16 Ноември 2024събота12:46 ч.

Позиция

"Оцеляващата" пред нови изпитания

Ще стане ли Пловдив европейска столица на културата през 2019 г. без Концертна зала

/ брой: 76

автор:Пенка Калинкова

visibility 2990

Идеята за Пловдивска опера съществува от началото на миналия век и преминава през различни форми на кратко осъществяване до 1953 г., когато с Постановление на МС на НРБ е създадена  Държавна опера Пловдив. И тогава, и днес тя няма своя сграда, свой дом. Най-напред дели територия под един покрив с Драматичния театър, след това се нанася в сградата на Профсъюзния дом "Стефан Кираджиев". По време на дълго продължилия ремонт на сградата през първото десетилетие на новия век и под формата на ОФД (оперно-филхармонично дружество), тя се беше свила на кълбо в Концертната зала на Пловдив. 60-годишнината си Пловдивската опера посрещна в обновения, но и с редица акустични и други проблеми, Синдикален дом, който вече се нарича Дом на културата "Борис Христов". Тогава излезе и книгата ми "Оцеляващата" като поклон към жилавостта на оперната трупа и на пловдивчани да защитят правото си на оперна публика, преко всякакви проблеми и административни врътки.
През всички тези години е съществувало, кога по-ярко заявено, кога не толкова, желанието

операта в Пловдив да има свой дом

Няма да припомням всички припламвания и погасвания по различни причини на този стремеж. Така или иначе, от 2016-а съществува фондация "Дом за Пловдивската опера", която бе разпозната като основен лидер и организатор на движението за свой дом на операта. На този етап петимата инициатори - известни пловдивчани, и начинанието, подкрепено с подписите на над 10 000 души, не срещат разбиране в общинското ръководство. Независимо, че оперната трупа под ръководството на доц. Нина Найденова и екипа й бележи развитие, върна и уголеми оперната аудитория, работи за нови публики чрез всички възможни форми и средства.
В последната година и половина петимата активисти от "Дом за Пловдивската опера" и в частност инж. Любозар Фратев и д-р Мариана Чолакова - бивши членове на УС на ОФ "Пловдив 2019", съсредоточиха усилията си върху изискващата неотложен ремонт Концертна зала на Пловдив. Тя е в окаяно състояние. Ако не се пристъпи към спешни спасителни действия, няма да бъде отворена за събитията от 2019 г., създава големи трудности за дейността на най-големия културен оператор в града на хълмовете - Пловдивската опера. След поредица от срещи и пресконференции с министър Вежди Рашидов, с депутати, с министър Боил Банов и пак с депутати и журналисти, след обещания, че ще бъде готова до края на настоящата година, след това някъде през 2019-а, вече има обществена поръчка за изготвяне  на техническо задание. Тя обаче предизвиква

смущение и въпроси

у членовете на фондация "Дом за Пловдивската опера" и у повечето оперни хора.
Докато напоследък се лансираше идеята за ремонт и модернизация на Концертната зала, сега е налице връщане към стара идея на ексминистър Вежди Рашидов за превръщане на Концертната зала в оперна сцена. В текста се говори за оперен театър. В пловдивски сайт е формулиран остроумно въпрос: "Може ли Концертната зала на Пловдив да влезе в ролята на змия и вместо яйце да погълне слон? И как проектантите ще обособят всички, заложени по задание, помещения в наличните обеми на сградата?"
След реконструкцията седящите места в залата трябва да достигнат до 650 при налични в момента 550. Но това е само детайл от техническото задание. Според инж. Любозар Фратев от "Дом за Пловдивската опера" такова техническо задание може да се осъществи единствено ако се реализира обещанието отпреди две години на кмета Иван Тотев да бъдат предоставени допълнителни общински площи на операта от сградата на бившия Партиен дом, в чието по-ниско тяло се помещава Концертната зала. Тогава в присъствието на Вежди Рашидов и Менда Стоянова кметът се ангажира, че общината ще даде на операта в Пловдив части от паркинга и от ресторанта в приземния етаж. Изглеждаше примамливо лесно, но нищо не последва след  щедрото изявление.
Сред оперните хора и публика се шири скептичното убеждение, че всички управленски пируети отмятат във времето решаването на проблема, запращат го някъде след 2019-а, когато  финансовият поток ще секне. Последната новина е, че след писмо на доц. Нина Найденова, директор на Пловдивската опера, е разпоредено от министър Банов обществената поръчка за Концертната зала да бъде спряна. Открити са пропуски, които трябва да се отстранят. Това също бави процедурата.
А 2019-а наближава с шеметна бързина. На опашката за наложителни промени са наредени изложбената зала на "Гладстон" 32 и кино "Космос", инфраструктура на Тютюневия град и улица "Иван Вазов", площад "Централен" и Концертната зала. Вече няма категорични обещания,  съобщават се някакви палиативни намерения. Днес едно, утре - друго, вдругиден - трето. А времето тече и отговорностите се прехвърлят от една глава на друга.





Концертната зала

Снимки Руслан ЙОРДАНОВ


 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1052

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1026

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1016

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1086

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1022

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1090

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 967

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1089

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1050

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1045

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 994

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ