14 Ноември 2024четвъртък12:19 ч.

Престъпления

Кой ще поеме кървавия грях

Следвайки днешната философия на страхливи стъпчици и бутафорни наказания за изкореняване на злото, няма ли да пожертваме още хиляди българи при катастрофи по пътищата

/ брой: 30

автор:Богдан Иванов

visibility 3431

През 2014 г. броят на убитите при катастрофи по пътищата в България е с 59 повече, отколкото предишните две години: през 2014-а - 660, през 2013-а - 601, през 2012-а - също 601.
Защо?
След всяка тежка катастрофа с един-двама-трима убити по вестници и по телевизии се появяват специалисти, общественици, близки на потърпевшите, властници и започват да дават препоръки, отправят обвинения, поставят въпроси.
Отговор - никакъв.
И така - до следващата тежка катастрофа с убити и ранени, когато специалисти, общественици... (чети по-горе).
Отново - отговор никакъв. Или от кумова срама току повишат една-две глоби и с това всичко приключва.
Работи се на парче, използва се мекият брус, хвърля се прах в очите, че нещо се прави.
КАТ кажи-речи всеки месец обявява с революционен патос някаква акция: веднъж - за коланите, друг път - за алкохол, трети - за пешеходните пътеки, четвърти - за спазване на предимство и т.н. и т.н. Създава се впечатление, че този месец трябва да караме с колани, другия - да не минаваме на червено, третия - да изчакваме пешеходците...
Е, това ли е вярната линия на поведение при контрола. Не следва ли постоянно, всеки божи ден, без парадност и без много шум, КАТ да изисква от всички шофьори всички отговорности? И в случаи, че това не става, да налага най-строги глоби на мига?
Появява се информация от известна агенция със заглавие: "Слагат на дръвника джигитите по пътищата". В нея се съобщава, че по идея на български депутат паркирането на детски площадки и в пешеходни зони вече ще се наказва като най-тежко престъпление - с 5 до 15 години затвор!
Само по себе си много правилно предложение. Но само преди няколко дни:

- Мъртвопиян шофьор катастрофира в Малко Търново и бяга от мястото на произшествието, а по-късно, заловен, псува и налита да се разправя с полицаите;
- В санданското село Катунци много пиян шофьор обръща микробуса си;
- 32-годишен забива автомобил "Ауди" в дърво с такава сила, че той и 19-годишният му спътник загиват на място. Водачът е без книжка;
- 29-годишна полицайка при неправилно изпреварване удря челно ТИР, а баща й, който се вози до нея, загива на място;
- В тунела при НДК, където вече два пъти досега автомобили помитат хора, чакащи на трамвайната спирка, стават преди дни две катастрофи. За късмет, този път вместо хора са съсечени с висока скорост... бетонни стълбчета;
 - При преминаване на червено лек автомобил се удря в друг в покрайнините на София - за щастие няма жертви;
- Само за един месец в Кърджалийско са заловени 15 шофьори без книжки - всички на възраст между 15 и 30 години. Повечето са санкционирани и преди за същото провинение...

Тъй че да се въведат драконовски мерки срещу паркирането в пешеходните зони и на детските площадки е прекрасна инициатива, обаче трябва да се започне от другаде - трябва да се удари голямото зло:

х Определените от съда като незаконни камери на пътната полиция да бъдат върнати светкавично на местата им, да бъдат поставени стотици нови и снимките им да се признават в съда като доказателство срещу нарушителите;
х Глобата за превишена скорост до 30 км в час да стане от 600 до 1000 лева, над 30 - от 3000 до 5000 лева с отнемане на книжката за 1 година;
х Пълна забрана на алкохола! За да спрат веднъж завинаги пазарлъците на пияните шофьори с катаджийте: "Абе, пил съм само една бира", "Абе, пил съм само една малка гроздова", "Абе, пил съм само една чаша вино". А той не може да излезе сам от колата и не си помни името. Затова - пълна забрана на алкохола, защото пияните шофьори са най-честите убийци и самоубийци на пътя. За тях - никакво снизхождение: още при първия случай 5000 до 10 000 лева глоба, конфискуване на автомобила, отнемане на книжката завинаги, съд, затвор.
х Заловените да карат без книжка - 5000 лева глоба, конфискуване на автомобила, от 3 до 6 месеца общественополезен труд по пътищата на страната, в "Пирогов", в моргата, на гробищата, в крематориума.
х Причинилите катастрофа и избягали - затвор от 10 до 15 години; бягство от местопроизшествието при убит човек - доживотен затвор и конфискуване на автомобила, вместо досегашната гавра с жертвата и близките й с използването срещу много пари на печени адвокати, които изкарват убийците невинни и те си тръгват от съда я с условна присъда, я с пробация...

Какво да правим с тези, които карат с една ръка, а с другата говорят по телефона? С тези, които карат без ръце, защото с едната говорят по телефона, а с другата държат цигара или се гримират? А тези, които возят малки деца на предната седалка? А тези, които позволяват на 10-12-годишни да карат коли и да се правят на мъжаги? А тези, които фучат като луди по малките улички в града? Или минават на червено, без дори да се огледат? Или играят "Играта на смъртта", като съзнателно влизат без видимост в насрещното движение със скорост от 150-200 км в час? А тези, които снимат километража и на снимката се виждат изписани 225 и дори 245 км в час...
Какво да правим с тези безумци и как да ги спасим от ужасна катастрофа, при която ще си отидат и съвсем невинни хора?
И чак тогава би дошъл редът на паркирането върху детски площадки и в пешеходни зони, както е описано в съобщението "Слагат на дръвника джигитите по пътищата". Досега, обаче, нито някой е сложен на дръвника заради престъпленията си по пътищата в България, нито с безхаберието и словоблудството на управляващите това ще се случи скоро - те самите са участници в прикривани катастрофи, пък и отделно от това пълнят гащите от ужас да не настроят с евентуални(!) драконовски мерки милионите шофьори срещу себе си. Понеже у нас автомобилите са 3 760 000, шофьорите - 4 530 000, а изборите за каква ли не власт следват едни след други и ако тези шофьори не гласуват "правилно"...
В същото време във Великобритания глобата за превишена скорост е от 2500 до 6250 лева, за каране пиян - 7500, за минаване на червено - 4500; в Италия - до 6000 евро в зависимост от изпития алкохол; в Люксембург - до 11 000 евро за същото престъпление; в Канада - до 10 000 долара за превишена скорост; във Финландия глобите са в зависимост от дохода и имотното състояние, като най-високата, наложена досега, е 170 000(!) евро; в Израел причинилите тежка катастрофа биват съдени за тероризъм; в Китай пиян шофьор, убил човек, получава смъртно наказание!
Както се вижда, в Европа и по света пипат с желязна ръка и затова там смъртността по шосетата е 3-4 пъти по-ниска, отколкото у нас. Е, ние нали уж се учим от тях и нали уж имаме искреното желание да променим кървавата картина по българските пътища, където при това непрестанно расте броят на загиналите на възраст от 16 до 30 години - изтича младата кръв на България!
Сега само за размисъл: за една година щетите от катастрофите по шосетата струват на България 1,4 милиарда лева! Само за една година...
В Народното събрание са заложени, ще повторя - на парче, различни промени в Закона за движение по пътищата: за пияните шофьори, за анализа на кръвта при проверка за алкохол, за дрогирани зад волана, за каране без книжка... Сега - и за детските площадки, и за пешеходните зони. Но поинтересувайте се от наказанията - те съвсем няма да уплашат нарушителите, нито ще измият кръвта от шосетата. Те не са сериозно препятствие за всеки опитен адвокат с комбинации и хитри игри по ръба на закона, не само да отърве нарушителя, но дори да го превърне в жертва, а жертвата - в престъпник!
Такива срамежливи, бутафорни наказания единствено ще удължат агонията и ще стоварят тежък грях върху всички, които искат да представят своите страхливи, миниатюрни стъпчици към изкореняване уж с железни мерки на злото, за кралимарковски крачки. Отделно - страшната пропаст, която зее между наказание и контрол при изпълнението му.
Затова, следвайки този безкрайно погрешен път, ще са ни нужни 10, че и 20 години, докато стигнем до безусловно правилното решение - драконовски наказания за безумията. Тогава, според специалисти, вместо 1061 през 2008 г. и 660 - през 2014-а, убитите при катастрофи ще бъдат не повече от 200-250 души годишно! Само че кой ще поеме кървавия грях за хилядите загинали, осакатени и ранени през тези 10 или 20 години?

 

ГЕРБ съгласни с левицата за отлагане на скъпия ток

автор:Дума

visibility 55

/ брой: 218

Синдикатите са против промени в механизма за минималната заплата

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 218

Средната заплата в София е 3128 лв., а в Смолян - под 1600 лв.

автор:Дума

visibility 65

/ брой: 218

Не се поддавам на натиск, без значение откъде идва

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 218

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 70

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 66

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 62

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 71

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 68

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 69

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 54

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 70

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 68

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 60

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 73

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ