14 Ноември 2024четвъртък12:18 ч.

Цяло село от 460 души спасено от смъртта

"Браво!", "Браво!" на КАТ и другите служби, които с решителни и строги мерки рязко намалиха жертвите при катастрофи по пътищата на страната

/ брой: 33

автор:Богдан Иванов

visibility 2423

При голямото преселение на хиляден народ около Коледа и Нова година една след друга тежки катастрофи по пътищата на България окървавиха празниците и покрусиха много семейства. Горяха коли с пътниците, автомобили със 140 км в час се врязваха в автобуси и тирове, разглезени момченца без книжки пробваха дали могат да стигнат скорост от 300 км в час с голямото порше на татко, мощни лимузини, управлявани от пияни шофьори, изхвърчаха от пътя и спираха в стълбове, дървета или падаха в реки и дерета, а хората в тях...
За хората по-добре да не говорим, защото повечето макар и още в началото на живота си, поради безумие... се сбогуваха с живота!
Какво става не само около празници, а кажи-речи всеки ден по улиците и шосетата у нас, няма ли противодействие на тази касапница, която от десетилетия унищожава всяка година повече хора, отколкото са загубите на коалиционните сили от войната в Афганистан, без да броим ранените и осакатените?
Изчисленията показват, че само за една година щетите на страната от катастрофите по пътищата са от 1 до 1,5 млрд. лв.!
За бедна България това са цяла планина пари. Представете си какви чудеса могат да се направят с тях, ако всички се влагат в продължение на 5 или 10 години за намаляване на катастрофите.
Историята със злополуките започва далеч назад , още по Тодор-Живково време, но при Голямата демокрация, когато българите изкупиха старите автомобили на Европа, и по съсипаните селски, градски и републикански пътища в страната сега се движат 3,5-4 мил. машини, тя става неудържима, страшна. За 2008 г. е установен рекорд на смъртта - 1059 убити и 9935 ранени!
В Германия например при 50 милиона коли жертвите на пътя са 3500 души годишно. Ами ако у нас колите са 50 милиона - тогава загиналите трябва да стигнат 15 000 годишно...
Експерти от Световната банка в свой доклад, наречен "Смърт на колела", посочват 13,2 на 100 000 смъртност за България при 4,8 за Холандия и почти толкова за Швеция, Англия. Смайващ е напредъкът на Франция, Португалия, Люксембург през последните години, където с драконовски мерки катастрофите и жертвите по пътищата са намалени с... 40 на сто!
 Драконовски мерки за превишена скорост, за употреба на алкохол, за минаване на червено, за неправилно изпреварване, за управление без книжка, за предпазни колани. Всъщност точно това са и най-честите причини за тежки катастрофи. Плюс българските "специалитети": неспазване от шофьорите предимството на пешеходеца на зебра, безразборно пресичане на улици и шосета от пешеходци, бягство на извършителя на катастрофа от местопроизшествието...
Затова пак и пак, и пак - драконовски мерки:

* Глобата за превишена скорост до 30 км в час да бъде от 600 до 1000 лв., над 30 - от 3000 до 5000 лв. с отнемане на книжката за 1 година.
* Пълна забрана на алкохола! При каране пил - 5000 до 10 000 лв. глоба, конфискуване на автомобила, отнемане на книжката завинаги, съд, затвор.
* Заловените да управляват кола без книжка - 5000 лв. глоба, от 3 до 6 месеца общественополезен труд всеки ден по пътищата, в "Пирогов", в моргата, на гробищата, в крематориумите, конфискуване на автомобила.
* Причинилите катастрофа и избягали - затвор от 10 до 15 години; бягство от местопроизшествието при убит човек - доживотен затвор и конфискуване на автомобила, вместо сегашната гавра над жертвите и близките им с издаване на условни присъди за убийците. Същото наказание и за убийство на пътя поради каране пиян, дрогиран или и двете, когато ловки адвокати и подкупни съдии с хитри маневри, използвайки несъвършенства в закона, изкарват убийците жертви, а жертвите - убийци!

Цялата тази черна вода заплашва да залее и погълне и малкото народ, останал в обезлюдяваща България, затова последните няколко години обществеността нададе силен вой. Досега властниците, сами замесени в прикривани катастрофи, се въздържаха да приемат сурови мерки срещу безумията по българските пътища, защото тези мерки ще засегнат 4,3 милиона(!) шофьори, но и гласоподаватели, и ако те се ядосат и гласуват неправилно...
Въпреки това обаче гласът на обществото не остана глас в пустиня и след рекорда на смъртта от 2008 г. у нас започна налагането на донякъде  половинчати, но все пак по-строги мерки:

- увеличени са глобите за превишена скорост
- по-строго се следи поведението на шофьорите на зебра, като само за 2 месеца и само в София са глобени 6500 водачи, преминали с висока скорост през пешеходна пътека
- в София вече работят 300 камери, 4 камери в кутии и 4, разположени в автомобили. Те заснемат хиляди нарушения, някои от тях безумни. Предстои монтирането на още камери
- санкциите срещу пияните шофьори и шофьорите без книжка, както и срещу дрогираните вече са по-сурови и макар и в твърде малка степен все пак напомнят за предложените тук
- успешно са въведени електронни фишове, които регистрират извършеното нарушение безспорно - с датата, часа, номера на колата, мястото, скоростта
- занапред ще се разшири обхвата на камерите и с тях ще се засича преминаване на червено, неправилно паркиране, отнемане на предимство...
- осъществени са разговори с водачи на обществото на мотористите, за да бъдат намалени произшествията с мотори
- започва кампания срещу безразборното пресичане, с цел да станат по-малко жертвите сред пешеходците, които са сред най-високите в Европа
- нова наредба, влязла в сила преди няколко дни, намалява от 25 на 14 нарушенията, заради които се отнемат точки. Тези 14 са най-опасните за сигурността на движението и затова глобите за тях стават още по-строги
- спряна е практиката с извънсъдебните споразумения между убийци на пътя и съда...

Тук следва да прибавим усилията за подобряване на пътищата в страната, по-високите изисквания при техническите прегледи на автомобилите, въвеждането с успех на все повече "легнали полицаи", по-смелото прилагане на чуждестранен опит, по-честите проверки за зимни и летни гуми, увеличените глоби за разговори по телефона и каране с една ръка...
За катаджиите сме свикнали да четем колко са корумпирани, как спят в колите, чоплят безхаберно семки и задяват магистралните проститутки.
Сигурно е така, но струва ми се последните 3-4 години това все по-малко е така. Че катаджиите влизат в правия път и вече пипат с по-твърда ръка най-красноречиво говорят цифрите:

2008 г. - 1059 убити при катастрофи
2009 г. -  901
2010 г. -  775
2011 г. -  658
2012 г. -  599

Затова - три пъти "Ура" за катаджиите! Те не само направиха промени в организацията на движението, но засилиха и контрола. Знайно е: може да има прекрасен закон, но липсва ли контрол как се спазва, всичко се проваля. Ето че в последно време у нас работите в това отношение вървят все по-добре.
Преди 5-6 години, ужасен от войната по българските пътища и многобройните й жертви, Европейският съюз постави пред нас изискване да намалим наполовина броя на загиналите при катастрофи до края на 2013 г. Тогава бяхме стигнали до хиляда и повече убити за една година.
Само за 4 години почти успяхме да изпълним това непосилно на пръв поглед разпореждане. Спасени през 2012-а са 460 души - цяло село!
А какво би станало при въвеждането на още по-строги, на драконовски мерки, по пътищата?
Сигурен съм - загиналите ще бъдат не повече от 200-300 души годишно.
Значи може... Може, нали?


Съдете държавата, да й дойде умът в главата



През 2012 г. в България са станали 1108 катастрофи заради дупки по пътищата с 2 убити и 56 ранени. Те са 1,7 на сто от всички произшествия.
Това са официални данни. Неофициалните сочат 10 пъти повече злополуки заради дупки. Ето само един случай:
- Прибирахме се по пътя от село Самуил за Разград. Тогава той бе целият осеян с дупки... Колата ни хлътна в три дупки, подредени една след друга, дълбоки по 10-12 см и с големи ръбове... Едната гума се спука на две места, джантата се изкриви, счупи се единият носач...
Историята се случва на 8 януари 2010 и две години потърпевшите, семейство Еленка и Веселин Василеви, които разказват тук преживяното, водят дела. Печелят в районния съд, после - в окръжния и накрая получават 475 лв. обезщетение.
На шофьорите, потрошили по безобразните пътища на страната колите си, семейството препоръчва: Не се притеснявайте, търсете правата си в съда!

ГЕРБ съгласни с левицата за отлагане на скъпия ток

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 218

Синдикатите са против промени в механизма за минималната заплата

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 218

Средната заплата в София е 3128 лв., а в Смолян - под 1600 лв.

автор:Дума

visibility 65

/ брой: 218

Не се поддавам на натиск, без значение откъде идва

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 218

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 66

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 68

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 54

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 70

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 68

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 60

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 73

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ