На фокус
Нежеланата услуга за 100 млн. лева
Как се променят цените на билетите и картите от 1 септември и 1 януари 2023 г. в градския транспорт на София
/ брой: 144
Деси ВЕЛЕВА
Точно след един месец голяма част от столичани ще трябва да плащат по-високи цени, за да пътуват в обществения градски транспорт. Тази чест им се падна след въвеждането на нова услуга, която може да се нарече "непоискана и нежелана". Ако досега десетки хиляди пътници си купуваха едномесечни карти за една линия за свое удобство и нужда, сега те ще са принудени да се снабдяват с по-скъпи абонаменти, без да са им необходими. Това се налага, тъй като част от досегашните тарифи отпадат, а на тяхно място реално не се предлагат нови. Така пътникът, който се движи по една линия на наземния транспорт или само в метрото, ще бъде принуден да си купува карта за цялата мрежа, въпреки че няма да я използва.
Непоисканата услуга събра острото негодувание на граждани и организации в рамките само на месец по време на обществените консултации. Гласът им обаче остана нечут и промените в общинската наредба бяха на бърза ръка приети в първоначалния си вид на последната сесия на Столичния общински съвет в края на миналата седмица. Друга услуга, която отпадна, бе талонът за 10 пътувания с намаление - доста предпочитана от нередовните пътуващи.
Наказани ще бъдат не само онези, които ползват карти по редовната тарифа на общо основание, но и групите на пенсионерите, студентите и учениците. Възрастните до 68 години и учащите са "наградени" с над двоен ръст на месечната си карта. Очевидно социалните функции на градския транспорт останаха забравени.
Така всъщност се извърши скрито надуване на цените за пътуване, докато от кметството се опитваха да промотират само т.нар. еднократен билет за време. Той не само остава без промяна в цената, но и дава възможност за използване на две превозни средства в рамките на 30-минутен интервал. Това обаче не го прави същински билет "за време", тъй като с него се пътува колкото време поискаш. Докато управляващите общината бързат да вкарат в сила новите цени на картите от 1 септември, оставиха билетите чак за следващата година.
На практика идеята за нова, по-справедлива тарифна политика и заплащане според ползването, така и не се сбъдна. Единственото истинско нововъведение май ще остане премахването на хартиения билет и перфоратора и смяната им с пластмасова карта, която ще може да се зарежда. По стара българска традиция трябва да очакваме катаклизми именно с въвеждането на електронния билет и от общината ще трябва доста да се постараят, за да убедят пътниците, че са в състояние да се справят с цялата организация по премахването на старото и влизането в ХХI век.
Новата тарифна политика всъщност е последният елемент от цялостната интегрирана автоматизирана система за електронно таксуване и видеонаблюдение, за която в общината говорят от зората на новия век. Десет години властваха приказките, докато дойде 2011 г., когато тогавашният зам.-кмет по транспорта Любомир Христов обяви: "В градския транспорт в София ще се пътува само с електронна карта от пролетта на 2012 г. Дотогава и в автобусите ще бъде въведена тикет системата за таксуване на пътници".
Пет години след изказването му започна да се говори за финансовите параметри на бъдещата система. Първоначално се прецени, че тя ще струва 22 млн. лева. Няколко месеца по-късно цената се удвои на 40 млн. лева. Впоследствие се добавиха и 38 млн. лева за 10-годишна поддръжка, и още 10 млн. лева за организиране на онлайн продажби. Новите планове предсказваха, че всичко ще бъде готово до края на 2019 г.
През 2017 г. обаче обявената обществена поръчка за избор на изпълнител бе блокирана от три жалби на участници в нея. Едва в последните дни на 2018 г. Центърът за градска мобилност успя да подпише договор с победителя - консорциум "Си Ен Си София тикетинг систем", в който влизат българските компании "Компютърнет сървисиз" и "Тикси", и турското дружество "Асис Електроникс". Според параметрите на поръчката тя струва 73,24 млн. лева без ДДС и още 5,85% от приходите от продадените карти и билети, но не повече от 10 млн. лева. Общата цена на проекта излезе 83,24 млн. лева без ДДС. Договорът за изграждането бе 2 години и още 8 години за поддръжка. Можем да пресметнем дали срокът бе спазен...
Така целият масраф излезе на столичани 100 млн. лева след десетилетие разтакаване. А засега те виждат като резултат само евентуални проблеми с прилагането на еднократните пластики и отнемането на част от ползваните услуги.
Задават ли се правни проблеми?
Според експерти промените в Наредбата за реда и условията за пътуване с обществения градски транспорт може да имат и правни последствия с негативен оттенък. Те бяха изтъкнати и от съветниците на БСП в СОС, които се въздържаха да подкрепят нормативните изменения. Формулата за калкулиране на цената на карта за еднократно пътуване от 1,60 лв. бе обявена за незаконосъобразна с решение от 31 януари 2022 г. от Административния съд в София. Според жалбоподателите самата цена е изготвена и приета от СОС след неточни и манипулирани данни, в които приходи от над 50 млн. лева са били посочени като разходи. Затова и съдът не е приел начина, по който е определена базисната цена на единичния билет от 0,70 лева и крайната от 1,60 лева.
Така всякакви тарифни промени с калкулирана първоначална цена от 1,60 лв. за карта за еднократно пътуване са незаконни, трябва да бъдат отхвърлени и е недопустимо да бъдат разисквани, смятат експерти. Наредбата предстои да бъде гледана и във Върховния административен съд.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--