От редактора
Да спасим шедьоврите, арестувани от Вежди
/ брой: 134
Арестуваните от Вежди Рашидов скулптури в така наречения "Музей на социалистическото изкуство" трябва час по-скоро да бъдат освободени от принудителния арест и върнати на местата им - там, откъдето са взети или отмъкнати незаконно. Подобно на скулптурата на Вапцаров, която неотдавна бе извадена от музея и поставена отново върху нейния пиедестал при бившия Царски дворец.
Става дума за стойностни творби на големи български художници, които преди няколко години по заповед на бившия културен министър бяха "почистени" от НХГ, от колекцията на МК и въдворени в така наречения скулптурен парк на музея. Скандално е, че тези работи буквално са нахвърляни безразборно на открито между други монументални паметници, които биха могли да минат за тоталитарни. Но в конкретния случай се касае за творби, които от ничия гледна точка не могат да бъдат подведени под същия знаменател. Не само поради простата причина, че в тях няма и следа от някаква тоталитарна идея, нито пък някаква политическа обремененост. Тъкмо обратното - те са изчистени формално и естетически, а в тях са закодирани дълбоки философски и човешки послания.
Какъв тоталитаризъм (или соцреализъм) има в известната скулптурна композиция "Трета класа", 1933 г., на Иван Фунев; в другата негова скулптура "Машинист", 1932 г. - и двете изложени на атмосферни влияния и разруха? Какво прави в този кюп изящната скулптурна пластика "Република", 1974 г., на проф. Любомир Далчев? Като какъв набеден соцреализъм се подвизават в музея скулптурите "Жалба" и "Ти чрез сърцето ми говориш" на Николай Шмиргела? На какво основание в този псевдомузей са въдворени "Очакване", 1969 г., и "Ръченица", 1972 г., на проф. Величко Минеков? И още - "Един от първите", 1986 г., на проф. Валентин Старчев. Не на последно място - емблематичната скулптура "Републиката", 1946 г.
Не е ли редно тези шедьоври на българската скулптура и изкуство да отидат "на мястото си" в новата експозиция на Българския Лувър, след като повечето от тях вече са били (и са) част от колекцията на НХГ? Време е.