15 Ноември 2024петък02:10 ч.

Интервю

Проф. Андрей Пантев: Западната цивилизация е изправена пред пропаст

"Света София" не е просто сграда, това е Тадж махал на християнския свят, казва известният историк

/ брой: 151

автор:Велислава Дърева

visibility 3172

- Убийството на Джордж Флойд отприщи вълната "Black Lives Matter", паметници падат, Колумб е обезглавен, Ганди и Сервантес - обявени за расисти, Великите географски открития са отменени, едва ли не... Какво е това - война с историята, преосмисляне и пренаписване на историята? Или просто политическо лицемерие?

- Това е индикация, свидетелство и предупреждение, че в този си формат светът няма дълго да съществува. Че по своето функционално предназначение светът се е изчерпал като институция, като морал, като реакция, като всекидневие. Не може да има милиардери-футболисти и гладуващи деца в половин Африка! Това означава, че тези стойности, които лежаха като темели в условно наречената Западна цивилизация, днес са изчерпани като исторически и морален аргумент. Става дума за нещо, което вероятно няма да доживеем... 

- Някакво преформулиране на света?

- Преформулиране, преразпределение. Нали знаеш, че думата "реформа" на английски се произнася "риформ", и на български така казваха някои... Изправени сме пред съдбоносна, почти пропастна граница на едно вече уморено и банализирано общество, започнало от Френската революция и разбило се в "жълтите жилетки", от което нищо не излезе.

- Да не би и в т.нар. Западна цивилизация да е дошла някаква перестройка?

- В момента върви именно такава перестройка. То е ясно. Цялото западно общество разбира, че се задъхва от своята функционална безпомощност.

- Че не може да продължи повече така.

- И не смее да каже, че това е "бой последен"! Един кон е затънал в калта, удряш го, биеш го, не помръдва, той е много уморен и накрая спира, и иска да умре. Има тук нещо, което аз не разбирам, не се правя на мислител, но много ясно, че ще стане нещо, дано ти да го видиш.

- Говориш за безпомощност на западната цивилизация, която смята себе си за най-велика.

- Аз не знам защо смятаме, че западната цивилизация е по-велика да речем от китайската.

- Тя смята себе си, не ние!

- Що се правим на разсеяни! Томас Джеферсън е бил робовладелец. Вярно е, че е имал 20-30 роби... Тук е фарисейското в западната демокрация - те прикриват негативните страни у своите лидери, персонални идеали и герои. Не можеш да скриеш това. Въпреки че Джеферсън казва "Свободата е правото да избираш". Е да де, но това право не е за всички! Имал е любовница, черна, от която е имал син. Това фарисейско съдържание на западната цивилизация е в голяма степен лицемерие. Ти го каза преди малко. Атинската демокрация малко се е интересувала от робите, римляните малко са се интересували от съдбата на гладиаторите, Аристотел е одобрявал робството! В знаменитата американска Декларация за независимост има израз "Всички хора са равни!". Да, всички, без индианците, без черните и без жените!

- Платон казва: "Благодаря на боговете, че съм се родил елин, а не варварин, свободен, а не роб, мъж, а не жена!". Има градация - елин, свободен, мъж. И деградация - варварин, роб, жена... 

- Много греховно е зачената демокрацията! Не можеш да кажеш, че западната цивилизация е благородна при наличието на търговия с роби, на жестоки, и то религиозни войни! Хора се убиват един друг в името на Христос! Човешката природа малко се е променила през хилядолетията. Променил се е технологическият статут, но в човешката природа е заложено и доброто, и злото, а злото винаги надделява. Борбата е злото да стане по-малко. То няма да изчезне.

- В Англия посегнаха на Чърчил, четири паметника на Гладстон са набелязани за събаряне. Абсурдно е Гладстон да бъде приравнен с Едуард Колстън и Сесил Роудс, и то - за едно изказване като току-що избран депутат, едва 23-годишен. Излишно е да обясняваме какъв колос е този човек, каква е неговата роля за Освобождението на България. Той е сатанизиран!

- Англичаните са го наричали "Великия старец", той е бил образец на благородство. Той е посещавал бордеи на проститутки, той е носел храна на бедните, той е бил за раздел между Ирландия и Англия, казва "По-добре да се разделим като приятели, отколкото да бъдем заедно като врагове". Той е личностният символ на всички добродетели на Викторианска Англия. От друга страна, той е много атакуван, наричали са го лицемер, обвинявали са го, че ходи при проститутките, не защото се интересува от тяхната съдба, а за да се възползва от тях...

- Той създава специален дом-убежище за спасението на тези момичета, за да ги изтръгне от това жалостно състояние.

- Точно така! И не само един такъв дом! А заради "Българската агитация" са обвинявали Гладстон, че неговата помощ за българите е пропита само от партийна вражда. Но в България той е светец. Оценяваме Гладстон по резултатите, независимо каква е мотивацията. Разбира се, че не е била само възвишена. Но е безспорно, че той със своя авторитет и в Англия, и в Европа допринася много светът най-после да ни обърне внимание след толкова години и векове на безразличие и даже пренебрегване.

- Учредителното Народно събрание нарича Гладстон "Благодетел на България". 

- Те му носят златен венец по-голям от този, който поднасят на Вазов! Гладстон е поставен редом с руския император като човек с най-големи заслуги за Освобождението на България! 

- С Румен Генов имате една прекрасна книга за Гладстон и България - "Политика на праведната страст". Има ли днес политици, които носят тази праведна страст или носят други страсти?

- Носят симулативна страст. Носят фарисейска страст. Носят словесна фарисейщина, която вече не работи. Да кажеш, че си демократ, е задължително. Но това не те прави демократ. Даже ставаш смешен.

- Като казваш фарисейска страст, мисля за Дизраели, лорд Биконсфилд. И той има много паметници, но тях никой не ги закача.

- Дизраели е велик във Великобритания и мразен в България. 

- Той нарича кланетата в България "празни приказки по кафенетата", а самия Гладстон - "архизлодей"!  

- Нали знаеш епитафията на Вазов: "Лорд Биконсфилд умря, потъна в черний мрак. И всичко живо се засмя от Лондра до Батак!". 

- Тази епитафия казва всичко. Гладстон е величествен британски държавник, но той е български герой. Това обаче май не се изучава в английските училища.

- Все пак има една чудесна книга за Гладстон от Ричард Шенън, един човек, който няма нищо общо с България. И според него не може в една сериозна биография на Гладстон да го няма и българският въпрос. Защото тогава, благодарение на Гладстон, най-сетне светът открива, че в Европа има един християнски народ, един просветен народ, който е в темелите, в основите на славянската култура! Светът открива, че този народ е пренебрегван, потискан, измъчван векове наред, а през това време има балове във Виена, Петербург, Берлин и Париж!

- Напускаме Лондон и отиваме в Истанбул. За 17 минути Държавният съвет отмени статута на "Света София" и я превърна в джамия. За 17 минути един световен паметник на културата беше обявен за военен трофей, за плячка. Това ли е краят на светска Турция и на кемализма?

- Много "спасители" на националния итендитет търсят в религията онази спойваща плазма и симбиоза, която да ги спаси от ерозия. Ясно е, че ние не можем да се бъркаме в сграда, която е на чужда територия. Но "Св. София" не е просто една сграда! "Св. София" е световно достояние! Това е Тадж махал на християнския свят! Ние не можем да останем безразлични. Ние не може да приемем, че там ще се виждат само дупета на молещи се, при положение, че оттам започва европейското християнство. От друга страна, не можем да кажем какво ще правиш с къщата, на която държиш ключа.

- Това не е ли част от културните войни, от войната на цивилизациите според Хънтингтън?

- Католическите, протестантските, православните държави са воювали много повече. В Кримската война великата англо-френска демокрация е в съюз с Турция срещу православна Русия! Това е мотивация, която крие други интереси. И все пак, много ми се ще това свято място да остане достъпно и да не бъде обект на такива противопоставяния, защото Турция ни е съсед и колкото и да ти е неприятен съседът, трябва да се съобразяваш с него, защото не знаеш кога ще ти потрябва.

- Директорът на Дианета проповядваше с ятаган в ръка!

- Това е опит за стягане, за вътрешна консолидация, да не кажа за диктатура. Много ясно, че Ислямът, и Мохамед, и Аллах ще бъдат основната опора, основният стълб на Ердоган. 

- Какви послания отправя по този начин Ердоган към света?

- "Не ни се бъркайте във вътрешните работи!" - това е посланието. - "За да не ни се бъркате във вътрешните работи, ние ставаме още по-твърди ислямисти!". И това е цялата драма на съвременния свят. Ето как се раждат диктаторите и диктатурите! Една страна, за да бъде независима, въвежда диктатурата. По някой път това е сурова, несправедлива, но необходима историческа потребност.

- Защо християнският свят мълчи днес? Мълчи както през 1453 г. при падането на Константинопол.

- Точно така! Взе ми думата от устата. Венецианците виждат, че има келепир, въртят търговия! Всички въртят търговия с нашествениците! Имало било уроци на историята!? Май няма! Никой не ги е научил, защото никой не иска да ги спазва.

- Но ти не оставяш никаква надежда за бъдещия свят!

- Така е. Единствената ми надежда е, че злото може да стане по-малко, да намалее. Илюзорна надежда...

Пълния текст на интервюто четете в сп. "Ново Време"

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ