важно заседанието на тази мрежа и моята среща с лейди Аштън, за да стиковаме приоритетите. На всяко заседание се обсъждат 4 теми. Сред тях бяха - източните партньорства и новата глобална политика. Има много сериозен документ, върху който работи т.нар. женевска група от експерти както от ПЕС, така и от леви представители в световните организации като Международната организация на труда и др. Заключенията от работната група ще се представят на всички партии от ПЕС и на нашите представители в ЕП и ЕК, включително лейди Аштън. Това е много важна възможност и за БСП - да формулираме и нашите приоритети и да ги изведем на преден план. Третото заседание на мрежата ще се проведе в България през идната пролет. 
- Каква роля е отредена за отношенията с Русия на фона на полифонията в ЕС?
- Полифонията е нормално явление, след като имаме 27 страни с различни традиции и дори исторически отношения, които оказват своето влияние. Русия е стратегически партньор на ЕС, а това е изключително важно, защото, когато водихме дискусията в мрежата - стана дума какво цели ПЕС в своите стратегически партньорства. Те се разглеждат първо като инструмент за постигане на по-справедлив свят в международните отношения, в търговията, дори като устройство на света чрез партньорство. Една такава задача никога не е лека, но социалистите никога не си поставят прости за реализация задачи.
Първостепенни са стратегическите пратньорства със САЩ, Русия и Китай, след това с Латинска Америка. Източното партньорство има други характеристики. Има страни, които разглеждат това партньорство като инструмент на своя регионална геополитика. Затова от самото начало към тази инциатива на ЕС има немалко скептицизъм. В Брюксел обсъждахме и партийните връзки на европейските социалисти с партии от лявото политическо семейство. За съжаление в повечето от тези страни (от проекта "Източно партньорство") партиите от левицата са доста слаби.
- БСП може ли да съдейства в тази насока?
- Ние не можем да изградим партии и да разширим тяхното влияние изкуствено. За ПЕС е важно много по-ясно да подкрепя своите политически партньори в страните от този регион. Колкото до Източното партньорство, ще засилим и партийното партньорство в този регион, в това число и в Русия, която обаче стои отделно, защото ние се нуждаем от силни социалистически и социалдемократически партии. 
- Какъв пример можем да дадем на Македония и Сърбия?
- Не смятам, че България трябва да бъде наставник на страните, които желаят интеграция в ЕС, но тя без съмнение може да сподели своя положителен и отрицателен опит от процеса на присъединяване. Преговорите на България не бяха проведени по най-перфектния начин. За това имаше и обективни причини, ние нямахме силно лоби в ЕС, към нас винаги се е подхождало изключително строго. България трябва да помага на страните от Западните Балкани да изпълнят критериите за членство.
Аз съм безкрайно притеснен от последните позиции и сигнали на българското правителство. Министър Цветанов заяви в Брюксел много ясно, че членството на България през 2007 г. било прибързано и грешка. И този пример не бива да се повтаря. Този човек не трябва да се произнася по теми, които не разбира. Той навреди на България, защото отсега нататък всеки, който смята, че България е несправедливо приета и смятат българите за изначално мързеливи, тъмни балкански субекти, които внасят корупция и организирана престъпност в ЕС - той им дава аргумент по всяко решение, което засяга България. Като започнем от Шенген през ERM-2 и еврозоната до това колко европейски пари от фондове ще бъдат заделени за нас в периода 2013-2020 г. Защото тези хора ще си кажат, че българският вицепремиер и правителството смятат, че са ни излъгали през 2007 г., следователно не бива да го допускаме втори път. Това ще работи срещу нашите интереси, Второто послание е към страните от Западните Балкани, за които, ако досега България ги е подкрепяла - отсега нататък ще бъде пречка. Това няма как да не се отрази върху двустранните отношения и върху всички въпроси, които засягат нашите интереси. Всичко това се забелязва от Брюксел. Думи, изречени от такова държавно ниво, имат своите последствия. Тези последствия обаче ги плащат всички български граждани.
- Може ли България да обвърже европейската перспектива пред Македония и Турция със своите национални интереси?
- Смятам, че винаги сме имали ясна и принципна позиция. Първо, ние подкрепяме членството на Република Македония е ЕС. Това обаче не може да стане автоматично, а на основата на спазването на всички критерии - в това число на критерия за добросъседски отношения, особено със страните от ЕС.
Република Турция е съвсем друг казус. Трябва да се имат предвид няколко неща - преговорите с Турция започнаха в момент, когато ние все още не бяхме член на ЕС. Второ - за разлика от преговорите с дванайсетицата, която се присъедини в периода 2004-2007 г., тези преговори са открити като финал, тоест не е гарантирано успешното им приключване. Турция има 35, а не 31 преговорни глави. За пет години преговори е затворена само една. Ние имаме по-добра възможност да отстояваме националните си интереси и нерешени въпроси чрез преговорите на ЕС, когато опре до съответните глави. Смятам за абсолютна спекулация темата за референдум за членстовото на Турция. Това е емоционално гласуване. Ако го направим, със сигурност няма да решим проблема с имотите на тракийските бежанци, защото ще последва негативна реакция. Аз разбирам проблема на тези хора, но въпросът трябва да бъде решен много отговорно със сериозна обществена дискусия, след като и ако успешно приключат преговорите за членство, тоест се затворят 35-те глави и се подпише договорът за присъединяване към ЕС.
- Пред еврокомисар Хоакин Алмуня представихте анализа на БСП за икономическата ситуация в България.
- При всяко мое посещение в Брюксел през последната година правя срещи с европейски комисари по различни теми. През пролетта, по време на срещата ми с Оли Рен, той сподели, че БСП и аз сме предсказуеми партньори. В човешките взаимоотношения е важно да знаеш какви са принципите и поведението на човека, с когото работиш. Затова държах да се видя и с еврокомисаря по въпросите на конкуренцията Хоакин Алмуня, защото пред цяла Европа стои този въпрос. Пред България той стои особено остро, защото имаме да наваксваме изключително много. През изминалите години бяха направени много сериозни стъпки в това отношение - за икономическия растеж, за повишаването на доходите на хората, за бизнес средата. За съжаление ГЕРБ сега върви в противоположната посока, което води до по-голямо изоставане на България от другите в ЕС. Стратегията "Европа 2020" цели икономика, която е конкурентоспособна, която се основава на знанията, иновациите и социалното включване, тоест този растеж да бъде усетен от повече граждани на ЕС. За последните 15 месеца това обаче не се случва у нас. Средствата за иновации, наука, висше образование рязко намаляха. Това отдалечава България от тези европолитики. През 2009 г. цяла Европа увеличаваше публичните разходи, за да помогне на реалната икономика. В България ГЕРБ си постави за цел спешно влизане в ERM-2 и еврозоната. Затова трябваше балансиран бюджет "на всяка цена" и спряха плащанията към бизнеса, общините. В крайна сметка обаче не можаха да излъжат ЕК и Евростат, че има нисък дефицит, но създадоха гигантски проблем в икономиката. Обърнах внимание и на тоталното влияние на ГЕРБ над независими регулиращи органи, които имат отношение към темите конкурентоспособност и свобода на пазари - БНБ, КЗК и КФН, включително последните промени за Сметната палата. Това няма нищо общо с европейските ценности и европейската политика.
- Защо европейската левица не съумя да извлече политическа полза от кризата?
- Това е един много фундаментален и дълъг за отговор въпрос. За него се изисква много сериозна дискусия и тя се води в ПЕС от момента на евроизборите през 2009 г.  Причините са много и комплексни. Една от тях е, че много от политиките на ПЕС, наложени за европейската социална държава, за подпомагането на бедните, за равния шанс се възприеха от всички. Тази победа на ПЕС, превърнала се в споделена и обща за ЕС, малко я обезличи. Това беше възприето и от християндемократите. Ангела Меркел не говори за дивия капитализъм, а за социална пазарна икономика. От тази гледна точка на избирателите границата между социалисти, центристи и десница е малко размита. Когато си постигнал дадена победа, трябва да намериш нови посоки и ценности. Точно с това се занимава ПЕС сега много активно. В това число със своя ясна платформа - алтернативна политика как ЕС да излезе от икономическата криза и за своето виждане каква да бъде Европа през 2020 г.
- Имате ли предложения за "апетитен пост" в Социнтерна?
- Периодично чета как си подготвям писта за високоплатена отговорна работа ту в Социнтерна, ту в ПЕС. Ще разочаровам може би някои хора, но моите лични и политически намерения са свързани с нашата страна и БСП. Това, че съм един от най-силните политици с външнополитически авторитет и знания, е само комплимент за БСП и допълнителен инструмент за увеличаване на нашето влияние на европейско ниво.        


 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1119

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1128

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1196

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1106

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1183

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1043

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1176

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1135

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1127

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1069

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ