09 Юли 2024вторник08:28 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Една илюзия на невежите

Напълно законно е да се иска вот на недоверие, обратното твърдение е жалък фанфарен шум

/ брой: 35

автор:Велко Вълканов

visibility 1684

Неотдавна министър-председателят Бойко Борисов прибягна до съвършено безсмислен ход: поиска Народното събрание да му гласува доверие.  Ходът бе наистина безсмислен, доколкото предварително бе ясно, че той доверие във всички случаи щеше да получи. Простата аритметика не оставяше място за съмнение. Заедно със съпридружната му партия АТАКА ГЕРБ разполагаше с много повече от необходимите в случая гласове. С други думи, правителството имаше своята победа, преди още да бе тръгнало на бой. Пита се все пак дали освен фанфарния шум то не търсеше все пак и някакъв смислен резултат.
Въпросът има своите основания. Той е заложен в изказаното мнение, че след като било гласувано доверие на правителството,

в следващите 6 месеца нямало да може

да му се иска вот на недоверие.  Така правителството щяло да може да работи цели шест месеца, без да бъде държано  в напрежение под заплахата да му се иска недоверие от парламентарната опозиция.
Едно такова очакване няма никаква конституционна основа.
Трябва най-напред да се отбележи, че в случая имаме работа с два съществено различни конституционноправни института. Единият институт е институтът на недоверието, гласувано на Министерския съвет по искане на група народни представители (чл. 89, ал.1.). Другият институт е институтът на доверието, гласувано на Министерския съвет по искане на самия Министерски съвет (чл. 112, ал.1).
Двата института се различават най-напред по субектите на съответното искане. По чл. 89, ал.1 субект на искането да се гласува  недоверие на  МС са народните представители (една пета от тях).   По чл. 112, ал.1 субект на искането да се гласува доверие на МС е самият Министерският съвет.
Те по-нататък се различават по предмета на съответното искане. По чл. 89, ал.1 предмет на искането е да се гласува недоверие на Министерския съвет. По чл. 112, ал.1 предмет на искането е да се гласува доверие на Министерския съвет.
Те се различават на трето място по своите основания. Народните представители могат да поискат да се гласува недоверие на МС само на  определени основания. Министерският съвет може да поиска да му се гласува доверие и без да   посочва определени основания - той просто може да иска да се увери, че се радва на доверието на парламента.
Те най-после се различават по правния режим, при който е поставено тяхното реализиране. Искането да се гласува доверие на правителството се смята прието, когато за него са гласували повече от половината от присъстващите народни представители. Искането за гласуване на  недоверие на правителството се смята прието, когато за него са гласували повече от половината от всичките (240) народни представители.
Така стигаме и до

различията в правните последици

от действието на двата института
Гласуването на доверие по искане на Министерски съвет не е ограничено във времето.  Няма разпоредба в нонституцията, която да постановява, че след като му е гласувано доверие,  Министерският съвет няма да може в определен  срок да поиска да му се гласува доверие. Той може по всяко време отново да поиска да му се гласува доверие.
Искането да се гласува недоверие по искане на група народни представители, напротив, търпи ограничения във времето. Съгласно чл. 89, ал.2 от конституцията, когато Народното събрание отхвърли искането на група народни представители да се гласува недоверие на МС, "ново предложение за недоверие на същото основание не може да бъде направено в следващите шест месеца".
Тук се налагат две много съществени бележки.
Първата е, че ново предложение за недоверие на МС народните представители не могат да правят през следващите шест месеца на вече използваното основание.

На друго (ново) основание те могат

да правят предложение за недоверие на МС и през следващите шест месеца.
Втората бележка е, че забраната в следващите шест месеца да се прави ново предложение за недоверие на МС от народните представители възниква само когато преди това е гласувано  недоверие на МС съвет по предложение пак на народните представители. Тази забрана не възниква, когато преди това е гласувано доверие на Министерския съвет по искане на самия Министерски съвет. Да се приеме обратното би означавало да се изправим пред един абсурд.
Какво би означавало народните представители  в продължение на шест месеца от гласуването на доверие на МС по искане на самия МС  да не могат да поискат да му гласуват недоверие? Това би означавало МС да блокира изобщо правото на народните представители да му гласуват недоверие. След като няма забрана МС да поиска вот на доверие всеки път, когато сметне това за необходимо, МС може преди да са изтекли въпросните шест месеца да поиска отново да му се гласува доверие и по този начин да отложи с още  шест месеца евентуалното искане на народните представители да му се гласува недоверие. И така до края на мандата на Народното събрание.
Няма място за колебание. С поискания от правителството вот на доверие бяхме изправени  освен пред жалък фанфарния шум и пред една илюзия на правно невежите.
 

Енергетиците станаха заложници на хаоса във властта

автор:Дума

visibility 1218

/ брой: 127

Предлагат по-висок таван на ваучерите за храна

автор:Дума

visibility 1170

/ брой: 127

Започват проверки на екскурзоводите

автор:Дума

visibility 1211

/ брой: 127

Започва ремонтът на Дунав мост

автор:Дума

visibility 1155

/ брой: 127

Лондон иска рестарт на диалога с ЕС

автор:Дума

visibility 1334

/ брой: 127

Французите гласуваха на втори тур

автор:Дума

visibility 1253

/ брой: 127

България и Китай стават все по-близки

автор:Таня Глухчева

visibility 1344

/ брой: 127

Накратко

автор:Дума

visibility 1173

/ брой: 127

Галактически кабинет

автор:Александър Симов

visibility 1349

/ брой: 127

Посланията на Орбан в Москва

visibility 1215

/ брой: 127

Нов сюжет за "Параграф" 22 "написа" вотът "2 в 1"

автор:Юлия Кулинска

visibility 1235

/ брой: 127

Байдън задълбава кризата на „дълбоката държава“

автор:Юри Михалков

visibility 1313

/ брой: 127

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ