14 Ноември 2024четвъртък12:17 ч.

Въздушно царство

Ах, цепелина, над нас премина...

Специалистите предсказват, че с неговото възраждане той ще стане конкуренция на автомобилния и железопътния транспорт при превоза на товари по някои маршрути

/ брой: 58

автор:Божидар Стойков

visibility 6733

"Ах, цепелина, над нас премина, какъв голям е, о, боже мой!" - това стихче от тъй модната през 30-те години на миналия век песничка скоро отново може да стане популярно, защото започва възраждането на знаменитото хвърчило. Преди 200-220 години човекът за първи път се издига над земята и стига мечтаното от него Царство на птиците. Тогава високо в небето се реят първите балони, напълнени с горещ въздух и водород.

Граф Цепелин


На 5 юни 1783 г. братя Монголфие изпращат на 2 км височина балон с горещ въздух. На 21 ноември е осъществено и първото в света въздушно пътешествие на хора. Същата година, на 27 август, във въздуха е издигнат балон, пълен с водород - той достига близо 1000 м височина и полетът му продължава 50 минути.
Тук му е мястото да кажем, че за да излети такова чудо, е необходим газ, по-лек от въздуха, който да създава подемна сила: било хелий, било водород, било светилен газ, било нагорещен въздух. Учените си знаят работата - те днес отдават предпочитание на хелия, който е по-сигурен от водорода, защото се запалва по-трудно.
Не бива да стане объркване, затуй нека изясним:
- балонът е съставен от огромен мехур, който бива пълнен с газ, има кош за пътници и товари и в зависимост от въздушните течения лети в определена посока без двигател;

Цепелини над София

- дирижабълът има форма на торпедо, на подводница, управлява се с кормило и теглителната му сила се създава от витла. Те се задвижват от двигател - може електрически, може бензинов;
- цепелинът е твърде популярен представител на дирижаблите и докато някои от тях са меки, други - полутвърди, точно цепелинът е с твърда скелетна конструкция, която в повечето случаи е направена от алуминий.
Цепелинът носи името на граф Фердинанд фон Цепелин. Той създава компания за изработване на такива въздухоплавателни кораби, първият полет е през 1900 г.
Интересът е огромен, производството се развива стремително. Появяват се цепелини с все по-големи размери, понеже колкото размерът на апаратите е по-голям, толкова повече полезен товар може да бъде пренесен.

Пожарът на "Хинденбург", при който загиват много хора, изважда задълго цепелина от семейството на въздухоплавателните средства


Първият голям цепелин за превоз на пътници "Граф Цепелин" полетява през 1928 г. Само година по-късно той извършва своето знаменито околосветско пътешествие. Неговите полети, както и истинската истерия около въздушните чудовища, дават смелост на германските конструктори да създадат през 1936 г. гигантския въздушен кораб "Хинденбург" - той има дължина 245 м, малко по-малко от кораба "Титаник" и точно затова е наричан от някои "въздушният "Титаник".
За зла беда през 1937 г. го сполетява нещастна съдба като "Титаник"  - той се запалва пред очите на десетки зрители, журналисти, фотографи и изгаря напълно, като 36 от 97-те пътници на борда загиват. Вината е в лесно запалимия водород, с който е напълнен.
С това ерата на цепелините свършва...
За да се стигне в наше време до тяхното постепенно възраждане при изключителни мерки за безопасност.
Ето и едно съобщение на ИТАР-ТАСС от 5 юли 2004 г. :
"Цепелин излетя за пръв път от 75 години насам от Германия за Япония. Той излетя от град Фридрихсхафен на Боденското езеро и се очаква да измине 15 000 км до Токио. Цепелинът, наречен "Бодензее", е купен от японската компания "Нипон еършип корпорейшън" с цел рекламни и туристически полети.
"Бодензее" трябва да повтори историческия околосветски маршрут от 1929 г. на дирижабъла "Граф Цепелин". Тогава при пристигането му в Токио летателният апарат е бил посрещнат от 100 000 души."
Стари софиянци не само помнят "Граф Цепелин" както и песничката, създадена да го увековечи, но те преди време виждаха в безоблачното лятно софийско небе цепелин, който дни наред облиташе града с рекламна цел и за мнозина приличаше на извънземно, дошло ни на гости с добра воля.
Компанията "Дойче цепели ридерай" организира туристически разходки за любопитни за 1 час и независимо от скъпите билети всеки въздушен пътешественик после казва, че авантюрата си заслужава парите.
Специалисти предсказват, че цепелините ще бъдат конкуренция на автомобилния и железопътния транспорт за пренос на товари по някои маршрути. Те вече се използват и за наблюдение на реда и престъпността от въздуха чрез монтирани на тях видеокамери - най-напред в Израел, после - в Русия.
Когато такъв контрол е въведен в руския град Перм, грабежите и джебчийските кражби намалели драстично, тъй като заснетото от видеокамерата било изпращано веднага в специален център на земята и срещу всяко нарушение на реда, срещу всяко престъпление можело веднага да се вземат мерки.
С две думи: песничката "Ах, цепелина, над нас премина..." отново е на мода!

ГЕРБ съгласни с левицата за отлагане на скъпия ток

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 218

Синдикатите са против промени в механизма за минималната заплата

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 218

Средната заплата в София е 3128 лв., а в Смолян - под 1600 лв.

автор:Дума

visibility 65

/ брой: 218

Не се поддавам на натиск, без значение откъде идва

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 218

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 66

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 68

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 54

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 70

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 68

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 60

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 73

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ