17 Септември 2024вторник08:23 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Проф. д-р Силвия Чернинкова:

Девалвация на научните звания - докога?

Липсата на стабилни критерии и правила поражда възможности за несправедливи, демотивиращи избори, твърди невроофталмологът в Клиниката по нервни болести в УМБАЛ "Александровска"-София

/ брой: 176

visibility 2937

Юлия Пискулийска
 

- Проф. Чернинкова, каква е представата ви за хабилитирано лице?
- Да бъде изявен професионалист и изследовател в съответната област, с доказано високо равнище на научната си продукция и, разбира се, да има качествата на преподавател.
- Какво очаква обществото от тези личности?
- Хабилитираните лица в университетите създават и възпитават следващото поколение специалисти в различни области, изключително необходими за бъдещото развитие на страната ни.
- Да се опитаме да направим съвременна снимка на проблема: как се създават сега у нас доценти и професори?
- След променения Закон за развитие на академичните кадри и за научните степени и звания, въведен от предходното правителство, е налице свръхпроизводство на хабилитирани лица (доценти и професори), което надвишава реалните необходимости на малката ни и все по-намаляваща държава. В това отношение имаме пример с Румъния, в която подобен закон беше отменен след аналогично свръхпроизводство на хабилитации.
Освен това не са налице ясни критерии и законови правила за оценка на нивото на научната продукция при хабилитация, особено при повишаване на "доцент" в "професор". С избирането на научни журита от няколко човека (често пъти "подходящо" избрани лица), могат да бъдат хабилитирани хора, които при обстоятелствата на предишния закон никога не биха могли да преминат тази бариера и които не отговарят на никакви критерии за хабилитация и научно качество. Разбира се, не твърдя, че старата система със специализираните научни съвети и ВАК не се нуждаеше от реформи и осъвременяване, но това, което се създаде на тяхно място, не е по-доброто решение в никакъв случай. С този закон и възможностите за автономни избори в отделните университети се създава голяма разлика в критериите на различните университети в страната.
- Какво губим от това свръхпроизводство?
- Получава се девалвация на научните звания. Липсата на ясна оценъчност и стабилни критерии и правила поражда възможности за несправедливи избори, което демотивира преподавателите, особено младите. Създава се възможност да бъдат избирани лица, които са по-удобни или по-близки на висшестоящите управленски кадри в университетите.
- А кой печели?
- Определени лица, които имат интерес от подобни занижени или неясни критерии.
- Различните страни на проблема: икономическа, политическа, човешка... Срещат ли се или се разминават?
- Според мен най-важна е човешката (моралната) страна на въпроса. И без това България губи своите най-образовани млади хора, които след завършване на висшето си образование в чужбина или у нас напускат страната и търсят реализация навън. Така промененият закон не би ги стимулирал да останат у нас.
- Ролята на школите - и може ли да съществуват при това свръхпроизводство на доценти и професори?
- Естествено, че това свръхпроизводство размива и самата идея за школи в науката.
- И още един опит: за портрет на професора с местно значение.
- Не бих искала да коментирам, но какво значи "местно значение"? Мислите ли, че това ни сближава с Европа и с европейските критерии? Може ли да има наука с "местно значение"?!
 

Три са версиите за инцидента с военния самолет L-39 ZA

автор:Дума

visibility 499

/ брой: 176

КНСБ настоява линията на бедност за догодина да е 667 лв.

автор:Дума

visibility 503

/ брой: 176

3431 ученици са отпаднали през миналата учебна година

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 176

Чужди инвеститори бягат от България

автор:Дума

visibility 541

/ брой: 176

България е с най-голямо неравенство на доходите в ЕС

автор:Дума

visibility 505

/ брой: 176

70% от продажбите на лизинг са на автомобили

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 176

БНБ пуска сребърна монета за Рибния буквар

автор:Дума

visibility 474

/ брой: 176

Ескалацията срещу Русия е само отложена

автор:Дума

visibility 579

/ брой: 176

Темата за мигрантите разделя Европа

автор:Дума

visibility 533

/ брой: 176

Сърбия връща военната служба

автор:Дума

visibility 614

/ брой: 176

Накратко

автор:Дума

visibility 1772

/ брой: 176

На петнадесети - без фанфари

автор:Боян Бойчев

visibility 663

/ брой: 176

Вот за мир или война

автор:Юри Михалков

visibility 908

/ брой: 176

"БСП-Обединена левица" дава знак за промяна в лявото

автор:Юлия Кулинска

visibility 963

/ брой: 176

Гладът в Америка се увеличава

visibility 555

/ брой: 176

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ