14 Ноември 2024четвъртък12:11 ч.

Таланти

Колелото полетя във въздуха

Фантазия или реалност ще бъде идеята на архитект Мартин Ангелов

/ брой: 198

автор:Цветелина Манова

visibility 5159

Архитект Мартин Ангелов e роден  през 1983 г. в София. Няколко месеца след като постъпва в първи клас, родителите му решават да заминат за една година в Гърция. Тази една година става десет - живее в Атина, на остров Корфу, в Северна Гърция.
Завръщат се в България и той завършва гимназия в София - 8 СОУ. След упорита подготовка  през 2003-та вече е студент в любимия Университет за архитектура, строителство и геодезия, бившия ВИАС. Дипломира се през 2009 г. Съосновател е на студио ProvoCAD с още трима свои приятели и колеги (2007). Това е сайт, в които всеки може да представя проектите си, свързани с архитектурни промени в градската среда. Хората, които работят в него, са обединени oт общи идеи за архитектура и естетика. Мартин е член на неправителствената организация "Трансформатори", чиято дейност е свързана с градските пространства. Обожава плуването и гребането и почти навсякъде се придвижва с колело, защото много обича спорта и природата.


Колоезденето е голяма страст, ентусиазъм и начин на живот за младия арх. Мартин Ангелов, за него велосипедът е свобода. Проблемите и трудностите за велосипедистите в България са огромни. Придвижването е опасно, несигурно, а пътищата ни са осеяни с дупки. В други страни колоезденето е религия, за нейното развитие и разпространение се прави много, но не и у нас.   Бащата на Мaртин е треньор по гребане, от него идва и този плам към спорта у сина. Мартин е влюбен в колелото, защото преживяванията са екстремни и пътешествията винаги могат да бъдат разнообразени с нови маршрути. Така се заражда и идеята му за проекта, който за някои изглежда абсурден, а други приветстват с много усмивки и радост. Нарича го "Колелиния" и представлява велосипедна въжена линия.
Да, факт е - ентусиазмът и талантът на младите българи не са мъртви. Мартин го доказва още през 2008 г., когато се включва в международния архитектурен конкурс "Линии от място" в категорията "Градски транспортни промени" с проекта си. Първоначалната му идея е да

имитира скиорски лифт
 
само че без електрозахранване на системата. През февруари 2009-а в Лондон "лудата" му идея стига до финал и печели първа награда. В следващите месеци Мартин Ангелов добавя нови елементи, като персоналното приспособление за сигурност, променя някои от детайлите, за да усъвършенства идеята си. А тя е изключителна, предвид факта, че София е опасен град за велосипедисти.
Висящата велоалея се състои от три опънати метални въжета и гумен улей. Две от въжетата държат улея, по който се движат колелата на велосипеда, а третото въже със специално приспособление е за кормилото на колелото.
 - Необходими са ресурси и помощ, за да бъде доразвито моето хрумване - казва архитект Ангелов. Идеята за тези линии не може да замести нормалните алеи, категоричен е той. - Този проект е подходящ за къси отсечки, тоест средство, което да обединява съществуващите велоалеи. Височината на лифта трябва да е максимално 4,5 метра, като съществува и метално съоръжение за закрепване на кормилото.

Велосипедистът - елемент, който пречи

Проблем е, че няма култура в тази насока и правилни политически решения, свързани с безопасността на велосипедиста, смята Мартин. В цял свят този начин на придвижване е модерен, удобен и се предпочита. Явно в нашата страна все още има закостенели разбирания, които карат хората да предпочитат автобомила, защото той е израз на стабилност и богатство, категоричен е Мартин. Българинът просто много обича колата си и се хвърля смело в "боя" по пътищата. Велосипедистът в движението се възприема като пречещ елемент, но това ще се промени някой ден.
Проектът му е нестандартен, осигурява сигурност и комфорт на придвижване. В същото време изграждането на подобна система изисква минимални ресурси.
 От проекта са завладени в чужбина и по-конкретно - в Италия, където има интерес да се направи експериментална отсечка на въздушната велоалея. На въпроса какво се случва с идеята в България, той разкрива, че за нас този проект все още е много абстрактен - ние все пак нямаме дори нормални велоалеи. Нашите са нарисувани с две линии жълта боя, минават през павилиони, реклами, билбордове. Нуждата от прототип на проекта се увеличава, защото постоянно изникват все нови и нови въпроси.
Необичайната идея на Мартин грабва от пръв поглед дори и не толкова запалени колоездачи. Всеки би се възползвал от такъв вид туристическа атракция.
София е изключителна отвисоко, а този проект, дори да не улесни движението, поне може да го разнообрази и е любопитен за туристите в столицата. Неговата цел не е да замести нормалните велоалеи. Той е просто нестандартен експеримент, който набира съмишленици. Велосипедните маршрути играят ролята на своеобразен мост в градската тъкан, те преодоляват зони с натоварено градско движение.

Велолинии над реките и каналите

като туристическа атракция. Погледът отвисоко дава възможност за панорамна визия над исторически забележителности.
Друга негова идея е този начин на придвижване във въздуха да улеснява любителите на колелото, защото е пълно с места, които не могат да се преминат, без да рискуваш живота си. Една такава идея би популяризирала колоезденето в страната. 
- Пари от този проект не печеля - споделя Мартин. - Той е просто една провокация за това дали е възможно да се предвижваме комфортно в града. Едни го харесват, други го смятат за глупост.
 За него София е удивителна, защото е много близо до Витоша.
- Софиянци са късметлии, че имат толкова близо местенце, на което да забравят за проблемите си - допълва арх. Ангелов.
Той е участвал в 100-километровата обиколка на Витоша. Имало много камъни, колелото затъвало в кал и едва успявал да го изважда. Не знаел какво го очаква - след 35 км излязал на асфалт, но с огромен баир и така още 15 км. Не знаел кога ще свърши това катерене, бутане, кал и храсти. Борбата продължила 8 часа и 50 мин., а колелото по чудо останало здраво.
Ще има презентации на проекта в чужбина: през октомври на международна конференция за еко иновации; после в града на дизайна във Франция - Сент Етиен. И току-виж някъде идеята да се превърне в реалност.


Любопитно

Десетте най-добри в света

1. Амстердам - световна столица на велосипедистите. 40% от трафика се осъществява с велосипеди. Има изградени подземни паркинги, велостанции, осигурени са и обществени велосипеди.
2. Портланд - разработен e първият проект в САЩ, при който се осигурява минимален доход на възрастните велосипедисти, а също се провежда и обучение по сигурността на велосипедиста. Велосипедната мрежа в Портланд е нараснала от 95 до 420 км от началото на 1990 г.
3. Копенхаген - в Дания всеки човек притежава велосипед. Именно затова от много години Копенхаген е известен като "града на велосипедите".
4. Боулдър - САЩ, 95% от основните пътища там разполагат с велоалеи и пътеки. Един ден в годината се кара само велосипед.
5. Санднес - Норвегия, притежава най-добрите съоръжения за велосипедисти.
6. Сан Франциско - САЩ, около 40 000 жители използват редовно велосипеди. Някои от пътните платна са превърнати във велоалеи.
7. Барселона - Испания, има 100 велостанции. Разполага с 3250 паркоместа за велосипеди по улиците.
8. Трондхайм - Норвегия, тук е построен първият велолифт, за да улеснява придвижването.
9. Дейвис - САЩ, жителите на града гласуват да се премахнат автобусите до държавното училище. Градът ще създаде музей на велосипеда.
10. Берлин - Германия, само за миналата година са отделени 2,5 милиона евро за разширяване на велосипедната система.


Ето как колелото може да избяга от ужасния трафик на големия град


Това представлява системата отпред


Мартин Ангелов (вляво)

ГЕРБ съгласни с левицата за отлагане на скъпия ток

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 218

Синдикатите са против промени в механизма за минималната заплата

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 218

Средната заплата в София е 3128 лв., а в Смолян - под 1600 лв.

автор:Дума

visibility 65

/ брой: 218

Не се поддавам на натиск, без значение откъде идва

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 218

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 66

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 68

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 54

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 70

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 68

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 60

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 73

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ