14 Ноември 2024четвъртък13:32 ч.

На фокус

"Ура!" и "Браво!" при 775 убити?!

Правници и управници отново пропуснаха чудесната възможност да въведат драконовски закони за движение по пътищата, които да променят картината у нас към по-добро

/ брой: 25

автор:Богдан Иванов

visibility 3307

Ако във Франция караш с 50 км в час над разрешената скорост, ти си престъпник: глобяват те 1500 евро, вземат ти книжката за 3 години и ти конфискуват автомобила!
Ако в Люксембург те хванат да караш пиян, глобата е 11 000 евро!
Ако в Израел причиниш тежка катастрофа на шосето, те съдят за тероризъм!
Ако в окръг Онтарио, Канада, някой безразсъден шофьор си позволи безразсъдна скорост, му конфискуват автомобила и го... претопяват!
Ако в България прегазените пешеходци са 23, във Франция те са 7,6 на 1 млн. жители!
Франция, Люксембург, Израел, Канада, Франция...
Защо?
Защото като вземем едно наум от Израел и Канада, но обърнем поглед най-вече към Европа през последните 6 години, именно Франция, Люксембург и Португалия намалиха чрез драконовски мерки катастрофите на пътя с 40 на сто!
В същото време България, заедно с Литва, Унгария и Румъния, е начело на европейската класацията по мъртъвци след произшествия по шосетата. У нас през последните 40 години загиналите на пътя са 40 000 - повече от жертвите ни през Втората световна война (34 548)! Ранените (много от тях бъдещи инвалиди) - над 300 000! Щетите само за една година на наша територия според експерти на Световната банка са между 1 и 1,4 млрд. лева!
Убити и ранени вече има почти във всяко българско семейство!
На 1 млн. население жертвите у нас са 151, в Швеция - 50! Заловените да карат пияни през 2009 г. - 12 000, вероятно още 112 000 не са били хванати. Хиляди се движат без книжка или с купена книжка, вкл. и за професионални шофьори. Подкупите, дадени на катаджии, се изчисляват в стотици милиони лева за една година!
Говорим все за България, държава, която е членка на Европейския съюз, нали, и уж има амбициите бързо да се изравни с другите страни на континента и дори да ги надмине при бъдещото си развитие, като, разбира се, ликвидира и касапницата по пътищата.
Как ще стане това, когато пред очите на цяла Европа цял народ се самоунищожава в безумието си по пътищата, а неговите управници и правници гузно, колебливо, страхливо бърникат с мазни от преяждане пръсти в закони и правилници - вижте ни колко сме загрижени...
И като се чешат озадачено по главите и поглеждат уплашено към календара, тъй като там винаги наближава датата на поредните избори, току клатят заканително глава към престъпниците на пътя: "Гиди-гиди, палавници!" Защото въведат ли драконовски мерки, за да отсекат главата на злото,  4,3 милиона български шофьори, но едновременно с това и избиратели, може да им бутнат сребърните чинийки с черен хайвер и френско сирене и да им духнат под опашките!
Затова - яваш-яваш, пък то все ще дойде управия... някога.
В същото време:
- още на 2 януари дете загина в преобърнала се поради висока скорост при ляв завой кола;
- 21-годишен умря на място при челен сблъсък по заледен път;
- водач с 4-дневен стаж причини смъртта на шофьор в насрещното платно;
- пиян удари 9 коли;
- двама младежи внесоха, караха и се опитаха да регистрират автомобил, без да имат книжки...
Ето я страшната, прогизнала от кръв картина по българските пътища: висока скорост, безумно изпреварване, самонадеяност, липса на опит, каране пиян, каране без книжка.
И още: масово минаване на червено, каране без предпазен колан на предната седалка и почти винаги на задната, говорене по мобилен телефон в движение, возене на малки деца до шофьора, каране в жълтата лента, лудешко препускане из малките вътрешни улички на жилищните комплекси, предлагане на подкуп при нарушение - все нашенски мурафети. Да се покажем хем тарикати, хем мъжаги, на които от нищо не им пука, понеже законът съществува за българина, за да бъде нарушаван, има ред (хубав или лош), за да може всеки шофьор да се изгаври с него.
Европейска толерантност, отговорност, дисциплина, високо съзнание на пътя - това са неразбираеми понятия за нашего брата. Ето защо бандитът на шосето може да се превърне в праведник единствено със законите на Дракон*:
х Глобата за превишена скорост до 30 км в час вместо сегашните 30-40 лв. да стане от 600 до 1000, а над 30 - от 3000 до 5000 лв. с отнемане на книжката за 1 година.
х Пълна забрана на алкохола! При каране пил - 5000 до 10 000 лв. глоба, конфискуване на автомобила, отнемане на книжката завинаги, съд, затвор.
х Заловените да управляват кола без книжка - 5000 лв. глоба, от 3 до 6 месеца общественополезен труд всеки ден по пътищата, в "Пирогов", в моргата, на гробищата, в крематориума, конфискуване на автомобила.
х Причинилите катастрофа и избягали - затвор от 10 до 15 години; бягство от местопроизшествието при убит човек - доживотен затвор и конфискуване на автомобила вместо сегашната гавра над жертвите и близките им с издаването на условни присъди за убийците... 
През 2008 г. убитите по пътищата бяха 1059, през 2009-а - 901, миналата - 775. Къде е причината за това понижение? Специалистите се чудят: може би заради кризата българите карат по-малко колите си; може би някой смени чипа в главите им; може би държавата създаде образцови условия за пътуване; може би европейската култура и поведение на пътя най-сетне минаха нашата граница?
Не, не и не!
Обяснението е просто - последните година-две глобите за нарушения бавно тръгнаха нагоре и тази тенденция изглежда ще продължи: от 10 на 20 лв., от 30 на 60, от 100 на 200, от 250 на 450...
Я помислете сега какво ще стане, ако правници и управници наложат драконовски закони, без да се съобразяват с избори и без да прикриват собствените си безобразия на пътя. Глобите у нас в момента са най-ниските в Европа, като преди броени дни в парламента бяха приети нови, за съжаление, пак хилави поправки в Закона за движение по пътищата (само Господ знае кои по ред). Законотворците, уплашени от изборите тази есен, отново пропуснаха чудесна възможност да въведат закони, които могат коренно да променят цялата картина на пътя към добро.
Поставянето на радарите с камери е хубава идея. Днес 15, утре за цяла България те следва да станат 400, според специалисти. И е редно през 6 месеца да се местят, защото шофьорите не само ги научават къде са и внимават, но дори започнаха да ги взривяват! За по-малко от година тези 15 са заснели 300 000 нарушения и всеки един носи около 200 000 евро на държавата. Смятайте 400 колко милиона безобразия ще заснемат. После - тежки санкции, които обаче да бъдат изпълнени докрай!
Много важни стават коланите на задната седалка. Пак специалисти твърдят, че ако всички пътници на задната седалка в автомобилите сложат колани, жертвите у нас ще бъдат с 200 по-малко за една година!
Във все по-голяма беда се превръщат шофьорите без книжка, с купена книжка или без опит. Те карат самонадеяно, дръзко, безумно и вече причиняват повече катастрофи от пияните водачи. Превишават разрешената скорост с 50 и дори 100(!) км и са ужасът на пътищата. Веднъж заловени, за тях не бива да има милост. Всяко снизхождение може да бъде последвано след време от убийство на пътя!
Когато в първите дни на януари т.г. се разбра, че броят на убитите през 2010-а е паднал до 775, ликуващи журналисти и най-вече управници нададоха викове "Ура!", "Браво!", "Най-сетне!" Възторг, еуфория... Понеже 743 са били убитите по шосетата през далечната 1965 г., когато автомобилите у нас достигат 800 000 (днес 3,5 млн.), а шофьорите 1,3 млн. (днес 4,3 млн.).
Даже тук-таме заговориха, че е прекършена страшната кървава стрела, която сочи все нагоре...
Подобна теза е не само невярна, но и много вредна и опасна. Непочтено е да се отрича: пътна полиция, пътни служби, министерства, неправителствени организации, някои правници и управници с трезв ум се стремят да променят нещата. Било по убеждение, било притискани от ЕС, където са ужасени от касапницата по пътищата у нас. И ясно виждат трите най-значими фактора, на които следва да се противодейства с желязна ръка:
- шофьорът (подготовка, съзнание, дисциплина, отговорност);
- автомобилът (техническо състояние, надеждност);
- пътят (качество, сигурност);
- контролът (безпристрастност, безпощадност, неподкупност).
Виждат също как да се осъществи това - с драконовски закони, които драстично да намалят броя на убитите. Както стана във Франция, Португалия, Люксембург последните години...
Затова не бързайте с "Ура!" и "Браво!" при 775 трупа по пътищата на България, господа правници и управници. Има още цяла планина работа!


*Дракон - атински архонт и законодател (VII век преди Христа), чиито закони били тъй строги, че за тях се казвало, че са написани с кръв

("Българска енциклопедия", Н.Г.Данчов, И.Г.Данчов, София, 1936 г.)

ГЕРБ съгласни с левицата за отлагане на скъпия ток

автор:Дума

visibility 153

/ брой: 218

Синдикатите са против промени в механизма за минималната заплата

автор:Дума

visibility 159

/ брой: 218

Средната заплата в София е 3128 лв., а в Смолян - под 1600 лв.

автор:Дума

visibility 160

/ брой: 218

Не се поддавам на натиск, без значение откъде идва

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 218

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 161

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 151

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 150

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 144

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 143

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 112

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 146

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 149

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 137

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 172

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ