17 Ноември 2024неделя13:12 ч.

Строят магистрала "Тракия" върху пепел

Трасето на ЛОТ 2 ще е опасно за живота на хората, до месеци пътят ще се напука и издуе, предупредиха от БСП

/ брой: 61

автор:Ралица Николова

visibility 2089

Пепел и отпадъчна сгурия стоят в основите на част от магистрала "Тракия". Щом върху тях се положи асфалт, пътят ще се напука и ще стане на вълни за няколко месеца. Разкритието направиха вчера от БСП, след като представиха подробен експертен доклад на материала, използван за строителството на ЛОТ 2 от магистралата.
Близо половин година социалистите са проучвали какво прави фирма "Трейс" при изграждането на трасето Стара Загора-Нова Загора от АМ "Тракия". Проби от материалите са изпратени за изследване в Университетската строителна лаборатория и в Строително-изпитателната лаборатория към УАСГ-София. Това са най-авторитетните и модерни лаборатории в страната, които проучват строителни материали.
От изследванията и заключенията на експертите става ясно, че веществата, използвани от "Трейс", не отговорят на изискванията дори за селски път, камо ли за магистрала по европейски стандарти. Фирмата-изпълнител използва не материали от кариера, а отпадъчен материал от затворения вече рудник "Миньор" до с. Радиево, община Димитровград. Там има сгурия, добита при експлоатацията на въглищни запаси. Става въпрос за пепел, образувана при създаването на въглища, вследствие на овъгляването на "погребана дървесина" в продължение на милиони години.
Тази пепел променя обема си под въздействието на климатичните условия. Това означава, че асфалтът на магистралата само след няколко месеца ще се напука и ще стане на вълни, обясни лидерът на БСП Сергей Станишев. Димчо Михалевски допълни, че при студено време материалът се свива, а при топло и сухо се разширява.
Според Михалевски от "Трейс" са решили да използват сгурия, защото са били притиснати от правителството да строят ЛОТ 2 на изключително ниски цени. За изграждането на 32-километровата отсечка са предвидени 137 млн. лв., а с некачествения материал са икономисани около 16-17 млн. лв. 
Незабавно обаче тази пепел трябва да бъде премахната, още преди там да е положен асфалтът, категорични са от левицата. Защото, ако правителството се опита да замаже нещата и да довърши ЛОТ 2 в този вид, Европейската комисия може да спре цялото финансиране на проекта "Тракия". Освен това използването на трасето ще бъде опасно за здравето и живота на хората.
Строителството наново, с качествени материали, ще струва около 25-30 млн. лв. и ще отнеме най-малко 4 месеца. По-добре обаче да се забави строителството, отколкото България да се окаже без финансиране на пътното строителство от Европа, категоричен бе Станишев. Той припомни, че по оперативна програма "Транспорт" би трябвало държавата да получи 990 млн. евро.
Социалистите обясниха, че пепелта се влага в основата на магистралата от есента на миналата година. Оттогава Агенция "Пътна инфраструктура" и Росен Плевнелиев неведнъж са инспектирали трасето, но подобни нарушения не са били констатирани. Най-вероятно не са изследвани въпросните проби от най-горния пласт на насипите, подозират от БСП. Или просто в АПИ няма останали експерти с капацитет, които да установят, че става въпрос за скандално нарушение.


Евтиното е за сметка на качеството


Според Димчо Михалевски, бивш зам.-министър на регионалното развитие, проблемът не е във фирмата-изпълнител, а в цялостната политика на кабинета. Целта на правителството на ГЕРБ е да докаже, че може да строи евтино. Затова притискат фирмите още при подаването на офертите да предлагат изключително ниски цени, което ги поставя пред дилемата да търсят нещо евтино или почти без пари, обясни социалистът. Той припомни, че от левицата няколко пъти са предупреждавали, че цената на ЛОТ 2 е прекалено ниска. Евтиното строителство е за сметка на качеството, от икономиите на практика губи България, подчерта Михалевски.
Станишев пък припомни, че предишното правителство бе договорило европейско финансиране за лотовете 2, 3 и 4 на АМ "Тракия". Ставаше въпрос за 350 млн. евро, от които 80% са от ЕС и 20% от държавния бюджет. В опит да снижат цените ГЕРБ предоговориха строежа за 247 млн. евро.
Този скандален случай е доказателство за провала на кабинета в основния му приоритет - магистралите, заключиха от БСП.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1734

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1753

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1796

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1855

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1706

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1910

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1626

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1849

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1805

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1790

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1690

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ