17 Ноември 2024неделя08:29 ч.

Нови близо 7 хиляди пред съкращение в БДЖ

Управляващите обещаха до 15 февруари решение на финансовите и социалните проблеми в железниците, стачната готовност остава

/ брой: 11

автор:Ева Костова

visibility 2058

Заложените съкращения в програмите за оздравяване на БДЖ и "НКЖИ" са крайно необосновани и драстични. Това изтъкна вчера президентът на КНСБ Пламен Димитров. Поводът бе среща на ръководствата на КНСБ и КТ "Подкрепа" с транспортните синдикати, които проведоха редица срещи с министър Александър Цветков, представители на МФ и на Световната банка за отпускане на кредит за българските железници.
Намеренията за предстоящото преструктуриране на двете жп дружества за финансовото им стабилизиране бе тема и на среща, на която се нищиха и причините, довели до колапса. От синдикатите алармираха, че съкращенията в периода 2008-2010 г. вече са стигнали санитарния минимум - в "НКЖИ" са съкратени 1885 човека, а в БДЖ - 3200. Сега за 2011-2014 г. се предвиждат нови драстични съкращения на 3970 души в "НКЖИ" и 2800 в БДЖ.
От синдикатите изтъкнаха липсата на обоснована връзка между инвестиции и икономия от разход за труд. В същото време се пренебрегват факти, които натежават за лошото финансово състояние на дружествата - системно недофинасиране, закупуване на нов подвижен състав, несъразмерно високата стойност на инфраструктурните такси и т.н. Така например за 2010 г. необходимите средства за "НКЖИ" бяха разчетени на 683,6 млн. лв., а бяха предоставени само 217 млн. лв., тоест с 466,6 млн. по-малко. Предоставените за тази година средства пък са с 579,4 млн. лв. минус. Не по-различно е положението за пътническите превози, в които разликата в разчетено и предоставено е с 361,5 млн. лв. по-малко.
Обсъдено бе и неравностойното положение на железопътния транспрот спрямо автомобилния. Пламен Димитров илюстрира това несъответствие с конкретен пример - за да се движи един автомобил по републиканската пътна инфраструктура, се плаща за цяла година 1050 лв. винетна такса. За един жп вагон инфраструктурата се заплаща с над 10 000 лева за година. Ако у нас за километър с влак се плаща 3,50 евро инфраструктурна такса, в Полша тя е само 0,99 евро, Чехия и Португалия - 1,4 евро, а в Норвегия - 0 за пътнически превоз и 0,2 евро за товарни превози.  
На срещата вчера министърът на транспорта Александър Цветков съобщи, че още днес ще назначи междуведомствена работна група по проблемите на железницата. Социалният министър Тотю Младенов от своя страна добави, че до 15 февруари групата трябва да подготви оздравителен план за двете дружества. Тя ще подготви и социален пакет във връзка с оптимизацията на персонала на компаниите с идеята да има за тях програми за преквалификация и пренасочване към реални дружества.
Президентът на КНСБ Пламен Димитров заяви, че до 15 февруари двата синдиката запазват действията, които са започнали. Искаме да видим гаранции, иначе ефективни стачни действия, когато решат двата синдиката, са съвсем възможни, закани се Димитров.



 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1372

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1354

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1398

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1445

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1339

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1464

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1266

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1432

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1396

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1392

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1326

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ