17 Септември 2024вторник09:06 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

По театъра им ще ги познаете

/ брой: 36

автор:Пенка Калинкова

visibility 2755

Не ми се иска да вярвам, че предстои краят на 8 български културни института, всеки със своята славна история в предишни времена, но и днес. Родопският театър тръгна от нулата преди две години и успя да покаже хъс, култура, изобретателност, конкурентоспособност. Старозагорската опера ни радва с високи образци, Драматично-кукленият театър във Враца е седалище и организатор на престижен национален фестивал със силно международно участие, спектакли на театъра и участници в тях са между номинираните и наградените на театрални фестивали у нас и в чужбина.
Ако продължа в този ред на привеждане на доказателства, имам ги и за 8-те нарочени за слаби финансови резултати сценични формации. Другите, застрашени от обезличаване, защото това следва след трансформацията им в "приемна/открита сцена", за която говорят министър Рашидов ("Да оптимизираме театрите") и председателят на Съюза на артистите ("Театрите, които не могат да тръгнат 3 месеца след изчистването на дълговете им, ще станат "открити сцени"), са в Благоевград и Кърджали, музикално-драматичният във Велико Търново. В списъка на "слабаците" по финансови резултати са и два национални културни института - Държавният музикален и балетен център в София и Държавният фолклорен ансамбъл "Филип Кутев".
Значи тук не е въпросът да се привеждат художествени аргументи - като че ли някой се интересува от тях. Тук акцентът е върху финансовите резултати. А задаваме ли си основните въпроси защо обезлюдяха градове като Смолян, защо се срина икономиката на Враца, анализирали ли сме състоянието на мястото, където са базирани шест от тези институти. Явно малко градове в България имат възможност, подобно на Пловдив, да дофинансират трите държавни културни института - операта, драматичния и кукления театър, със 180 000 лева за 2016 г. Все ми се струва, че няма да посегнат на националните културни институти, ще се опитат да обезличат малките и безпомощните.
Тази агония с половинчатите реформи в сценичните изкуства води началото си отпреди 6 години. Тогава с лека ръка беше заличен Родопският театър, макар че точно в Родопите има нужда от българско слово, от родно изкуство. Та нали наличието на поминък и на културни институти е задържащ процеса на обезлюдяването и на обезбългаряването фактор. Справедливи са питанията на известни театрални творци - "А защо не се реформира/оптимизира Министерството на културата, то отдавна е единствено център-преразпределител на бюджетни средства, които не достигат? Къде е културната стратегия, къде са лостовете за усвояване на европейски и други средства?" Не, не съм крайна, свършете си работата, госпожи и господа!
И още нещо – големите приходи не са признак за художественост, трудно ми е да избирам между пиеси-еднодневки, които се крепят на майсторството на изпълнителите. Най-често и на така наречените "мечки", един от тях е рекордьор с участието си в n-брой театри. Христо Мутафчиев го казва в прав текст, цитиран от смолянски информационен източник: "И тогава идват мечките и показват друга култура на града." С кого се конкурира този тип театър? С риалититата на телевизионния екран? Слаба утеха. Предназначението на театъра е съвсем друго. И какъв вкус култивираме в нашите деца и внуци с този тип развлекателен театър, с театъра на високите финансови резултати?
По театъра им ще ги познаете.

Три са версиите за инцидента с военния самолет L-39 ZA

автор:Дума

visibility 499

/ брой: 176

КНСБ настоява линията на бедност за догодина да е 667 лв.

автор:Дума

visibility 503

/ брой: 176

3431 ученици са отпаднали през миналата учебна година

автор:Дума

visibility 454

/ брой: 176

Чужди инвеститори бягат от България

автор:Дума

visibility 541

/ брой: 176

България е с най-голямо неравенство на доходите в ЕС

автор:Дума

visibility 505

/ брой: 176

70% от продажбите на лизинг са на автомобили

автор:Дума

visibility 490

/ брой: 176

БНБ пуска сребърна монета за Рибния буквар

автор:Дума

visibility 474

/ брой: 176

Ескалацията срещу Русия е само отложена

автор:Дума

visibility 579

/ брой: 176

Темата за мигрантите разделя Европа

автор:Дума

visibility 533

/ брой: 176

Сърбия връща военната служба

автор:Дума

visibility 614

/ брой: 176

Накратко

автор:Дума

visibility 1772

/ брой: 176

На петнадесети - без фанфари

автор:Боян Бойчев

visibility 663

/ брой: 176

Вот за мир или война

автор:Юри Михалков

visibility 908

/ брой: 176

"БСП-Обединена левица" дава знак за промяна в лявото

автор:Юлия Кулинска

visibility 963

/ брой: 176

Гладът в Америка се увеличава

visibility 555

/ брой: 176

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ