Петолиния
Потъваме. Можем ли да се спасим?
Европейската премиера на канадския спектакъл "Писъкът на медузите" ще видим на 27 септември в Пловдив
/ брой: 59
Канадският мултидисциплинарен артист Алън Лейк ще представи европейска премиера на своя провокативен спектакъл "Писъкът на медузите" на международния фестивал "Уан денс уийк 2020". Съчетавайки съвременен танц, визуални изкуства и музика на живо, творбата е драматичен прочит на темата за оцеляването, научи ДУМА от Мила Росен Михайлова.
На сцената, върху подвижна дървена конструкция, деветима танцьори се лутат без посока между кошмарите и реалността, а телата им се заплитат на ръба на бездната. Въздействието на техния интензивен физически танц се подсилва от богата на символи сценография.
Спектакълът ще бъде представен на 27 септември от 19 ч. в Дома на културата "Борис Христов" в Пловдив и не се препоръчва за зрители под 18 г., посочват организаторите.
Хореографът, режисьор и визуален артист от Квебек Алън Лейк създава мрачен "буден сън", в който бедствието сякаш току-що се е случило. Той умело събира силата на колектива с тази на индивида, за да покаже с отчетливи нотки смелост и шок от усещането за безпомощност, жаждата за оцеляване и триумфа на живота.
"Писъкът на медузите", един от акцентите в програмата на 13-ото издание на "Уан денс уийк", е вдъхновен от прочутата картина "Потъването на "Медуза" (1819) на френския художник Теодор Жерико. Тя изобразява оцелелите след корабокрушението на френския кораб "Медуза" - пирамиди от човешки тела и отломки сред мътните води между живота и смъртта.
Така, след световния успех на "Ravages" (2015), хореографът от Квебек и неговата компания "Alan Lake Factori(e)" предлагат на зрителите нов творчески трус, който затвърждава позицията им сред най-значимите имена на канадската съвременна сцена в момента.
Хореограф, танцьор, режисьор и визуален артист, Алън Лейк съчетава многобройните си страсти и таланти в сценични творби, които създава от 2003 г. в Квебек. Пейзажът, повтарящите се цикли на живота и полярността на реалността, са главните участници в творбите му. Именно докато изследва различни обекти и изображения, Алън Лейк открива и съвременния танц. През 2007 г. основава компанията "Alan Lake Factori(e)", посветена на създаването на хореографски произведения, инсталации и танцови филми, които поставят наяве взаимовръзката между движещото се тяло, пространството и цикъла на живота и смъртта, който стои в основата им.
Сам описва хореографския си език като хибриден. Похват, чрез който създава свой собствен свят. "Смятам се за символист. Изследвам взаимовръзките между тялото, заснети изображения, скулптурни инсталации и сурова материя."
Още преди дори да завърши обучението си в "Еcole de danse de Quеbec" Лейк започва да представя мултидисциплинарни произведения, базирани върху движението. Признат за един от най-талантливите творци в Квебек, получава и наградата на публиката по време на фестивала "Vidеastes Recherchе-es" за спектакъла си "9 Minutes, 2 Fois".
"Ravages" му носи наградатата за най-добър режисьор по време на Денс филм фестивал в Сан Франциско през 2016 г., наградата на журито на фестивала "Pleins Еcrans de Montrеal" и е обявен за най-добро експериментално танцово произведение от Международното движение за екранизация Fiver в Испания. Лейк печели и наградата на публиката в категория "Танц: направен в Канада" в Торонто, както и отличие от танцовия фестивал "FuoriFormato" в Италия през юни 2018 г.