03 Август 2024събота04:17 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Създава ли се ос Пекин-Белград-Будапеща?

С китайска подкрепа унгарската столица се надява да добие ключово логистично значение

/ брой: 85

автор:Радко Ханджиев

visibility 2522

Започва изграждането на високоскоростна жп линия между Будапеща и Белград. Преди дни от унгарска страна бе оповестено, че планът за финансиране е завършен, експертите доработват техническите подробности и в най-скоро време министър-председателят на Сърбия Ивица Дачич и унгарският премиер Виктор Орбан ще подпишат договора.
Проектът се изгражда с китайска подкрепа. По време на официалното си посещение в Пекин през февруари унгарският премиер Виктор Орбан сключи с китайския си колега споразумение за строителство на два подпроекта: високоскоростна железопътна линия от Будапеща до Белград и т.нар. линия V0 - транспортен жп пръстен с диаметър около 60 км около Будапеща, предназначен изключително за стокови превози. V0 ще облекчи чувствително сега съществуващите товарни гари Келенфьолд и Ференцварош, които занапред ще се използват само за крайградски транспорт. Според Петер Сийярто - държавен секретар за външната търговия, отговарящ и за унгаро-китайските икономически връзки, този проект има двойно стратегическо значение: ще засили сътрудничеството между Централна Европа и Западните Балкани; ще укрепи ролята на Унгария като транзитен пункт на китайски стоки към Западна Европа.
Според неназован източник, цитиран от седмичника Budapest Business Journal, пристанището на Пирея, както и мултимодалният терминал в Солун вече се обслужват от китайци. Макар да няма излаз на море, Унгария се надява доставяните до тези пристанища китайски стоки да бъдат прехвърляни към Западна Европа през разпределителен център, опериращ от Будапеща, а унгарската столица да добие ключово логистично значение. За тази цел съществуващата железопътна линия между Белград и Будапеща трябва да бъде разширена и модернизирана: 334 км от сега съществуващите 374 км трябва да се удвоят, за да се превърнат във високоскоростна електрифицирана жп артерия.
И двата подпроекта ще бъдат изградени от Китайската държавна железопътна компания и финансирани съвместно от китайската "Ексимбанк" и Унгарската банка за развитие. Прогнозната инвестиция възлиза на 3 млрд. щатски долара, като приблизително половината от тази сума ще отиде за транспортния жп пръстен V0.
Брюксел се оказва обаче сериозна спирачка за осъществяване на проекта. ЕК не одобрява участието на китайските железопътни компании в строителството на европейските жп линии. Нещо като търговска забрана в отговор на Китай, който досега възпрепятстваше европейските фирми да участват в търгове за строителство на китайски жп линии. На срещата на високо равнище Китай-Централна/Източна Европа през 2012 г. във Варшава Китай предложи да се създаде фонд в размер на 10 млрд. долара за развитие на инфраструктурата в региона. Изграждането на жп линията Будапеща-Белград като първи проект се считаше за безпроблемно, тъй като Сърбия не е член на ЕС. За унгарския участък обаче се появиха сериозни затруднения.
Според унгарското Министерство на развитието може да бъде осигурено частично държавно финансиране на V0, след като Брюксел отказва да осигури средства за този проект. За останалите средства ще се разчита на китайската страна, която отговорила утвърдително. И двата подпроекта се очаква да бъдат завършени към 2017 г., според прогнозните разчети.

Българският еврокомисар може да поеме енергетиката

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 146

За 6 месеца банките са прибрали близо 1 млрд. лв. такси

автор:Дума

visibility 459

/ брой: 146

"Булгаргаз" отчита 100 млн. лв. загуба

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 146

Над 400 000 българи търгуват с криптовалути

автор:Дума

visibility 485

/ брой: 146

Иран се закани да отмъсти на Израел

автор:Дума

visibility 611

/ брой: 146

В Англия се надигнаха срещу имигрантите

автор:Дума

visibility 538

/ брой: 146

Мадуро поиска одит на президентските избори

автор:Дума

visibility 608

/ брой: 146

САЩ спират $95 млн. помощ за Грузия

автор:Дума

visibility 472

/ брой: 146

Честито, другарю Йорданов!

автор:Нора Стоичкова

visibility 588

/ брой: 146

Главчев допусна гаф

visibility 552

/ брой: 146

Датата - 02.08.2024 г.

автор:Дума

visibility 544

/ брой: 146

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ