16 Ноември 2024събота12:02 ч.

Време е да се събудим

Остават ни едва 12 години, за да спасим екосистемите на планетата ни

/ брой: 200

автор:Галина Младенова

visibility 3536

Страховито наводнение на испанския остров Майорка с 10 жертви, ужасяваща буря във Флорида, наречена от властите "буря на века", причинила жестоки щети и взела 17 жертви, циклон в Индия изкоренил дървета и електрически стълбове. Това са данните само от миналата седмица. Природата става все по-жестока и все по-смъртоносна за човека.
Но това се очакваше. От 20-30 години учени ни предупреждаваха, че дейността на хомо сапиенс нарушава равновесието в природата и ще дойде ден да съжаляваме за това. Призоваваха ни спешно да пренастроим живота си, за да не нараняваме околната среда. Човекът обаче искаше да получи лукс и комфорт и то веднага. Продължихме да изсичаме горите, да дълбаем недрата, да замърсяваме водата и атмосферата. И сега ще берем плодовете на всичко това.
Учените не спират да бият тревога и да ни обясняват, че всички крайни срокове вече са изчерпани, но все още можем да направим нещо, за да не съсипваме планетата и живота си. Първото и най-важно нещо е да предприемем мерки за намаляване на изхвърлянето на парникови газове.
Преди два века концентрацията на въглероден диоксид във въздуха е била почти два пъти по-ниска. Определени територии вече са станали жертви на суши, силни ветрове и други бедствия. Вероятността за значително затопляне в Северното полукълбо е нараснала 70 пъти! Учените са убедени, че потомците ни ще трябва да се борят с различни и доста агресивни природни явления. Човечеството трябва спешно да измисли начин, който да сведе до минимум изхвърлянето на въглероден диоксид в атмосферата, както и да се откаже от използваното в момента гориво, иначе последствията ще са катастрофални.
Парниковият ефект е важно природно явление за оцеляването на планетата ни. Той позволява средната температура на Земята да е на ниво 15 градуса, вместо 18, ако този ефект не съществуваше. Парниковите газове естествено са присъствали в малки обеми в атмосферата, но вследствие на човешката дейност концентрацията на тези газове се е променила. Така между 1750 и 2011 г. човешката дейност е довела до нарушаване на енергийния баланс на Земята, като е предизвикала затопляне на земната повърхност. Именно в това е същността на проблема: климатичното равновесие е дестабилизирано и климатът реагира на увеличаването на парниковия ефект.
Експертите от няколко години предупреждават, че световните емисии на парникови газове се увеличават все повече и по-бързо и достигат рекордни нива. Ако тази тенденция не се промени, целта да останем под средния праг за затопляне от 1,5 градуса няма да бъде постигната. Тогава през 2100 г. ще ни се наложи да се готвим за средно глобално затопляне от 4 градуса. Това ще доведе до пълно разтопяване на арктическия леден полярен щит, което на свой ред ще предизвика повишаване на морското ниво не с 1 метър, а със 6-7 метра.
В специалния доклад на Междуправителствената група експерти по климатичните промени, публикуван преди няколко дни, се съдържа тежък извод - проблемът за глобалните промени в климата повече не може да се отлага. Трябва да се действа незабавно, иначе екосистемите на планетата ще бъдат непоправимо нарушени още през 2030 г. - т.е. само след 12 години, твърдят експертите. Те са категорични, че човечеството трябва да направи и невъзможното, за да се опита да задържи глобалното увеличаване на средните температури на ниво от 1,5 градуса спрямо доиндустриалното ниво. Това е единственият начин, за да се избегне климатичната катастрофа и да се запази животът на Земята такъв, какъвто го познаваме.
За да се случи това обаче хората трябва да намалят изхвърлянето на въглеродния двуокис с 45% в сравнение с показателите от 2010 година, а към средата на века - до нула.
"В резултат на индустриалната дейност, отоплението, производството на електроенергия, строителството, транспорта и селското стопанство човечеството изхвърля в атмосферата толкова CO2, че той се натрупва там и загрява планетата. Това е "парниковият ефект" и две трети от вината за него е на въглеродния двуокис.
Проблемът обаче е, че за да намалим изхвърлянето на CO2 в атмосферата, човечеството ще трябва съществено да промени начина си на живот.
А дали сме готови на това? Едва ли. Миналата седмица страните от Евросъюза се споразумяха за значително намаляване на парниковите емисии на транспорта до 2030 година. За новите автомобили този показател трябва да бъде понижен с 35% в сравнение с нивото, което се планира за 2020 г. Предвижда се и междинен етап през 2025 г., когато се очаква новопроизвeдените автомобили да имат 15% по-ниски емисии. Всъщност Европарламентът настоя цифрата на намалението да е 40%, Еврокомисията обаче, под натиска на страните с голяма автомобилна индустрия, като Германия и Франция, се опъна на 30% и накрая двете страни си стиснаха ръцете на 35. Освен емисиите Европейският съвет договори и промяна в методологията на измерване на емисиите, като ще затегне контрола върху производителите, за да се предотврати нов скандал като "Дизелгейт". Надеждите на Брюксел са свързани с производството на екологично по-чист транспорт, като тенденцията е в скоро време да се премине изцяло към електромобили. Европейският съюз планира да подкрепи индустрията с 800 млн. евро за изграждане на инфраструктура от зарядни станции, както и 200 млн. евро за развитие на батерии. Електромобилите наистина не отделят вредни емисии за разлика от колите с традиционните двигатели с вътрешно горене. Но при производството им все пак се отделят вредни газове.
Проблемът обаче не е само в транспорта, въпреки че той има съществен принос за парниковия ефект. Човечеството ще трябва да направи кардинални промени в живота си. Ще се наложи всички ние да употребяваме значително по-малко месо, масло и мляко, а също така и други продукти от животински произход. Има и още - на практика ще ни се наложи да се откажем от пътешествията по въздух, поне докато не измислят електросамолетите. И от много други неща като отопление с въглища и дори дърва.
Наред с мерките за намаляване на емисиите на парникови газове градовете могат да предприемат действия, насочени директно към рисковете. В Сеул, например, е отстранена оживена централна улична артерия и е осигурен достъп на река. Резултатът - понижаване на топлината в града с половин градус по Целзий. В столицата на Република Корея освен това са засадени над 16 милиона дървета и са създадени специални места за разхлаждане, които могат да се използват при липсата на климатици. Можем да завиждаме на корейците, защото в българската столица природозащитници са принудени да се борят за всяко дърво. Бетонът и асфалтът обаче настъпват все по-яростно и зеленината в София намалява видимо. За сметка на това се увеличават печките на твърдо гориво, които всяка зима задушават града, увеличава се и потокът от автомобили. Властите ни засега са решени да се борят с тези негативни тенденции със стария изпитан метод - увеличени данъци и глоби. Само че какво ще вземат на босия - цървулите? Само с наказания няма да промениш хората. Как да си купи българинът нова кола, като едва преживява с мизерната си заплата. За електромобили дори не ми се говори, защото при тях проблемът е не само в цената, но и в липсата на станции за зареждане. Как да се топли нашенецът на ток или газ, като празният му джоб не дава. Крайно време е властта у нас сериозно да се заеме с екологичните проблеми, а не да се чуди какви още наказания да наложи и на без това обоселите българи.
А че промени са необходими, спор няма. Природата е безмилостна. Специалистите прогнозират, че до средата на века над 800 милиона души в 570 крайбрежни града ще бъдат изложени на риск от наводнения в резултат на екстремни климатични проявления и покачване на морското равнище. Европа и цялото северно полукълбо се затоплят по-бързо, отколкото другите места на планетата. Европейските държави, които се намират от страната на Атлантическия океан, ще бъдат застрашени от проливни дъждове, големи наводнения, бури и други климатични катаклизми, показа проучване за влиянието на климатичните промени върху Европа. Вследствие на топенето на ледовете учените твърдят, че морското равнище на Земята ще се вдигне с около 65 метра! Лондон, Венеция, Холандия и по-голямата част от Дания ще изчезнат от лицето на земята. Средиземно море, Черно море и Каспийско море ще увеличат размерите си и крайбрежните им ивици ще бъдат наводнени.
Ако не бъдат взети адекватни мерки за разрешаване на проблема с парниковите газове, експертите прогнозират, че до 2050 г. над 1,6 милиарда души ще бъдат принудени да понасят подобни условия. Броят на хората, които живеят в бедност и същевременно понасят "брутални" жеги, обикновено без климатици, ще се увеличи десетократно, предупреждават учените.
"Време е да се събудим", предупреди Кевин Остин от организацията "C40 Ситис".



Човечеството трябва спешно да измисли начин, който да сведе до минимум изхвърлянето на въглероден диоксид в атмосферата, иначе последствията ще са катастрофални



 

В София се произвеждат 41% от БВП на страната

автор:Дума

visibility 1052

/ брой: 219

Потреблението на домакинствата ускори растежа

автор:Дума

visibility 1026

/ брой: 219

Експерт предлага по-нисък ДДС за рибата

автор:Дума

visibility 1016

/ брой: 219

Тръмп разговаря два часа с Байдън

автор:Дума

visibility 1086

/ брой: 219

Втора инстанция осъди експрезидент на Аржентина

автор:Дума

visibility 1022

/ брой: 219

Протест в Брюксел срещу крайнодесните

автор:Дума

visibility 1090

/ брой: 219

Пет години затвор грозят Марин Льо Пен

автор:Дума

visibility 967

/ брой: 219

Медийният тероризъм

автор:Александър Симов

visibility 1089

/ брой: 219

Хронично бездействие

visibility 1050

/ брой: 219

"Символичната война" на съюзническите бомби

visibility 1045

/ брой: 219

Кой кой е в проектокабинета на Доналд Тръмп

автор:Дума

visibility 994

/ брой: 219

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ