15 Ноември 2024петък04:05 ч.

Сагата с маршрутките

Месеци преди местния вот ГЕРБ се хванаха като удавник за сламка с поредната безумна идея за тестване на обществото

/ брой: 47

автор:Искра Добромирова

visibility 3854


Поредната идея на управляващите се пръкна от "Московска" 33. Преди дни кметицата Йорданка Фандъкова обяви, че ще спира маршрутните таксита. Малко преди нея тезата бе лансирана и от заместника й по транспорта Любомир Христов.
Идеята била, след като през юни изтекат договорите на превозвачите, да не се обявява нов конкурс. Според управляващите маршрутките са си изживели времето като бърз и удобен транспорт. Основната причина за "пенсионирането" им било метрото. След пускането на метровлаковете се наблюдавал сериозен отлив на пътници от маршрутките, мотивира предложението на администрацията на Фандъкова замът й Христов. Той не бил доволен и от това, че маршрутките спират, където им хрумнело.

          Иновации

Администрацията на "Московска" 33 има идеята да замени старите маршрутни таксита с нови къси автобуси, които да са т.нар. довеждащ транспорт. Те ще превозват пътниците от кварталите до спирките на метрото, а според първоначалната идея ще се ползва едно билетче за рейсчетата и за метровлаковете. Така общината е решила да мотивира софиянци да ползват метрото.

      Без въпросителни

Наистина доста от маршрутните линии отпаднаха, и то по желание на собствениците им, а причината бе отливът на пътници. Все още обаче има трасета, по които маршрутните таксита пътуват препълнени. Администрацията на Фандъкова пусна идеята за спирането на маршрутките в общественото пространство, оказва се, без дори да се е допитала до превозвачите. Въпреки намалелите приходи, фирмите се оказаха неприятно изненадани от Фандъковата иновация. Те признаха, че наистина има линии, които вече са нерентабилни. Превозвачите обаче дадоха пример и с линии, които обслужват квартали, доста отдалечени от метростанциите. Такава е например маршрутка с номер 15, чийто маршрут е между кварталите "Слатина" и "Овча купел". Другата линия, маршрутките на която са почти винаги препълнени, е номер 9 - от "Надежда" до "Дружба".
Маршрутките се появиха в София през 1999 г., след като тогавашният кмет Стефан Софиянски обяви първия конкурс. Последният конкурс, който общината пуска, е от 2003 г. и е със срок 7 г. Линиите тогава са 49, но по-късно 11 от тях са закрити по искане на фирмите. В момента в града всекидневно се движат над 350 маршрутки, които обслужват пътници по 29 линии.

     Къде е логиката

Наистина има маршрутни линии, които вече нямат изгода да продължат дейността си поради отлива на пътници, коментира съветникът от БСП и член на транспортната комисия в Столичния общински съвет Георги Свиленски. Той обаче подчерта, че, преди да се взима подобно решение, е редно да се разработи най-после дълго чаканата транспортна схема на града. Така ще се види от кои квартали е възможно да се пусне въпросният довеждащ транспорт. Ще се види и кои квартали остават без достъп до метрото. Ако там бъдат спрени и маршрутките, хората ще трябва да се възползват единствено от градския транспорт, продължи Свиленски. За това обаче трябва да се осигурят комфортни превозни средства, което засега не е направено, допълни той. След като се види транспортната схема, трябва да се предприемат подобни действия, категоричен бе общинският съветник. Свиленски наблегна и на това, че е редно довеждащият транспорт да бъде общински. Единствено тогава ще може да се изпълни обещанието на администрацията с едно билетче да се пътува в рейсовете и метрото.
Експерти вече разработват транспортната схема. Очаква се до месеци да има т.нар. ноу-хау за нея. Въпросът според тях обаче е, че преди време, когато са пускани маршрутките, са били спрени доста нерентабилни линии на градския транспорт. Сега дори не се мисли  какво ще става, ако се спрат и маршрутните таксита по тези трасета.
ГЕРБ имат навика да пускат идея в общественото пространство, тя да се спомене многократно по медиите и да чакат реакции, за да решат какво да правят, коментира и Свиленски. Той подчерта, че не е редно Фандъкова или Христов да излизат и да заявяват идеята на администрацията, а СОС да няма представа за нея. Именно старейшините ще вземат кардиналното решение дали да има, или да няма маршрутки. Това е поредната предизборна тактика на ГЕРБ - да пуснат конкурс за 8 години за автобусите за вътрешнокварталния транспорт и следващият общински съвет да е с вързани ръце, а те вече да са си преразпределили дейността. А може би някой лобира и му е обещано да получи на тепсия новия довеждащ транспорт? А дали не ни подготвят за нова цена на билетчето за маршрутките?


Анкета

ДУМА попита: Какво мислите за идеята на общината да спре маршрутките от лятото?

Лина
Пътувам основно с маршрутки. Ако трябва да ползвам градски транспорт, ще ми е доста трудно. Пътувам от "Надежда" до "Младост". Ако мислят да спрат маршрутките, защото има метро, това не е решение. Тогава всеки втори ще ползва метрото и отново ще стане гъчканица. Ако спрат маршрутките, не знам с какво ще пътувам.
---------

Павел
Да, и най-добре ще направят, защото карат като на Формула 1. Аз пътувам само с личния си автомобил.

-----------

Денис
Донякъде маршрутките пречат на движението, тъй като са доста нахални и дори създават рискове понякога. От друга страна, са практични, защото, да речем, на мен ми се налага да пътувам от "Гео Милев" до Нов български университет. Единственият пряк транспорт е маршрутка 15. В противен случай ще ми се налага да заобикалям много, което създава неудобство.
-----------

Николай
Живял съм в Лисабон и наистина там има нещо подобно - маршрутки в кварталите. Засега за София маршрутките са удобен транспорт. Малко тъпо е да се мисли за премахването им. Например аз пътувам от "Дружба" до "Надежда", и то за 1,50 лв. Много трудно ще се осъществи веднага въпросният довеждащ транспорт до метрото. То, метрото, все още не е готово! Не знам какво си мислят, но е глупаво да се решава от раз. Всичко друго ни е наред, та маршрутките да спират... Може просто да ги подменят с по-нови. Дано не се осъществи идеята.
-----------




 

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 561

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 557

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 520

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 576

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 558

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 495

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 554

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 612

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 615

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 516

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 627

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ