16 Ноември 2024събота09:11 ч.

И стари и нови автомобили поскъпнаха драстично през последните 2-3 години

Акценти

Автопаркът - по течението на Зелената сделка

България не помни толкова драстично поскъпване на употребяваните коли

/ брой: 117

автор:Дума

visibility 451

Историята на автомобилната индустрия не помни толкова драстичен скок на цените и то за толкова кратко време - в период от 2-3 години. Вече се наблюдава тенденция за задържане на настоящите автомобили и отказ от обновление поради високите цени. Така и средната възраст на автомобилните паркове не само в Европа, но и в Северна Америка, расте. Това коментира автомобилният експерт Калоян Желев пред Economic.bg. 

По думите на експерта причините за тези нови тенденции не са свързани само с пандемията, но и с нарушените доставки, недостига на чипове, инфлацията, мерките на Европейския съюз, свързани с налагането на екологичния стандарт Евро 7 и спирането на производството на автомобили с вътрешно горене от 2035 г.

Калоян Желев

Оскъпяването е толкова драстично в последните 3 години, че историята не помни подобен шоков ръст - и на новите, и на употребяваните коли. Според различни оценки скокът е между 30 и 50 на сто. Един от много отрицателни ефекти на тази цялата регулация за зануляването на емисиите е драстичното оскъпяване на крайния продукт, казва Желев. 

Специалистът не прогнозира успокоение на пазара в обозримо бъдеще, тъй като много и различни фактори влияят на индустрията. Тя, по думите на Желев, е предразположена към отрицателно въздействие, което води до оскъпяване.

Как новите политики на ЕС се отразяват върху българския автопарк?

България, заедно с няколко други държави, не подкрепи въвеждането на стандарт Евро 7. Това, според Желев, е положителна светлина в тунела, но говори също, че страната ни няма национална концепция какво да прави с все по-застаряващия автопарк. "Ние не сме наясно в момента накъде вървим, влачени сме по течението на Зелената сделка и въглеродните цели. Приличаме в много голяма степен на откъсната от котвата си шамандура, която се носи по течението".

Желев смята, че въпросният екостандарт няма да бъде въведен в този му вид и в сроковете, набелязани от ЕК, т.е. 2025 г. По отношение на спирането на производството на коли с ДВГ, той прогнозира, че гласуваната отстъпка за Германия е "първата пукнатина в нещо, което ще се развие тепърва."

"Начинът на трансформацията предполага пряко последствие, за което не знам дали регулаторите си дават сметка, или може би точно това искат да постигнат, но то е оскъпяване до такава степен на автомобилите, че да загубят функцията си на масов индивидуален транспорт. Ако това е търсеният ефект и искат да ни качат на влака, тролейбуса или метрото, добре. Но ако това е ефект, който произтича от лош анализ на въздействието, това е лошо", коментира експертът.

На въпрос дали тези мерки на ЕС няма да задълбочат проблемите с все по-застаряващия автопарк в България, той отговаря положително. "Ние и сега сме достатъчно голям контейнер за автомобилен скрап, тъй като караме колите, които се дерегистрират в Европа."

Друг момент - субсидиите за електромобили в България. По отношение на готвения Закон за насърчаване на електромобилността и евентуалните субсидии, Желев казва, че подобни мерки няма да променят нищо. По думите му това е просто преписване на мерки от други европейски държави, но без да се отчитат особеностите на България. Не е ясно и на какъв ресурс се разчита за подобно обновяване на парка.

И още: "Писането на подобни парчета от регулация, каквото е това, с нищо не решава един по-важен въпрос, на който ние все още не сме си задали, а камо ли да сме започнали да търсим отговор - какво е бъдещето на българската моторизация, как ще изглежда България с всичките й национални особености, много от които са крайно различни от тези в държавите от Северозападна Европа."

По думите му разговор за бъдещето на индустрията в България не е воден от 34 години. Институциите, отговорни са сектора, според Желев, имат нулева експертност и това води до липса на разговор, което пък от своя страната обрича лошото състояние на автопарка ни и само задълбочава проблемите.

Писането на коляно на подобни фрагменти няма да решат фундаменталния проблем - бедността, колкото и банално да звучи. Има ясно доказана връзка между нивото на благоденствие на обществото и качеството на моторизацията.

По думите му дори със субсидии не всички собственици на стари коли ще могат да си позволят електромобилите. Според Желев, със субсидиите единствено ще се стимулират тези, които и в момента може да си позволят електромобил. 

economic.bg

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 565

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 598

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 595

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 590

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 555

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 640

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 604

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 631

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 582

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ