Актуално
Корнелия Нинова към депутатите:
Да подпишем 240 молби за колективен иск срещу мобилните оператори
Декларация от името на ПГ „БСП за България”
/ брой: 38
Наглостта на мобилните оператори спрямо всички нас продължава. И това е така, защото няма държава. Защото те се чувстват безнаказани. Защото институциите са блокирани и не взимат съответните мерки.
Първият опит да бъдат повишавани цените с ръста на инфлацията беше направен през 2022 г. в предишното правителство ”Петков”. Тогава спряхме увеличението с две години, и то назад. Като тогавашният председател на КЗП и аз като министър издадохме заповеди, те бяха обжалвани от мобилните оператори в съда и на две инстанции съдът потвърди нашата правота, и спря онова увеличение.
Разказвам ви го, за да илюстрирам, че когато искаш да решиш един проблем – можеш. Ако искаш – намираш начин. Ако не искаш – намираш оправдание.
Сега отново се повтаря тази история с увеличаването на цените. Поставихме за пръв път въпроса на министър-председателя Денков преди месец и повече, тук от трибуната на НС. Отговорът му беше, че това са правилата на пазарната икономика. Но, това не е пазарна икономика, това е злоупотреба с олигополно положение, изкривена пазарна икономика. Това е натиск към клиентите и закрепостяването им без никаква защита от страна на държавата на техните потребителски права. Това в никакъв случай не е справедлива пазарна икономика, защото същите и други оператори в европейски държави нямат такива клаузи в договорите си. Защо там може по един начин, а в европейска България – не може?
Дадох отговор още в началото на декларацията – защото няма държава. Защото се чувстват безнаказани и защото знаят, че нито една институция не може да ги докосне. Или да допуснем теоретично, че са си платили тук-там, за да не бъдат докоснати.
Какво се случва в момента? След нашия разговор тук с министър-председателя Денков по време на парламентарния контрол, той обеща среща с мобилните оператори в Министерски съвет, среща с КЗП и потребителските организации.
Тези срещи се състояха – на тях беше ала-бала, сладки приказки, обещания, потупване по рамото. Резултатът - че веднага на другия ден към клиентите започнаха да валят смс-и: Вдигаме ви таксата с 9,5 %. Всички имаме такъв.
Причините:
Първа – Комисията за защита на потребителите (КЗП), легитимният орган, който трябва да се справи с този проблем, не работи. Тя е блокирана. Защото два доклада, изготвени от Комисията, председателят отказва да ги обсъжда в колективния орган. Пред икономическата комисия в НС и подкомисията за потребителите този нагъл човек заявява, че трябва да се поддържа мек подход към мобилните оператори, двамата му заместници – в комисия и в парламента, заявяват, че нищо не знаят от това, което председателят им говори. А те тримата трябва да вземат решение, те оспорват неговите действия.
И си представете в какво състояние е КЗП: подготвени доклади за мобилните оператори не тръгват, ръководството не знае какво правят, баш ръководителят иска да се разберат с мобилните оператори. Тук, може би, ще се сетите защо намеквам за някакви други взаимоотношения, извън законовите.
Това е отговорност на министър-председателя. Комисията за защита на потребителите в момента е изпразнена от съдържание. Служебният кабинет незаконно уволни предишния легитимен състав. Те водят дела, служебният кабинет назначи този състав, този министър-председател не иска и не може да го уволни. Не знам защо.
Да се върне предишният легитимен състав, който работеше абсолютно отговорно и може да се справи с този проблем, защото вече го е правил. Премиерът бездейства през това време и не назначава нова комисия. Хората са изоставени без защита срещу силните на деня и са принудени наистина да се чувстват закрепостени: да плащат неустойки, ако се откажат от договора, да подписват неравноправна клауза, че ще им се вдига всяка година с инфлацията таксата. Която съдът в Пловдив преди две седмици обяви за неравноправна! Съдът! Т.е. има основания за това.
Разбира се, освен критика и гняв
трябва да предложим и решения.
И ние ги имаме:
Първо, спешна смяна на Комисията за защита на потребителите, които не си вършат работата, абсолютно са изпразнени от съдържание, защитават лобистките интереси на мобилните оператори. Не знам срещу какво. Отговорност – министър-председател.
Второ, да се сезира КЗК – органът, който може да се произнесе дали има олигополно положение и злоупотреба с неравноправни клаузи спрямо българските граждани. Свършено – от „БСП за България”. И ви информирам – проверих в КЗК, КЗК е образувала вече предварителната проверка и действа за събирането на доказателствата за неравноправни клаузи и олигополно положение.
Трето, организиране на колективен иск. Свършено – от „БСП за България”. Вече събираме молбите за колективен иск и ще ги внесем в съда за произнасяне.
Призовавам депутатите – всички да подадете по една молба за колективен иск, ако смятате, че мобилните оператори нарушават правата ни. Много символично ще връча по една такава на председателя на Народното събрание, на министър-председателя, а на вас - ще пуснем в пощенските кутии.
Пуснете по една такава молба, ако наистина сте толкова твърди, колкото на думи, че трябва да се справим с онези монополи и онези гиганти, които тормозят българския народ. Ние ще ви ги пуснем в кутиите, след това ще очакваме да ни ги върнете и ще видим какъв ще е резултатът - кой наистина иска да се бори с това явление в защита на българските граждани и кой в защита на лобистки интереси. Но, представете си ефекта, колеги - 240 депутати подадоха колективен иск срещу мобилните оператори! Само този сигнал вижте как ще звучи. Ако наистина сте убедени, че така трябва.
И последно от решенията, които предлагаме и вече сме свършили – миналата година, на 13 април в Народното събрание е внесен Законопроект за представителните искове за защита колективните интереси на потребителите. От 13 април 2023 г. – до ден днешен този законопроект не е мръднал. Разпределен в Комисия за икономическа политика и иновации, Комисия по въпросите на Европейския съюз, Шенгенско пространство и еврозона, Комисия по бюджет и финанси, Комисия по електронно управление, Комисия за пряко участие на гражданите и взаимодействието с гражданското общество. Единственият доклад е от Комисията за икономическа политика на първо четене и една година никакво движение.
Започнахме да ровим така, защото има слухове, че точно мобилните оператори пречат на движението на този закон. Дали е така – ще проверим, тъй като ние, от „БСП за България”, го внесохме по ал. 3 в деловодството, за да влезе в програмата за работа на Народното събрание за тази седмица.
И от това дали ще го подкрепите да се гледа и влезе в програмата или не, също ще си направим изводите – кой иска да защитава българските граждани от своеволията на монополите и олигополите и кой защитава интересите на тези групи.
Защото не са само мобилните оператори в България, това е и битката с монополите и изсмукването на живителни сили от българска икономика, от българските граждани. Ако наистина искате да има някакъв смисъл от този Парламент.
Благодаря! Ще ви пуснем молбите в пощите и ще чакаме да ги попълните.