Частно ---- публично
/ брой: 52
Проектозаконът на МОМН за предучилищното и училищното образование продължава да вълнува и политиците, и обществото, още преди да е внесен дори в Министерския съвет. Основна тема на споровете стана замисленото държавно финансиране на частните училища. Но покрай нея се натрупват все повече въпроси и по същностни промени в образованието, чието качество отдавна не удовлетворява никого. За какво трябва да се грижи държавата - за публичното образование на 99 % от българските деца или за частното обучение на 1 % от тях? Особено при тежката криза в най-бедната европейска страна, която не само притиска все повече семейства към дъното на мизерията, но всяка година прокужда в чужбина десетки хиляди млади българи? Съдете сами от мненията, които публикуваме днес.
Сергей ИГНАТОВ:
Финансираме всички деца еднакво
- Защо смятате, че държавата трябва да финансира частното образование?
- Защото ние ме длъжни да изпълним нашето конституционно задължение да осигурим задължителното образование на всички деца в България до 16-годишна възраст.
- В Конституцията обаче пише, че образованието е безплатно в държавните и общинските училища. Тя поема образованието в тях.
- Точно така, обаче ние не плащаме на частните училища, а плащаме на децата правото им на достъп до образование, достъпа на всяко дете до образование. Не частните училища ще получават пари от държавата, а българските деца, независимо къде учат. Финансираме функцията обучение на децата по предметите, които са задължителни. Нали техните родители са същите българи, които плащат данъци.
- Българите, които нямат деца, също плащат за образованието. Т.е. това е система на солидарно плащане, а не всеки да получава данъка, който е дал.
- Да, обаче е факт, че през 2008 г. е осъдено министерството на тази тема. Комисията за защита от дискриминация се е произнесла, че различното третиране на учениците в държавните и частните училища е дискриминация по имуществен признак. Ние въвеждаме нещо, което го има навсякъде - и във Франция държавата финансира частното образование, и в Германия, Австрия, Дания, Холандия, Швеция, Чехия, Естония, Испания, Португалия и т.н. Навсякъде държавата финансира, но по различен начин, разбира се.
- Не е ли достатъчно финансирането в момента - държавата плаща безплатните учебници в частните училища, освободила ги е от ДДС, предоставя сгради...
- Мисля, че можем да направим следващата крачка. Финансирането в общинските и държавните училища върви по четири стълба, ние предлагаме за частните само един от тях - за обучението по задължителните предмети.
- Ако не се увеличи броят им, защото с пари от държавата още хора ще искат да открият частни училища.
- Ще открият, ако има деца, а то няма. Освен това, на фона на бюджета за образованието издръжката на тези деца би била в рамките на 10 млн. лв.
- Защо? Те по-добри ли са от общинските?
- Все още добрите училища са преобладаващо общинските и в държавния сектор. Ние искаме повече училища да станат общински. Нас ни интересуват преди всичко професионалните училища, те да станат общински, за да може да се свържат с бизнеса. Няма друг начин.
- Според проекта ви държавни училища почти няма да има. Априловската гимназия, НПМГ и пр. няма да са национални, ще са общински.
- А сега каква е разликата, като са държавни?
- Разликата е, че държавата отличава някои училища с повече тежест със статут на национални. Това се прави в цяла Европа.
- Това са училища с доказано високо качество, притеснения за тях няма. А в частните училища естествено учат децата на богатите, но те повечето са извън България. А тук преобладаващият брой са деца на университетски преподаватели, на журналисти, на юристи - все представители на интелигенцията. в частните учат децата на интелигенцията. Някои от тях вземат всякакви заеми, за да учат децата им там.
- Защо?
- По различни причини - някои искат обучение по език, ако децата им са ходили в немска детска градина например; други търсят по-голяма сигурност, частните училища извозват децата с автобуси - различно е.
- Само че за общинските училища има купища изисквания и правила, а за частните - никакви. Това не е ли неравнопоставеност?
- Частните са длъжни да обучават по държавните стандарти. Това са изискванията.
- А защо не стимулирате само тези частни училища, които показват високо качество?
- Ние стимулираме всички еднакво. Държавата не бива да дели децата.