Новите влакове - с пряко договаряне
/ брой: 2
Държавната поръчка за доставка на 20 едноетажни електрически влака тип "push pull", която бе прекратена през декември, ще продължи, но под друга форма. Министерството на транспорта ще се договаря пряко с отстранените две компании в търга на стойност 1,2 млрд. лв. Това стана ясно от интервю на ресорния министър Георги Гвоздейков пред БНТ. Ходът, който ведомството предприема, идва след като мегатърговете за нови влакове и локомотиви бяха обжалвани от редица международни компании. Така равносметката в края на миналата година бе, че две от процедурите бяха на практика провалени ("push pull" и мотрисните влакове), една бе под въпрос (двуетажните влакове), а последната (за локомотивите) бе наполовина изпълнен.
От думите на Гвоздейков сега става ясно, че ведомството ще се опита все пак да доведе докрай процедурата за 20-те "push pull" влака. По нея оферти подадоха единствено испанската Patentes Talgo SL и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Оценяващата комисия обаче намери пропуски в предложенията им и прекрати търга.
При тази ситуация ресорното ведомство е решило да се договори пряко с двете фирми - т.е. да ги покани директно, без нова публична процедура и по своя преценка да избере една от двете оферти.
Законът за обществени поръчки (ЗОП) позволява, а от изказванията на министър Гвоздейков става ясно, че е много вероятно ведомството да се позове на чл. 182, ал. 1, т. 2. Той гласи, че възложител може да пристъпи към пряко договаряне с определени фирми, избрани от него, когато "процедурата за възлагане чрез публично състезание е прекратена, тъй като няма подадени оферти или подадените оферти са неподходящи и първоначално обявените условия не са съществено променени".