12 Август 2024понеделник22:29 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Хартиен тигър

/ брой: 154

автор:Иван Аладжов

visibility 3472

Да се сеща някой от уважаемите читатели през последните 20 години у нас да е имало поне една успешна икономическа стратегия? Аз лично не си спомням за такава. Какви ли не планове имаше през изтеклите две десетилетия - то не се тиражираха намерения за производство на леки коли, за изграждане на важни транспортни коридори, за стратегически енергийни трасета, за превръщане на страната в енергиен център на Балканите и пр. високопарни приказки. Всяко правителство и подопечните му чиновници произвеждаха тонове хартия с приоритети, цели, планове, стратегии, анализи и т.н. Накрая от цялото многословие излизаше голямо нищо. Днес нито се произвеждат коли у нас, нито през страната ни минават енергийни коридори (не се и очертава в близко бъдеще да има такива), а транспортните ни трасета са заприличали на разбити и прашни централноафрикански писти.
Досега нито една от постсоциалистическите стратегии у нас не е произвела положителни резултати. А всички те бързо девалвираха и нямаха стойността дори на изразходената за напечатването им целулоза. Така че имаме основателна причина да се съмняваме, че новоприетата икономическа стратегия на кабинета (виж стр.6) ще се окаже поредният хартиен тигър за заблуждаване на населението, че в тази държава някой наистина мисли за развитието й.
Новият модел на правителството за стопанско развитие е ориентиран към стимулиране на производство и износ на изделия с висока добавена стойност, а не на икономика, основаваща се на евтината работна ръка. Но това звучи като клише от учебник по икономика, макар констатациите и амбициите в тази насока да са принципно правилни. Убеден съм, че до това прозрение са стигнали всичките над 200 правителства на земята, без преобладаващата част от тях да знаят как реално да постигнат тази трудна цел. Особено когато става въпрос за бедни, слабо конкурентни и неиновативни страни като нашата.
През последните 20 години България се деиндустриализира, инфраструктурата вече е в окаяно състояние, загубихме по-голямата част от научния потенциал, не разполагаме нито с необходимия финансов ресурс, нито с достатъчно образован човешки фактор за такъв скок. А да се разчита при тези изключително неблагоприятни реалности у нас, както и в условията на днешната глобална финансово-икономическа криза, на големи външни инвестиции в иновативни технологии е наивно.
 Много по-вероятно е всичко да се окаже поредният документ, който няма да бъде изпълнен поради ред обективни причини. А със "стратегията" правителството като че ли се опитва да си прави пиар от неща, които са реално извън възможностите му за въздействие върху икономиката.

111 000 души у нас са на воден режим

автор:Дума

visibility 364

/ брой: 152

Обмислят закон за големите проекти

автор:Дума

visibility 339

/ брой: 152

200 млн. лв. дължи държавата по дела с пътни фирми

автор:Дума

visibility 353

/ брой: 152

Сърбите масово срещу добива на литий

автор:Дума

visibility 449

/ брой: 152

Албанска партия отлага признаването на българите

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 152

Засилен пътен контрол в Гърция

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 152

Накратко

автор:Дума

visibility 305

/ брой: 152

Горе сърцето

автор:Марин Милашки

visibility 424

/ брой: 152

Планирана атака с MI6

автор:Боян Чуков

visibility 399

/ брой: 152

Карлос Насар, гордият българин

автор:Дума

visibility 412

/ брой: 152

Законопроектът, който свали маските

visibility 361

/ брой: 152

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ