17 Ноември 2024неделя01:00 ч.

Вeчните теми чрез музиката на Верди и сюжети на Шекспир, Шилер и Юго

/ брой: 274

автор:Пенка Калинкова

visibility 1543

Новият сезон на Пловдивската опера ще мине под наслова "Големите класици в литературата и операта" като на фокус е музиката на Джузепе Верди върху произведения от Уилям Шекспир, Фридрих Шилер и Виктор Юго. Директорката на операта доц. Нина Найденова пак залага на обмислена концепция, като с нея цели да буди и развива "колекционерската страст" у публиката. Изминалият сезон беше под знака на Пучиниевата музика и на портрети на жени, разкрити в четири опери - "Тоска", "Турандот", "Мадам Бътерфлай" и "Бохеми".
Първата премиера в подкрепа на "големите класици" вече се състоя - "Макбет", постановка на Нина Найденова от 2003 г., се играе за първи път в Пловдив. Диригент е Лучано ди Мартино, участват някои от новите солисти на оперния ни театър. Спектакълът е на път да повтори подчертания успех на "Турандот" от миналия сезон и този път имаме основания да кажем, че режисьорката реабилитира театралното в операта, тя има вкус към него и умее да го открива и изявява. Образите на Бесовете са в основата на сценичната концепция - те са израз на нашите объркани човешки амбиции и намерения. Мистични и реални. Рожби на силите на мрака, но и на най-потайните кътчета на човешката душа. Те обсебват! Превръщат се в провокатор и двигател на действието, подчиняват на собствената си игра на съдбовност всички - владетели, поробени, вещици и войни. Бесовете съблазняват Макбет, лейди Макбет към страстта, към властта, към техния гибелен край... Това е заложено в концепцията за постановката.
Любопитно е сценографското решение на отишлия си рано Борис Стойнов - въртящ се кръг-сфера, който променя гледните точки многократно. Задвижван от страстите на персонажите и от физическото усилие на участниците в спектакъла, той създава усещане за динамика, за смяна на настроения и състояния. Превръща се ту в пъклен котел, който ври и кипи, ту в бойно поле или в гробище, в дворцова зала или в гора, но винаги е арена на пагубни страсти и съдбовни предчувствия. Бесовете и вещиците са много важна част в спектакъла, добре разработена режисьорски и хореографски и защитена отлично от женския хор и от артисти-балетисти. Но, разбира се, в центъра на действието са лейди Макбет и самият Макбет. Сопраното Таня Иванова, с чието име са свързани успехи на Античния театър в "Атила" и в "Мадам Бътерфлай", убедително защитава в музикално и артистично отношение образа на амбициозната кралска съпруга. Заедно с баритона Венцеслав Анастасов (Макбет), когото познаваме като Амонасро в "Аида", те отлично пресътворяват фаталния тандем в световната класика. Безукорни са - уверени, артистични, действени, разнообразни като поведение, неуязвими като вокална техника и преживяване. В другия състав Макбет се изпълнява и от известния баритон Петър Данаилов, солист през този сезон на Пловдивската опера. Много добри впечатления оставят басът Пламен Кумпиков като Банко, тенорите Ивайло Михайлов и Марк Фаулър като съратниците Малкълм и Макдъф. Художник на над 100-те костюма, пренасящи ни в ХI век, е Цветанка Петкова-Стойнова. Стилни и изискани в сиво-тъмната гама, с отделни акценти в червено - червените ръкавици върху окървавените ръце на двойката Макбет. Хореографката Боряна Сечанова е въвела три фигури като лишени от лице, облечени от горе до долу в един цвят, те са бесовете, които изкушават персонажите, те са сякаш подсъзнателното им "Аз". Дали държат в ръцете си птица, бокал или плащ, но те със своите хореографски и пантомимически изпълнения са много интересна част от атмосферата и действието в спектакъла. Хористите и изпълнителите на малките роли също се справиха много добре в артистично и музикално отношение. Оркестърът под диригентството на Лучано ди Мартино е на познатото високо равнище. В спектакъла малко се накъсва общото внушение от изчакването и съобразяването с въртенето на кръга, но това са технически забележки.
Оттук нататък през сезона 2014/2015 г. ще следват премиерите на "Симоне Боканегра", "Риголето" (по пиесата на Юго "Кралят се забавлява") и "Дон Карлос" (по драмата на Шилер). Вечните теми за доброто и злото, за отмъщението и възмездието, за съдбата и свободния избор са мостовете, които обединяват техния избор.
Новост през сезона са и предпремиерните презентации "зад кулиси" на всяко заглавие, в които зрителите надникват в подготовката на представленията с демонстрации на сценичните служби, любопитни беседи, срещи със солистите и присъствие на репетиция.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1372

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1354

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1398

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1445

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1339

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1464

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1266

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1432

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1396

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1392

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1326

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ