18 Ноември 2024понеделник08:15 ч.

Румен Такоров:

Лобизмът на властта е за милиони

Законопроектът за движение по пътищата още е "на път", независимо че бе обявено, че е внесен, казва зам.-председателят на транспортната комисия в парламента

/ брой: 243

автор:Искра Милева

visibility 2696

РУМЕН ТАКОРОВ е роден на 26 март 1955 г. в Търговище. По професия е строителен инженер. Народен представител от Коалиция за България в 38-о, 40-о и 41-во НС.

- Г-н Такоров, какви са поредните поправки, които мнозинството предвижда в Закона за движение по пътищата, и защо се налагат?
- Ако ми задавате въпроса какво има в закона, не мога да ви кажа. Защото всичко, което знам, го знам от медиите, за което съм им благодарен.
- Защо, не е ли обсъждан в транспортната комисия? Все пак представители на управляващите вече говорят за него в общественото пространство...
- Все още не е в Народното събрание, въпреки че миналата седмица беше обявено, че председателят на комисията по транспорт и съобщения е внесъл законопроекта. По думите му законопроектът все още е на път.
- Къде се губи по пътя си един законопроект?
- Това вече е практика на управляващото мнозинство, защото те имат някаква идея, в която прозират абсолютно лобистки текстове, пускат ги в пространството, за да видят дали това нещо ще може да се прокара и каква ще бъде реакцията на обществото и на дадените съсловни организации, и тогава, ако има някакъв лек шум, те веднага спират или изтеглят законопроекта. Да не забравяме примера със Закона за автомобилните превози.
- Ами той и този закон като че ли се забатачи?
- Тогава Бойко Борисов каза, че хората, които са направили този текст, са от нисшите нива и това било груба провокация срещу ГЕРБ. И въпреки всичко, министърът на транспорта продължава да си защитава тезата в насоката, която отстояваше и тогава. Няма законопроект, който да е внесен от Министерството на транспорта и да няма лобистки текстове в него. На мен не ми е ясно - нима премиерът не може да разбере за това нещо? В края на краищата се получава другият ефект - виждате ли, те са лошите, аз отивам, потушавам скандалите и решавам проблема.
Това се превърна в начин на действие и на политика в управляващото мнозинство. Кой закон да вземем от Министерството на транспорта? В Кодекса за морското корабоплаване, където в договора за приватизацията на Български морски флот е записано, че 80% от моряците на кораба трябва да бъдат българи, те го направиха 25%. И за какво? Пак облагодетелстваме определени наши хора. Друг закон е този за автомобилните пътища - с въвеждането на националната транспортна схема, в която се изключват всички населени места под 30 хил. души.
- Да, това беше всъщност целта - да се убият малките фирми...
- Този закон, освен че е лобистки, е и антисоциален. Този закон противоречи на пазарните механизми. Защото, няма защо да го крием, този модел Цветков на практика го пробва в София. С този закон той централизира всички обществени поръчки, които ще се правят за републиканската транспортна схема, да се извършват лично от него. Ами как ще проведе между 3 и 4 хил. поръчки? Накрая той ще ги обедини до няколко. И какво? Тези, за които е направен този законопроект, ще отидат и ще се явят, защото ще отговарят на изискванията, които ще бъдат написани от министъра. В него няма една дума за потребителите на тази услуга, за бългаските граждани.
- И за кои е направен?
- За съветника в транспортната комисия Миролюб Столарски например, който държи в ръцете си една трета от автобусните превози в страната, и за още някои други, които са в първата шестица на автомобилните превози.
- С поправките в Закона за движение по пътищата наистина ли таксиметровите шофьори ще бъдат задължени накуп да сменят касовите си апарати?
- Не знам защо ще ги сменят тези касови апарати, защото те бяха направени пак съгласно изискванията, които бяха дадени от НАП. Те са изрядни, но в момента липсва кой да ги стандартизира. И понеже не може държавата, или автомобилна агенция, или НАП да намери кой да стандартизира тези апарати, дай ще ги сменим всичките. Защо?
- Тук няма ли пак интерес някоя фирма?
- Разбира се. Това са някъде от порядъка на около 200-300 хил. автомобила, това са 200-300 хил. апарата. И ще се явят пак на конкурс няколко фирми, и пак ще спечели, който трябва.
- А безумието, ако ти отнемат колата за известен период, да си задължен да я държиш на платен паркинг...
- От интерпретациите, които се правят по различни медии, разбирам, че ако ти отнемат колата за 6 месеца или за 1 година, ще бъдат организирани специални паркинги, на които, независимо от това, че си платил глобата за наказанието, което ти е наложено, ще трябва да платиш и престоя за автомобила. На кого ще са тези паркинги?
- На кого?
- Питам на кого? Ами на някои, които лобират за този законопроект и които са заинтересовани от текстовете в този законопроект. Тепърва ще се явят и ще разберем.
- Може ли да предположим кой държи повечето паркинги например в София?
- Не, тези паркинги след това ще излязат наяве. За тях след това пак ще се играе обществена поръчка, на тази обществена поръчка ще се явят нашите и другите, но нашите ще спечелят отново. Но аз не виждам защо трябва да се наказва този, който си е платил. Ами че той, ако иска през тези 6 месеца да продаде тази кола, какво, тя ще седи на паркинга ли? Ако тя е семейна собственост? Властта просто пуска в пространството идеите си, вижда как ще се реагира. Още по-куриозното е, че самите министри не четат законопроектите си един на друг. Тоест не се дават мнения и становища. Вие разбирате ли по какъв начин се прави законодателството в България? Никой от правителството не го интересува. В момента наистина не е тройна коалиция, а колкото са министрите на брой, такава е и коалицията, която управлява. Никой не се съобразява с другия. Всеки за себе си прави текстове, вкарват наистина лобистки текстове и след това, като излезе всичко като едно мазно петно на повърхността на водата, всички започват да се тюхкат: ама как е станало и какво е станало, и се появява вездесъщият Бойко и потулва нещата. Виновните обикновено са чистачката или портиерът на министерството. Това е. За закона, за който ме питате, има много интересни неща, но пак ви казвам, не мога да ги коментирам, защото не съм ги чел, не съм ги виждал. И все пак си задавам въпроса: докога ще продължава това?
- Всички тези фирми, вие казахте и за моряците, и за такситата, и за всичко останало, до кого са близки тези фирми?
- Ами най-вероятно до Александър Цветков. След като влезе в НС законопроектът за автомобилните превози, в първото си интервю заместникът му Кичев, когато вече му бяха зададени ребром въпросите по отношение на законопроекта, каза: "Абе, да, като че ли има някаква вероятност ние, до разглеждане на законопроекта в комисията на НС, да направим някакви промени." Как се правят промени? Този законопроект е минал през Министерския съвет, внесен е с подписа на Бойко Борисов и с мотивите в НС, раздаден е на народните представители, а той казва до влизането ще се промени. Ами той трябва пак да мине на МС. Как стават тези работи? Виждате ли, дори и зам.-министърът е учуден. Значи и той не знае. Значи и на него са му пробутани текстовете и той ги е дал като цяло, и той се е подписал под тях с "да", неговите експерти - също, че всичко е наред, но без да разбират. Защото те нямат и опит в областта на законодателството. По някой път една запетайка, една точка и една дума може да обърне закона точно в обратна посока.
- На какво разчитат?
- Обикновено изчакват второ четене на законите. Тотю Младенов например каза - нали има и второ четене, народните представители, все пак между тях има умни хора, те ще преценят и това нещо ще го направят. Цветков казва - да, то нали има второ четене, всички министри го правят. Добре, за какво са министерствата? Аз ви казвам - трети мандат съм народен представител, нито един път, в нито едно Народно събрание не са вкарвани толкова неподготвени закони. Защо са неподготвени? Защото те бързат да се вкарат в НС, защото при тях прозират лобистките текстове и някой бърза да ги прокара, за да може сигурно повече да лапа.
- За какви пари си говорим?
- О, за милиони. Това не са поправки за жълти стотинки.
- А интересът на хората...
- Точно това е - интересът не е на гражданите. Цветков го каза в прав текст в един отговор на парламентарен контрол, че трябва да се мисли и за обновлението на автобусния парк, за обслужването на автобусния парк. С което той на практика каза следното - тези, малките фирми, които трябва да излязат, големите да влязат, да могат да имат по-големи печалби, с по-големите печалби да си купуват нови автобуси. Защото иначе парите ще се преразпределят през много малки фирми и няма да има за големите, които да си обновят автомобилния парк. И за хората отново нищо. Просто чудовищно.

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1878

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1896

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1933

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1989

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1872

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 2058

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 1762

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 2027

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1980

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1943

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 1818

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ