16 Ноември 2024събота16:20 ч.

Върхове

Златното момиче на уеб дизайна

Мнозина вярват, че тревата в чужбина е по-зелена, но не е така, казва Златина Петрова

/ брой: 96

автор:Ина Михайлова

visibility 1938

Ина МИХАЙЛОВА


Юни 2019 г. Комо, Италия. Финалът на най-голямото състезание за уеб дизайн в света. Червен килим. И по него върви... едно българско момиче. Едва 30-годишна, Златина Петрова печели A'Design Award за уеб дизайн. Лъчезарната Злати е избрана сред авторите на 2500 проекта. От 300-членно жури предимно от представители на италианската Академия на изкуствата. Световното признание е факт. Следват изложби в Италия, Китай, Индия... А Злати се връща в България и след 12 години свободна практика и работа за чужд екип, създава своя агенция - брандинг студио (Brandly Collective).


Като дете Злати е свита, дори притеснителна. Обича да рисува и го прави с часове. От малка вярва в доброто. И днес гледа позитивно на живота, а в офиса се шегуват, че понякога не осъзнава каква "лоша" новина й казват, но отговаря, че нещата ще се оправят. Любопитната Злати се интересува от много неща. И днес е така. В "дневния й ред" са квантовата физика и гръцката философия. Но и те едва ли ще я отклонят от пътя, който е избрала.

Като малка учителите й предричали, че ще се занимава с писане или рисуване, но решила да ги опровергае. И след Френската гимназия, избрала математиката. Следвала примера на по-големия си брат, който заминал да учи в Германия. Времената били несигурни, по-добре било да избере професия, на която да разчита за хляба. С рисуването - закъде? И Злати заложила на икономиката и социологията в Софийския университет. Покрай задължителните стажове работила в банковия сектор. Готов икономист. После заминала да учи в Париж. И там разбрала, че кръвта вода не става. Попаднала в среда на художници, артисти, графични дизайнери, копирайтъри, журналисти. Вдъхновили я. Споделила на приятелите си, че обича да рисува, но избрала икономиката заради сигурността. А те й казали, че може и сама да се научи и да бъде такава, каквато иска. Колелото се завъртяло. 

Започнала да се учи сама - графични програми, компютър... И видяла разликата в пътя, който е поела, и този, по който иска да върви. Завършила в Париж икономика, но с твърдото решение да се преквалифицира се върнала в България. И изумила всички - икономист да си търси работа като графичен дизайнер. Получила откази на няколко места, казали й, че няма дори диплома за уеб дизайн.

Днес в нашата професия е точно обратното - по-голяма част от дизайнерите не са с такова образование, казва Злати. В компанията й едно от момичетата графични дизайнери е дори доктор по биология. Злати не се отчайва, майка й я подкрепя. И тя записва магистратура в НБУ. Избира свободната практика, а след няколко години се сдобива и с диплома за уеб дизайн. 

И започва да се занимава истински с това, което я прави щастлива и до днес. Когато творим, сме създатели, оставяме нещо след себе си, казва Злати. И допълва, че нейната история е може би тъжен пример за образователната ни система като цяло - не става такава, за каквато учи, а после се налага почти проформа да вземе диплома, за да се наложи в един бранш, в който днес дори не е необходимо удостоверение за квалификация. Но в сферата на технологиите нещата са много динамични, дори и в световен мащаб, отбелязва Злати. Тогава си казва, че иска да стане най-добрата в света, да покаже на всички, че мечтите се сбъдват. Че човек може всичко. 

С диплома за уеб дизайн, упорита и на свободна практика, Злати получава покана от американска компания. Започва работа и само след две години е креативен директор. Тогава с екипа си разработва проект и сайт, с който печели световното признание в Комо. А то й дава кураж да поеме по Пътя.

Днес Златина Петрова е собственик и управител на агенция. По професия е уеб дизайнер. Измисля и създава уеб сайтове и дизайни на мобилни приложения, които ползваме постоянно. В интернет всяко нещо, което може да се види за фирма или човек, за марка, го правят хора като Злати. 

Нейната компания е с по-различен фокус - изграждането и развитието на марки в дигиталното пространство. Тази дейност в момента до голяма степен е пионерска за България. Тук обаче е шансът за Златина. Когато избрах да се занимавам с графичен дизайн, беше непознато за България, имаше го в Америка, затова успях да пробия, скромно обяснява Златина своята упоритост. В думите й обаче има логика. Днес Злати и екипът й се опитват да покажат на бизнеса у нас колко е важен имиджът, който има една марка. Всеки има собствен имидж, притежава качества, които определят комуникацията му с другите хора, взаимоотношенията му с тях и съответно му дават възможност за успех, опитва да обясни простичко своята работа Злати. "В брандинга доскоро се налагаше мнението, че хората харесват дадена стока, защото е качествена. С напредване на технологиите и интернет, с факта, че днес всеки свободно може да търси информация, а бизнесът - да се влияе от оценките в Гугъл, нещата много се промениха", обяснява тя. "Имиджът продава. Продуктите на "Шанел", "Диор", "Гучи" не са по-различни от среден клас, но те продават имиджа на марката. Оттам идва и по-високата цена", споделя Златина. И допълва, че заради наложените си марки много компании са оцелели в последните две трудни години.

Екипът на Злати е на два континента - в България и САЩ. У нас са 15 души на възраст 25-28 години. Част от тях са се завърнали също като Злати от чужбина. "Имах възможност да бъда извън България, имам и сега, дори изживях тази възможност по време на следването си в Париж. Като млади хора не знаем какво искаме от живота и къде да намерим това, което търсим. Мнозина от моето поколение, а и от следващите, дълбоко вярват, че в чужбина тревата е по-зелена, че възможностите са повече, отколкото в България, което не е така. Навсякъде можеш да откриеш себе си", убедена е Злати. "България е моят дом. Тук са моите близки, семейство, корени и колкото и да ми се вижда зелена тревата в чужбина, сърцето ми е тук", казва тя.

И препоръчва на младите да се обърнат към познанието. Колкото повече знаем, по-гъвкави сме, можем да се справим с разнообразни ситуации, обобщава Злати своя живот. "Страстта, която последвах, мечтата ме изгради като личност. Когато човек се лиши от мечтите, надеждата и вярата, животът става сив, скучен и неприятен", допълва тя.

Злати е благодарна, че Животът я е срещнал с човек, "с когото гледа в една посока". "Подкрепя ме във всички щури моменти", казва с лъчезарната си усмивка творецът Злати. И допълва, че разчита на подкрепата на своето семейство, на приятелите си и на мускетарския екип в агенцията. Всичко това я прави щастлива...


Всяка година Златина Петрова и нейната компания работят върху социален проект. Защото искат да дадат добър пример на обществото. Защото вярват, че когато направят добро, ще вдъхновят и друг за това. Защото искат да покажат, че промяната в средата зависи от всеки от нас.

Тази година проектът е посветен на 24 май - Деня на светите братя Кирил и Методий, на българската азбука, просвета и култура и на славянската книжовност.

Компанията на Злати създаде шрифт "Азбуки" с българска кирилица. Повечето кирилизирани шрифтове са руски или украински и макар че си приличат, не са идентични. Буквите в българската кирилица са с по-меки форми, по-заоблени, по-ръкописни дори. За съжаление, към момента няма много шрифтове с българската форма на кирилица, а искаме да покажем не само нейната красота, но и важността й, отбелязва Златина. 

Шрифтът е създаден за пет месеца от Анита Рупова - млада дизайнерка, която преди година избира София пред Виена.

"Азбуки" е напълно безплатен и всеки, който желае, може да го изтегли след 24 май от сайта https://azbukifont.com/. И да го ползва свободно.

.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1133

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1119

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1128

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1196

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1106

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1183

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1043

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1176

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1135

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1127

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1069

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ