14 Ноември 2024четвъртък21:26 ч.

Катастрофи

Само драконовски мерки ще намалят катастрофите по пътищата

Как в Европа и другаде се борят с безумието на шофьорите и кога у нас управниците ще се решат на драконовски мерки, за да прекършат врата на злото

/ брой: 184

автор:Богдан Иванов

visibility 5140

Закани, попържни, люти клетви се чуват все по-често откъм Гръцко, но... на български. Това са нашенци, яхнали колите си и тръгнали по островите я с приятели, я с палави девойки, я семейно и позволили си да безобразничат по гръцките пътища така, както безобразничат безнаказано в България: един кара със 160, че и 200 км в час, друг изпреварва безумно, трети минава на червено, четвърти е порядъчно пийнал...
Спрени насред път от полицаите, свалени от автомобилите, арестувани дори, те остават без книжки, номерата на колите им са прибрани и получават глоби, от които ги втриса много силно в летния зной, съсипва им се почивката и им държи влага още цяла година.
По-глупавите псуват гръцките закони и гръцките катаджии, по-умните псуват себе си по логиката: "Това, което човек сам си направи, никой не може да му го направи!"
Съвсем скоро, през 2010 г., Гърция е на първо място в Европа по брой на загиналите по шосетата - 112 на 1 милион жители (България тогава е със 105). Посрамени, не - отвратени от това си "постижение", гърците решават да въведат драконовски мерки, за да ликвидират злото. На тях да се подчиняват всички, без изключение - от работника до министър-председателя и президента; да има свиреп денонощен контрол; глобите да се събират ефикасно - до една; нарушителите да бъдат респектирани така категорично, че да запомнят случилото се, да го осмислят дълбоко и да променят занапред поведението си на пътя.
Системата работи отлично, защото от 112 на 1 милион население, загиналите по гръцките пътища падат до 73 на милион. Само за 8 години 36 на сто е намален броят на убитите! И българските шофьори, чувал съм го няколко пъти, се предупреждават: "Там да го даваме по-полека, че гърците пипат здраво и прошка няма". Направо се преобразяват, щом минат границата: тихи, кротки, деликатни - човек не може да ги познае.
Но как пипат гърците?
- За минаване на червен светофар - 700 евро глоба и 2 месеца без номера на колата;
- За употреба на алкохол и то в несравнимо по-малки количества от предвидените в нашия закон - 700 евро глоба и 3 месеца без книжка;
- За неправилно изпреварване (когато често се стига до челен удар и смърт) 700 евро глоба и 20 дни без книжка;
- За опасна маневра - 700 евро глоба, 30 дни без книжка и 10 дни без табели;
- За антирадар в колата - 2000 евро глоба, 30 дни без книжка и 60 дни без регистрационни табели;
- За дрогирани шофьори и за шофьори, които използват автомобила за пласиране на дрога - влизане по най-бързия начин в затвора, откъдето много трудно се излиза за такива провинения.

Но на фона на цялата тази строгост, която кара българските шофьори да пищят до небето от драконовските мерки по шосетата в Гърция, има и една добра новина: за платилите глобата в 10-дневен срок тя бива намалена наполовина.
Твърде важно предупреждение: не се опитвайте да дадете подкуп на полицай, за да се отървете, не размахвайте банкноти, не се правете на голяма работа - слагат ви белезници на мига и после има много да патите. В България сме свикнали с корумпираните катаджии и така ги омилостивяваме, в Гърция за предлагане на подкуп се влиза в затвора.
Да не говорим какво става в скандинавските страни например. При мое посещение в Норвегия съм разговарял с норвежци за корумпираните български пътни полицаи. Ако щете, вярвайте - те дълго-дълго не можеха да разберат какво значи подкуп и как така ще бъдат дадени пари на полицай, за да прикрие нарушение на виновния шофьор...
Сега да видим какво става от другата страна на Дунава, при братята румънци.
Както ДУМА писа в броя си от 31 юли т.г., 344 нашенци са с отнети там шофьорски книжки от миналата пролет насам заради различни нарушения: преминаване на червен светофар, рисково и непозволено изпреварване, отнемане на предимство, пресичане на непрекъснатата осова линия, превишена скорост, разговаряне по телефона в движение, каране с деца на предната седалка...
Още по-строг е законът за тези, които превръщат магистралите в състезателни писти и се фукат с мощни автомобили, достигайки 230,250, 280 км в час!
Тях ги грози затвор! Също и всички, позволили си над 70 км в час, колкото е разрешената скорост в градовете, или над 50 км в час, колкото е разрешената скорост в районите със забавено движение.
За употребилите алкохол, за дрогираните - да не говорим. Подразбира се какво ги чака, щом са седнали зад волана в такова състояние.
Има малък и унизителен спор: ние ли сме първи в кървавата класация на Европа за смърт по шосетата с 98 убити на 1 милион жители (Румъния с 96), или обратното. Но румънците явно са решени да измият кръвта от шосетата с драконовски мерки и нека нашите шофьори знаят: там отнета книжка за нарушение понякога се връща след година време!
Само за сравнение: Малта, обявена за пример на Европа, е с 26 убити на 1 милион население, Швеция - с 27, Нидерландия - с 28, Дания - с 30, Ирландия - с 36. С две думи - ние сме 2-3-4 пъти (!) по-зле от европейските страни, които имат най-големи успехи в борбата с катастрофите по пътищата.
Идва ред на комшиите. Но най-напред една уговорка: сега турската лира е силно обезценена и читателите няма да бъдат смаяни от величината на глобите, обаче от силната воля на комшиите да се справят с катастрофите по пътищата можем само да се поучим. Освен всеизвестните тежки санкции и глоби, ето и няколко по-специфични:
- В Турция допустимата граница за алкохол на водача е 0,5 промила за частни лица и 0,2 за шофьори в градския транспорт и водачи на камиони;
- При алкохол над 1 промил се завежда наказателно дело;
- Налага се глоба за силна музика в колата;
- За всяко нарушение, причинено от лице, което не е собственик на автомобила, се глобява нарушителят и със същата глоба... собственикът;
- За всяко провинение се начисляват от 5 до 20 наказателни точки. Когато бъдат надхвърлени 100 наказателни точки, следва отнемане на шофьорската книжка, евентуално нов курс за водачи и накрая нов изпит в опит книжката да бъде възстановена.
С по-малко благородство от гръцкото турците също дават възможност за намаляване на глобата при нарушение: ако тя бъде платена в 15-дневен срок, властите опрощават една четвърт от нея.
При македонците са въведени и глоби от 50 евро. Сега внимавайте защо: за хвърляне по паркингите край пътя или в тревата на хартии, найлонови торбички, остатъци от храна, бирени бутилки, фасове, цигарени кутии, дъвки, амбалаж. Нека това бъде едно наум и за нас!
Да погледнем какво става в Сърбия. Оттам преди двайсетина дни пристигна новината, че нашенски бабаит е засечен да кара по магистралата Белград-Нови Сад със скорост от 235 км в час. Спрян е веднага, арестуван е и плаща 1100 (!) евро глоба. Както казах по-горе: Това, което човек сам си направи, никой не може да му го направи!
От 3 април т.г. в Сърбия властва нов Закон за движение по пътищата. С него, без да е начело в трагичната класация за катастрофи, страната взема драконовски мерки срещу нарушителите. Там разрешеното количество алкохол в кръвта при шофиране на автомобил е 0,2 промила. При 1,21 до 2,00 промила - глоба да 1016 евро, при повече от 2,00 - затвор!
Лудата скорост е една от основните причини за смърт на пътя. Затова новият сръбски закон разпорежда:
х При превишаване с над 70 км в час на разрешената скорост в населено място - затвор;
х  При шофиране с 81 до 100 км в час по-висока скорост от допустимата - от 846 до 1016 евро глоба и възможно лишаване от свобода до 15 дни.
И от сърбите можем да вземем акъл - те глобяват с 85 евро за мръсни номера на колата. Глобяват с 846 до 1016 евро за управление на автомобил по време на наложено запрещение заради извършено безобразие на пътя, както и за возене на дете под 12 години на неправилното място.                                                    
Българските шофьори, които минават през Сърбия, следва да знаят, че вече една година там има електронен контрол на средната скорост. Всяко превишаване се отбелязва автоматично, колата се спира от пътна полиция и водачът трябва да плати глоба на място. За малко превишаване тя не е висока, но за каране с дива скорост може да стигне 1100 евро (както при нашенеца) и повече. Възможен е затвор.
Ако разширим периметъра, ще разберем, че по света има смайващи примери за строгост при пътни нарушения.
Шерифът на окръг Онтарио чака на голямо кръстовище зелен сигнал, за да премине, когато вижда как с космическа скорост автомобил прелита през кръстовището на червено, разбива се в огромен ТИР и откъснати глави, крака, ръце хвърчат на 100 метра наоколо! Потресен от хорското безумие, едноличният блюстител на закона веднага отива в шерифството и издава заповед:
"На всеки, позволил си да премине на червено или да кара с 30 км в час по-висока скорост от допустимата, колата се конфискува и претопява!"
Наскоро собственикът на голям футболен клуб у нас нарече тероризъм хвърлянето на бомбички от феновете по време на мач. Това ме подсеща за умните евреи, които съдят виновните за тежки катастрофи на пътя... по Закона за тероризма! Докато у нас къде с подкупи, къде с връзки, къде с правни машинации, осъществени от скъпи адвокати, много от виновните се измъкват с условни присъди и то при убити невинни хора!
Шведите пък дават интересен пример - ексцентричен, куриозен, но многозначителен: те глобиха преди време техен милионер за тежко нарушение на пътя с четвърт милион долара! Т.е. според дохода - беден ли си, плащаш примерно 1000 долара; богат ли си, плащаш за същото четвърт милион!
Заслужава си човек да се замисли.
Нека завърша с германците. Защо те са примерни шофьори може би сте прочели в броя на ДУМА от 4 май т.г. Но добре е и дори съм длъжен да припомня.
При тях всесилна е думата щраф (глоба). Освен традиционните глоби извънредно строгите пътни полицаи бъркат дълбоко в джоба на провинилите се и за:
- Неспазване на дистанция с предния автомобил;
- Изпреварване отдясно;
- Каране твърде бавно;
- Постоянно движение в най-лявата лента, която е отредена само за изпреварване;
- Спиране без причина;
- Движение с висока скорост при влошени метеорологични условия;
- Често използване на клаксон и често присветване с фаровете, което се смята за притесняване на другите водачи...
И т.н. и т.н.
За тези на пръв поглед невинни нарушения глобите са по 375 евро - доста солени дори за високите германски заплати. Но истински ужас сред варварите на пътя предизвиква така нареченият "идиотен тест". А варвари са пияните, дрогираните, eздачите с дива скорост, каращите без книжка, минаващите на червено, изпреварващите непозволено...
На тях им се отнема шофьорското свидетелство и те могат да си го върнат само ако издържат "идиотен тест". Това значи 40 часа занимания с психолог, който с прословутата немска педантичност много бавно, много дълго и влудяващо отегчително ги учи как се кара кола, как трябва да се отнасят с другите участници в движението и какво да бъде поведението им зад волана. За всеки час се плащат по 100 евро и се слага печат за присъствие и за внимание.
Щом бъдат събрани 40 печата, следва изпитът. В Германия (население 83,6 млн.) всяка година на такъв изпит се явяват 100 000 водачи. Това са идиотите на пътя, които с безобразията и уродствата си оплискват с кръв улици и шосета като сеят смърт. И въпросите в теста са също толкова идиотски - да им прилягат! Например:
"Вие стоите на улицата пийнал, а непозната жена до вас получава родилни болки, започва да ражда и ако не й помогнете веднага, може да умре. Какво правите:
а/ Сядам в колата и карам жената в болницата;
б/ Спирам такси;
в/ Викам "Бърза помощ"?"
Тези три отговора са коварна уловка, понеже която и от трите възможности да посочите, вие сте скъсан и възстановяването на книжката става мираж за вас, тъй като верният отговор е:
"Дори не мога да си представя такава ситуация, защото не пия!"
"Идиотен тест" за... идиотите на пътя!
Възможно е някои читатели да кажат:
"Защо авторът ни разхожда по света, а не се вгледа в нашата родна шосейна касапница, където Смъртта е всекидневен гост и всички вече са обръгнали на черните бюлетини и националния траур за жертвите. В това време властта се завива през глава с плаща на безхаберието, некадърността и гузната съвест и трябва автобус да падне в пропаст, влак да изгори или порой да удави много народ, за да последват... патетични декларации и псевдомерки, колкото да бъде хвърлен прах в очите на хората, че нещо се прави?"
Точно затова е тази "разходка". Точно затова: щом се поучат от европейския и световния опит, нашите специалисти, юристи и особено управниците, като прекъснат само за миг самодоволното, възторжено пръхтене от собствените си велики успехи, най-сетне да предложат и наложат с желязна ръка драконовски мерки на пътя:
    
х  Пълна забрана на алкохола и наркотиците. Още при първи случай глоба от 5000 до 10 000 лева, конфискуване на автомобила, отнемане на книжката завинаги, съд, затвор. Броят на пияните и дрогираните водачи последните няколко години расте лавинообразно! Само през 2017 г. са заловени 2822 дрогирани шофьори, с една трета повече от предишната година. А колко не са заловени? ;  
 х  Каращите без книжка - 5000 лева глоба, конфискуване на автомобила, 3 до 6 месеца общественополезен труд по пътищата на страната, в "Пирогов", на гробищата, в моргата;
х  Причинилите катастрофа и избягали, затвор от 10 до 15 години. Причинилите катастрофа с един или няколко убити и избягали от местопроизшествието - конфискуване на автомобила, доживотен затвор, плащане на "кръвнина";
х  Водачи, които участват в гонки, които карат със 160, 200 и дори 260 км в час, водачи които карат в насрещното, играят на "руска рулетка" и извършват подобни безумия на пътя - конфискуване на автомобила, 5000 до 10 000 лева глоба, отнемане на книжката завинаги, от 6 до 12 месеца общественополезен труд.
И други подобни...

През миналата година убитите на пътя у нас са 682, през 2016-а - 708, през 2015-а - 708 - най-зле сме сред всички страни в Европейския съюз! При това оттам ни е даден ултиматум: до 2020 г. броят на загиналите в страната да бъде намален наполовина, иначе срещу България започва наказателна процедура!
Против катастрофите по пътищата ни години наред не са вземани никакви решителни мерки. За това време се е натрупала цяла планина от проблеми: тежка корупция в полицията, купуване на книжки, купуване на съдии, позор и пълна немощ при събирането на глобите, безобразни пътища, укриване катастрофи на властници, фиктивни технически прегледи, огромен стар автопарк - най-старият в Европа, манипулирани шофьорски изпити, символичен, често параден контрол по пътищата, измами с внос от Европа на катастрофирали и потегнати после отгоре-отгоре у нас коли...
Всяка от тези беди е кървав причинител на катастрофи. Няма спор обаче: най-тежката, фаталната вина за случващото се носят шофьорите - те управляват машините, преценяват обстановката на шосето, реагират по-бързо или по-бавно (всеки според своята индивидуалност), показват благородство или варварщина по време на пътуването. И бъдещият Закон за движение по пътищата следва да сложи не едно и две, а десет ударения върху техния морал и тяхното поведение на пътя.
До 2020-а всъщност има малко повече от година. Трябва чудо да стане, за да успеем. Искрено вярвам, че единственият правилен, макар и болезнен ход е въвеждането на драконовски мерки, както вече правят много други държави. Отлична възможност дава представеният отскоро за обсъждане нов Закон за движение по пътищата, тъй като сегашният е прастар, кърпен през годините вече 64 пъти (!) и негоден за ефикасна употреба особено при съвременните условия.
Новият закон е разделен на три части, за да има по-ясно разграничаване на отговорностите: една - за правилата на движение, втора - за превозните средства, трета - за водачите. Няма по-подходящ момент от сегашния - в този закон център трябва да станат драконовските мерки срещу диваците на пътя. Не строги, не остри, не дръзки, не жестоки - драконовски! И главното - да бъде въведен денонощен СВИРЕП КОНТРОЛ!
Няма ли свиреп контрол, тези мерки, колкото и страшни да изглеждат, ще плашат... само гаргите по шосетата.
А дотогава, докато властта събере кураж - кръв и трупове! Пътищата на България вече са се превърнали в гробища и мраморните плочи край тях в памет на загиналите оформят зловещи алеи на мъртвите...
Заради трагедията със 17 жертви при автобусната злополука край Своге и десетките още българи, намерили края си при катастрофи, август бе наречен Месец на смъртта. Но само август ли е Месец на смъртта по българските пътища?



Голямото преселение започна

Няколкото почивни дни ще бъдат истинско преселение за мнозина българи. Защото:
- за Гърция се очаква да пътуват 160 000 души;
- за Турция - 110 000;
- за Сърбия и Македония - 65 000;
- за Италия - 30 000;
- за Румъния - 12 000.
Към морето ще се отправят около 200 000, а на гости при приятели или при роднини - над 300 000.
С две думи: по празника, кажи-речи, шосетата ще станат център на България!



126 са смъртоносните отсечки по българските пътища, където стават десетки катастрофи със стотици загинали

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ