18 Октомври 2024петък17:30 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Точката над И-то

Медиите изпускат влиянието си върху вота

/ брой: 134

автор:Иво Атанасов

visibility 49217

Когато те бие парата, си готов да си разшириш пръстите, стига да не си скъперник като стария Гранде. Нямаш ли я обаче, се мъчиш стотинката на две да сцепиш. Случи ми се в парламентарните избори през 2005 г. да организирам кампания почти без пари. Консултирах се със социолози кои медии са не най-тиражни или с най-голяма аудитория, а най-влиятелни в избирателния район, и насочих в тях изявите на нашите кандидати. С оскъдни средства листата ни спечели 42,39% - резултат, до който десет години преди и още толкова след това БСП не можа да се добере никъде в България.
Сега това не е възможно. Разбира се, правилният избор на медиите, чрез които да тиражираш посланията си, не е единственият фактор за неповтореното и изглеждащото вече неповторимо постижение. Много е важно за успеха да се работи повече през четирите години на мандата, отколкото в горещата фаза на кампанията, политиците да ходят по-често в селата и кварталите, вместо в телевизиите, кандидатурите да тръгват отдолу нагоре реално, а не привидно, лицата, с които се явяваш пред избирателя, да са органично свързани със същността на партията или поне да се вписват в профила й, а не отдалеч да се вижда, че са уредени. Но дори всичко да е наред и с аптекарска точност да подбереш медиите, чрез които да се включиш в кампанията, днес пак не може кой знае колко да подобриш резултата си.
В произведените наскоро евроизбори бяха хвърлени милиони. Според социолозите купищата пари, похарчени за медийни изяви, са повишили мъничко процента единствено на "България без цензура". Всичко друго изглежда пръснато на вятъра. Тогава какъв е смисълът да се участва? Вероятно заради разбирането, че от присъствието си в медиите партиите може и да не печелят, но ако ги няма, със сигурност ще загубят гласове. Този начин да минимизират отлива на избиратели излиза прекалено солен.
Вина за ситуацията имат самите медии. Повечето от тях не разполагат с необходимия потенциал за експертно познаване на европейските теми. В техните коментари проблемите на общността често се свеждат до бюрократичните процедури, което е само малка част от истинските предизвикателства и дори изпитания пред европейския проект. В осмата година от пълноправното ни членство ЕС все още изглежда като нещо "там", далеч от нас. Вина имат и партиите. И в тази кампания те се отказаха от лидерски диспути, европейските теми се разискваха рядко, непълно и някак между другото. Създаде се впечатление, че основният залог в това гласуване е вътрешнополитически - ще се стигне ли до предсрочни избори или не. Фактът, че вотът за нов парламент вече чука на вратата, показва, че впечатлението е било основателно, а не илюзорно.
Лошо е парите на данъкоплатеца да се хвърлят нахалост - за участия, които нито подобряват позициите на партиите, нито осигуряват информиран избор на гласоподавателя. Но още по-лошо е, че вследствие и на това медиите изпускат влиянието си върху вота. Политическите субекти все повече предпочитат други механизми за гарантиране на изборни проценти. Някъде там, в дебрите на корпоративния и контролирания вот, в тайните на купеното гласуване връзката между инвестициите и възвръщаемостта от тях е по-пряка и по-сигурна, отколкото при посредничеството на медиите. Публичността се срива, решаващо става задкулисието. В това прекрояване на демокрацията във фасада суверенът се превръща в зрител, а значителни слоеве от него - още по-зле: в съучастник.
Влиянието, което не минава през медиите, е не само скрито, но и в много случаи - престъпно. Не просто изкривява изборния процес, но и изопачава резултатите от него. То трябва да бъде намалено и отстранено. Разбира се, не става дума за различните форми на партиен живот, които също са извън медиите, а за до болка познатите сделки. В интерес на обществото е "четвъртата власт" да се върне в играта. На медийния фестивал в Албена председателят на СЕМ Георги Лозанов предложи да се създаде фонд, в който да влязат средствата, които и сега се отделят за кампаниите. Пред него медиите да кандидатстват с конкуриращи се проекти за по-добро отразяване на предизборната надпревара. Така ще се елиминира прякото договаряне между партии и редакции и ще се повиши ефективността на самите кампании.
Време е да обсъдим и други идеи за възстановяване на влиянието на медиите върху изборния процес. Тяхното въвеждане е в ръцете на политиците, чийто интерес обаче, както се вижда от посочения в началото пример, е чисто пиарски да се възползват от камерата и микрофона. Но интересът на гласоподавателите е медиите да защитят правото им на информиран избор и гражданските организации трябва да отстоят това пред партиите. В противен случай скритото влияние все повече ще произвежда скрита власт, срещу която дори не може да се протестира, тъкмо защото е невидима.
Други текстове от автора на: www.ivoatanasov.info

Тестът за БГ-Алерт отново се провали

автор:Дума

visibility 251

/ брой: 199

Ректорите поискаха по-голяма финансова независимост за ВУЗ

автор:Дума

visibility 215

/ брой: 199

Милен Митев с втори мандат в БНР

автор:Дума

visibility 235

/ брой: 199

Чуждите инвестиции се сринаха със 77% за година

автор:Дума

visibility 224

/ брой: 199

Завършването на първия лот от "Хемус" се отлага

автор:Дума

visibility 262

/ брой: 199

61% от питейната вода у нас се губи

автор:Дума

visibility 1186

/ брой: 198

Планът на Зеленски удари на камък в НАТО

автор:Дума

visibility 226

/ брой: 199

Атина против двустранните мигрантски споразумения

автор:Дума

visibility 212

/ брой: 199

София и Скопие ще строят Коридор №8

автор:Дума

visibility 250

/ брой: 199

Аржентина и България заедно на Антарктида

автор:Таня Глухчева

visibility 293

/ брой: 199

Безсрамие!

автор:Мая Йовановска

visibility 264

/ брой: 199

Мутра „спасител“

автор:Юри Михалков

visibility 243

/ брой: 199

100 решения за България

автор:Дума

visibility 249

/ брой: 199

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ