Мнение
Как да напъхаме джина* обратно в бутилката
Когато видя, че някой извършва грешка, допускам, че може да извърши хиляди. Николо Макиавели (1469-1527 г.) - италиански политически мислител, историк и дипломат
/ брой: 174
Както е добре известно, нищо не съдейства повече за успеха на една дейност от правилния метод. И когато се питаме - отнася се само за тези българи, които все пак си задават въпроса "Как да намалим ширещата се у нас ендемична корупция?", то за правилния отговор се налага да попрескочим през няколко хиляди километра в източна посока. И да се озовем върху Корейския полуостров, на юг от 38-ия паралел.
...На 27 юли 1953 г. е подписано временното споразумение - което и досега не е заменено с мирен договор - за прекратяване на огъня в Корея. Завършила е корейската война, започнала на 25 юни 1950 г. В нея воюва южнокорейската армия, подкрепена от части на въоръжените сили на Съединените щати, срещу армията на Корейската народнодемократична република, на чиято страна се сражават и китайски народни доброволци.
От този ден - 27 юли 1953 г. - до ден днешен, части на американската армия са разположени в Република (Южна) Корея, като "гарант за мира на Корейския полуостров". Пребиваването на армейските части с численост, варираща около 40 000 души, изисква първоначален строеж и поддържането на казарми, жилища за офицерския състав, военни складове, полигони, летищни писти на военните аеродруми, радарни кули, самолетни хангари, инфраструктурни обекти. И пр., и т. н. Както и регулярни доставки на хранителни и други стоки от първа необходимост за разположените на юг от 38-ия паралел американски военнослужещи.
Всичко това, още по време на управлението на Ли Син Ман (от 24 юли 1948 г. до 27 април 1960 г.), превърнало се не след дълго в зле прикрита диктатура, е извършвано от южнокорейски фирми.
Дълги години, някъде до началото на 70-те, американците изобщо не са наясно чрез каква перфектно отработена система, просмукана изцяло с корупционни практики, се изпомпва бюджетът на Съединените щати чрез перото "военни помощи за чужбина". Като във всички тръжни процедури, организирани от командването на американската армия в Южна Корея, се прилагат силно завишени спрямо реалните пазарни цени.
Каква е системата за масови измами?
Тя дълго време се основава на задкулисното действие на тайни споразумения, като корейските бизнесмени умело имитират остра конкуренция помежду си. Обикновено процесът се развива по следния начин. Военните искат оферти от няколко (между пет и седем), отговарящи на изискванията, доставчици. Между трима и петима от тях представят предварителни "предложения". Военните често започват преговори с кандидатите, като се опитват да намалят цената. Въпреки че тази стъпка представлява отклонение от действащото в Южна Корея изискване да не се преговаря с участниците в търга след представяне на техните оферти. Предложилият най-висока цена обикновено я намалява, но не дотолкова, че да мине под нивото на кандидата с най-ниска оферта, която му е известна предварително. В нарушение на правилата за честни процедури. Постепенно от преговорния процес се оттеглят всички потенциални доставчици, освен двамата, предложили най-ниски оферти. Те започват да имитират с всички сили, че водят много интензивни и сериозни преговори с американското армейско ръководство в Южна Корея. В крайна сметка обаче в почти всички случаи участникът, дал най-ниска оферта в началото, се оказва и с най-ниска оферта и в края на процедурата.
Участниците в спектакъла
от южнокорейска страна много внимават да не променят съотношенията между цените на офертите по време на "конкурентните преговори", тъй като понякога поръчката бива възлагана и без преговори, а корейците не биха желали да попаднат в рискова ситуация и договора да получи някой, който не е бил избран между самите тях.
Как става този избор? Корейските бизнесмени са добре организирани. Вместо да подготвят самостоятелно офертите си, те провеждат срещи, наречени "донго", на които се решава каква цена да бъде предложена, кой да даде най-ниската оферта и как да бъде разделена печалбата от съвместните им усилия. Била е създадена Асоциация за взаимопомощ. И веднага щом американската армия обяви търг, Асоциацията на доставчиците организира потенциалните участници. Преди да бъдат представени каквито и да било оферти, от своя страна Асоциацията за взаимопомощ свиква "донго" обикновено в някое кафене, чайна или ресторант. На тази сбирка потенциалните участници се договарят за най-ниската цена, която ще бъде предложена на тръжната процедура. Това е напълно в унисон с тогавашната ситуация в Южна Корея, когато местните снабдители постоянно бламират армейската политика от страна на САЩ, като чрез трайни договорки поддържат завишаване на цените спрямо пазарните с 30 и повече процента.
По време на "донго" изборът на участник, който да спечели търга, може да бъде извършено по различен начин. Ако поръчката е малка, възможно е печелившият да бъде определен чрез жребий сред присъстващите. По-често обаче решението се взима с консенсус, като този подход е по-близък до житейската философия на корейците. Най-големите поръчки обикновено се печелят от най-влиятелните компании, които разполагат с множество инструменти за оказване на влияние при вземането на решения.
Все пак върху територията на хумора, макар и черен, е необходимо да бъде подчертано, че
и в механизма на измамите има "честен" елемент
Него потенциалните доставчици понякога използват за избор на бъдещия победител: съревнователно наддаване. След като се договорят за най-ниската цена на офертата, която да е минимум 30 процента по-висока от реалната пазарна цена, участниците организират търг помежду си, за да бъде определено кой е склонен да задели най-голяма сума за Асоциацията за взаимопомощ за останалите присъстващи или за благотворителност.
В случай, че никой от тези методи не даде краен резултат, за определяне предварително на печелившата фирма Асоциацията за взаимопомощ поема отговорността да назове победителя. Но който от вариантите да бъде осъществен, цената се формира от скрита договорка, а не от конкурентните принципи. Последващият театрален фарс, по време на който се предлагат множество оферти и се водят преговори с представители на командването на американската армия в Южна Корея, има една-единствена цел - да хвърли прах в очите им, че уж е проведена напълно честна тръжна процедура.
Постепенно обаче военните началници от Съединените щати, на базата на сравнението с цените на същите стоки и услуги, предложени в Япония на аналогични тръжни процедури от тамошните бизнесмени, се ориентират правилно в ситуацията върху Корейския полуостров, на юг от 38-ия паралел. Вбесено от непрекъснатите опити на южнокорейците винаги да си осигуряват печеливши карти от колодата на живота, американското военно командване в страната започва дълга и упорита борба за принуждаване на южнокорейските бизнесмени да предлагат в офертите си реални пазарни цени. Паралелно американското военно командване в Южна Корея активно включва отдела си за криминални разследвания, за да докаже системата за скрити договорки между участниците в тръжните процедури, с цел завишаване на предложените цени в офертите.
Бива използван както натрупан в самите Съединени щати опит в борбата с измамите по време на тръжни процедури, така и същевременно се изгражда и местна експертиза.
Твърде много са
индикаторите за възможни измами
тоест за наличието на незаконни комисиони и тайни споразумения при провеждането на търговете. По-масово срещаните са: еднакви (или близки) цени в различните оферти (наличието на свидетелства, че всички оферти са подготвени от един и същи източник (например еднакъв почерк или еднакъв формат и шрифт на документите); повтарящи се модели в множество търгове; един и същ доставчик печели определен вид търгове; редуване при доставчиците при спечелването на търговете; офериране на цени, по-високи от пазарните; малко участници в търга; възложителят има право да даде поръчката на участник, който не е предложил най-ниската цена; спецификациите по договора са формулирани така, че да облагодетелстват определен участник в тръжната процедура, например изисква се доставката на определена марка оборудване; "спешна" поръчка, която елиминира необходимостта от тръжна процедура, тоест налице е възлагане без търг; провеждане - под някакъв предлог - на втори търг; нестандартни действия след възлагане на поръчката: отмяна на поръчката, необяснимо забавяне на изпълнението на договора, възлагане на допълнителни работи по договора без търг, твърде много извънредни разходи по сключения договор.
Потенциални ниши за корупционни практики се съдържат и в репутацията на служителите във ведомството на възложителя, както и от страна на изпълнителя, например сигнали за извършване на съмнителни плащания от него в миналото.
Дългогодишните усилия на американското военно командване в Южна Корея за намаляване на корупционните практики при организираните от него тръжни процедури, въпреки че трудно, все пак се увенчават с успех, макар и непълен. Затова и по време на управлението на випусника на японската и американската военна академия Минору Окамату - известен по-късно като майор Пак Чжон Хи, след 1961 г. също установил диктатура, американците продължават да прилагат схеми за проверка, основаващи се на гореизброените индикатори за наличие на незаконни комисиони и на тайни споразумения при провеждането на търгове.
Дори понастоящем американското правителство бележи значителни успехи в разкриването на тайни споразумения - върху територията на самите Съединени щати - с помощта на широкоспектърен компютърен анализ на поведенческите модели на участниците в тръжните процедури.
Практика, чието въвеждане в България е абсолютно наложително, с оглед на наличието на ендемична корупция у нас, отразявана и във всички мониторингови доклади по Механизма за сътрудничество и проверка от страна на Европейската комисия.
*През турски cin от арабски език - мит. горски зъл дух, невидимо същество
**Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България