16 Ноември 2024събота22:27 ч.

Булевард: Срещи

Драгомир Драганов:

Хинапът е "супер плод", който тепърва ще набира популярност у нас

Здравословният живот включва много повече от това къде живеем или какво ядем, смята иновативният бизнесмен

/ брой: 191

автор:Павлета Давидова

visibility 3030

Драгомир Драганов е роден в град Левски, но по-голямата част от живота си прекарва в гр. Етрополе. Средното си образование завършва в ЧПГЧО "Бимак АД", с. Челопеч. Той е бакалавър и магистър по международни икономически отношения в УНСС. Заедно с половинката си Станислава са се впуснали в истинска авантюра - произвеждат здравословни продукти от плода хинап.  

"Държавата трябва да подпомага не само модерните технологии, а и други сфери, в които страната ни има традиции"

- Г-н Драганов, за много хора хинапът е екзотичен и дори непознат плод, вие обаче имате амбицията да произвеждате здравословни храни и напитки от него. Как точно избрахте този плод за бизнес начинанието си?
- Запознанството ни с храстовидното дърво на хинапа и неговия плод стана случайно - при наше посещение на Черноморието. Хинапът се отглежда и у нас, дървото обаче вирее и се отглежда по Черноморието още от Римско време. Доколкото ни е известно, на територията на днешна Румъния се намира най-старото хинапово дърво в региона, а може би и в цяла Европа.
Първите дървета засадихме преди около 7 години, 3-4 години по-късно успяхме да получим и първата реколта. Бяхме доста изненадани колко добре вирее това храстовидно дърво по нашите географски ширини. Градината ни се намира в с. Гложене, Ловешка област. Дърветата, които имаме, наброяват около 180 бр. Половината от тях са на около 7 години, останалите са 3-годишни дръвчета. 
Насочили сме се към древна култура, която произхожда и се отглежда и употребява най-много в Източна Азия. Тя води началото си отпреди повече от 6000 години, по-късно се разпространява в Америка, голяма част от Средиземноморието и едва след това в България. Хинапът (китайската фурма) е в петицата на най-полезните растения в света. Особено високо е съдържанието на витамин С, което превъзхожда това на признатите "лидери" - кивито, лимоните, портокалите и касиса в порядъка от 10 до 20 пъти, което укрепва организма и подсилва имунната система. Съдържа също така и витамини А и В2. Богат е на йод, кобалт, калций, фосфор и желязо. Добър източник на естествени антиоксиданти.
- Хинапът не е традиционно българско растение, как успявате да си набавите достатъчно, за да можете и да го продавате?
- За момента в голяма степен работим с внос от родината на плодa - Азия. Постепенно с разширяването на градината ни се надяваме, че голяма част от продуктите ни ще са произведени със суровина, която е отгледана изцяло в България. 
- Как реагират хората, когато им представяте продукта си?
- По-голямата част не са запознати в детайли с хинапа. Някои дори не са чували за него. Тези, които вече го познават и са го опитвали, са доста любопитни да пробват продуктите ни. Смеем да кажем, че продуктите ни от хинап се приемат положително и хората започват да ги търсят все повече. Запознаваме потребителите с полезните свойства на хинапа и предлагаме нещо съвсем различно като вкус и качества на пазара. Интересът към този продукт от категорията "супер плодове" е все по-голям.
- С какво вашите продукти са по-различни от останалите здравословни храни?
- Всичките ни продукти са с основно съдържание на хинап. Плодът е обработен, така че да запази всичките си полезни вещества. Доказано е, че в хинапа се съдържат 18 от най-важните за човешкия организъм аминокиселини. Сокът от хинап е произведен с екстракт от плод, запазвайки молекули с естествено съдържание на витамин С. Всеки потребител може сам да си представи колко е полезен сушеният хинап с гореспоменатите положителни качества и комбиниран със сурови ядки като орех, бадем и кашу. Предлагаме и дехидратиран хинап, използвайки технологията лиофилизация. Отново целта ни е да се запазят всички витамини, предлагайки плода в различен вариант с хрупкав вкус и естествена сладост.
- Възможно ли е човек да се издържа с такъв бизнес само у нас, или перспективите са и пазарите в чужбина?
- Възможно е човек да се издържа с такъв бизнес у нас, но е много важно да има търпението, което се изисква докато нов продукт придобие необходимата популярност. Това е и основната ни цел засега - да запознаваме потребителите с този сравнително нов и много полезен плод.
Перспективата за развитие в чужбина изглежда и звучи доста по-примамлива. Пазарите в чужбина също биха реагирали положително на продукти като нашите, затова следим и участваме активно във всякакви събития, касаещи здравословен начин на живот. На едно от последните ни участия на събитие за здравословен начин на живот получихме много добри отзиви от чужденци, които ни посетиха и опитаха от продуктите ни.
- Здравословното хранене сякаш се превърна в мода - все по-често хората минават на диети и биопродукти. Това само поза ли е, или е и необходимост?
- Ако наистина не е наложително човек да се подлага на диета, това не е необходимост. Трябва да отчетем факта, че светът се движи с бързи темпове и с наличието на всичките нови канали за комуникация информацията достига много бързо до всеки един от нас. Получавайки всякаква информация ежеминутно, човек е способен да се подложи на всякакви неща само и само да е в крак с тенденциите на деня.
Ако е необходимо да се спазват диети, хинапът може да бъде част от здравословното хранене, особено ако трябва да се ограничи приемът на бяла захар. Продуктите ни със сушен хинап са сладки, но нямат добавена захар. Плодът сам по себе си е естествено сладък и може да замести добавянето на захар в някои печива например.
- Възможно ли е в град като София да се води здравословен живот, или това е реалност само в части на провинцията?
- Възможно е да се води здравословен начин на живот където и да е по света. Здравословният начин на живот не включва само това къде живеем или какво ядем, той включва много повече. Разбира се, по-лесно би било да се живее здравословно далече от големия град, но това невинаги е възможно. В този случай по-вкусно и лесно ще се следва здравословната линия на живот с продукти, като нашите например.
- Лесно ли е млад човек да започне точно такъв вид бизнес и възможно ли е той да е основен източник на доходи, или по-скоро трябва да е само "странична дейност"?
- Никога не е лесно да се започне каквото и да е. Винаги трябва да си наясно, че в суперконкурентен свят като днешния ще има някой, който ще има като твоята идея или много сходна на нея. В началото е трудно подобен тип бизнес да бъде основен източник на доходи, но не може и да бъде странична дейност, ако целта е да се развие като нещо работещо в дългосрочен план. Усилията, които трябва да се полагат, са непрестанни, а за резултата трябва да сме търпеливи.
- Има ли достатъчно възможности за подпомагане на подобни бизнес начинания или хора като вас отново трябва да разчитат само на себе си?
- Възможностите за подпомагане на подобни бизнес начинания по-скоро остават само на хартия, поне от нашия опит. Трябва да разчиташ основно на себе си. Необходимо е да има повече възможности за подпомагане на млади и стартиращи дейности. Това трябва да става не само в сферата на модерните технология, а и в други сфери, за които и в които страната ни има традиции.
- Хрумвало ли ви е да се откажете от бизнеса? А да заминете в чужбина и да опитате там?
- Въпреки постоянния негативизъм, на който ставаме свидетели, ние няма да се откажем от начинанието си и ще продължаваме да работим за успешното му развитие. Опцията за заминаване в чужбина звучи добре, но сме решили, че правилното място за развитие на нашите бизнес идеи ще си остане България. Не смятаме, че в чужбина бизнес климатът би ни предоставил по-добри шансове за развитие, ако присъстваме там като чужденци.   
- Какво се надявате да постигнете в следващите няколко години?
- След няколко години се надяваме да сме успели да разширим още градините си от хинап, а също така да успеем да популяризираме достатъчно плода, за да може успешно да се развиваме напред и постоянно да разширяваме асортимента на предлаганите от нас продукти.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1372

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1354

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1398

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1445

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1339

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1464

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1266

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1432

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1396

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1392

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1326

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ