14 Ноември 2024четвъртък11:49 ч.

Върхове

Българинът, който научи света да лети

Гениален конструктор, Асен Йорданов още едва 16-годишен, създава първия роден аероплан и поставя начало на нашето самолетостроене, участва в разработването на легендарните американски бойни самолети, а после написва книги за авиацията, които се четат като Библията

/ брой: 211

автор:Богдан Иванов

visibility 6979

След успешни изпитания през лятото на 1915 г. комисия от Министерството на войната пише заключение:
"Апаратът е сигурен. Грешки в изчисленията няма. Изобретението да се признае, а Асен Йорданов - за негов изобретател. Датата 10 август да се счита за начало на българското самолетостроене".
Този толкова строг и кратичък текст всъщност подсказва няколко знаменателни новини:
- Построен е първият български самолет;
- В него конструкторът е въвел много важно изобретение, което липсва при другите самолети - монтирано е допълнително крило, за да бъде машината стабилна при ъгли на полета над 45 градуса;
- Създател на техническото чудо е 16-годишният ученик (!) Асен Йорданов - почти дете, но вече и голям мъж, влюбен до полуда в самолетите и в България!
Едва постъпил в училището за авиация на легендарния френски летец и авиоконструктор Луи Блерио, той се връща в родината, за да отиде доброволец на фронта още в началото на Балканската война. После служи в Първо аеропланно отделение в Свиленград като там се захваща с построяването на самолета "Експрес", наречен по-късно "Йорданов-1".
Вестниците съобщават:
"В манежа на цар Фердинанд е изложен за гледане от публиката в естествената му величина, готов за летение, един аероплан, комбиниран и изобретен от седмокласния гимназист Йорданов".
Огромен фурор, а след това, както разказва изследователката на живота му Диана Гласнова - Втора мъжка гимназия в София, Школата за запасни офицери, Авиационното училище в Божурище и с чин поручик Асен Йорданов отново е на фронта, където извършва 84 бойни полета по време на Първата световна война, показва чудеса от храброст и получава най-високи награди.
За съжаление след войната България е принудена да унищожи бойната си авиация и Асен Йорданов остава без бъдеще в Отечеството. Съдбата обаче няма право да провали талант като неговия. С личното разрешение на министър-председателя Александър Стамболийски, заедно с Гаврил Стоянов, двамата получават 6000 долара държавна помощ, за да участват в обявена от Американския аероклуб обиколка на Земята със самолет при дължина на полета 33 564 км - фантастично разстояние за времето си. Но ако двамата успеят, ще получат 1 милион долара награда!
Състезанието обаче се отменя, понеже освен храбрите българи никой друг не се престрашава да участва в толкова рисковано пътешествие по въздуха.
Както е казано: "Всяко зло - за добро!"  Асен Йорданов остава в САЩ и там показва в пълна степен възможностите си. Най-напред завършва авиоинженерство, после химия, физика и радиоинженерство. Едновременно с това работи в корпорацията "Къртис-Райт" като чертожник, сетне - като летец-изпитател. Включва се в конструкторски екипи, неговите новаторски идеи, бляскав ум, изключителна деловитост постепенно го налагат за всепризнат специалист с голям опит и знания. Заема длъжността "главен конструктор".
Талантът му обаче надхвърля мащабите на една фирма, пък била тя и "Къртис-Райт", и той в същото време работи за самолетните гиганти  "Локхийд", "Боинг", "Пайпър","Дъглас". Става един от конструкторите на легендарните американски бойни самолети "Летяща крепост" ("Боинг В-17"), изтребителите "Локхийд Р-38", "Къртис Хоук-81", бомбардировачите "В-24" и "В-29", на транспортния, но и пътнически "ДС-3".
Върхът на кариерата си достига по време на Втората световна война, когато техниката на участващите сили се състезава в боеве както на сушата и в морето, така и във въздуха. Обаче тази техника не само трябва да бъде създадена, но особено важно за успеха е да бъде овладяна по най-добрия начин. Тук огромна роля в американското и в световното въздухоплаване изиграват учебниците, книгите, школите и училищата на Асен Йорданов. Той има девет книги за теоретична и практична подготовка на летците и познавачи на темата твърдят, че по тях са се учили да летят над сто хиляди(!) американски пилоти от бойната и гражданската авиация. Американският авиоспециалист и посланик на САЩ в България през 1940-1941 г. Джордж Хауърд Ърл пише:
"Деветдесет на сто от познанията си по авиация американските летци дължат на г-н Джорданов. Неговите книги се четат като Библията! Издават се в милионен тираж и въпреки това са антикварна ценност!"
А първият човек, стъпил на Луната - Нийл Армстронг, казва:
"Както аз, така и всички американски летци сме се учили на авиация от него!"
Настолните книги на Асен Йорданов за летците и конструкторите в самолетната промишленост са издавани в САЩ, но преведени в СССР, Англия, Франция, Китай, Япония, Полша, Уругвай... Гениалният българин учи света да лети - в прекия смисъл на думата!
Сякаш малко за разнообразие или малко като хоби след войната той насочва вниманието си към идеи встрани от самолетостроенето - работи върху защитата на пътниците в автомобилите и става един от изобретателите на въздушната възглавница - днес модерен автомобил без въздушни възглавници няма и така е спасен животът на милиони пътници, попаднали в катастрофи. Изобретява и апарата "Джорданоф" - сегашният телефонен секретар.
Винаги е символ на скромност, дори аскетизъм, и родолюбие. Не успява да дойде в България, но на вратата на жилището му има табелка: "Асен Йорданов - български авиатор" - въпреки световната му слава на изобретател и самолетен конструктор, за който небето е не втори - първи дом! Доказва го и с краткото си завещание: "Щом умра, разпръснете праха ми в небето!"
Влюбен в него цял живот, истински небесен пътешественик, той иска да живее там и след смъртта си!
Прочут по цял свят, Асен Йорданов си отива на 71-годишна възраст - почетен гражданин на Ню Йорк, с портрет в Залата на славата в нюйоркското летище "Ла Гуардия". Непознат в България...

х   х   х

В поредица, печатана всяка сряда, вестник ДУМА ще представи и други знаменити наши сънародници, променили света с изобретенията си и донесли много слава и гордост на България.



1918 г. - герой от войната


Първият български самолет "Експрес"


Вече известен конструктор


В работния кабинет


Легендарната му книга за авиацията "Вашите криле"






 

ГЕРБ съгласни с левицата за отлагане на скъпия ток

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 218

Синдикатите са против промени в механизма за минималната заплата

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 218

Средната заплата в София е 3128 лв., а в Смолян - под 1600 лв.

автор:Дума

visibility 65

/ брой: 218

Не се поддавам на натиск, без значение откъде идва

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 218

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 66

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 68

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 54

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 70

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 68

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 60

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 73

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ