14 Ноември 2024четвъртък14:49 ч.

На висок глас

Катастрофа с... катастрофите по пътищата

Заради безхаберие, страх и мръсни политически сметки депутати, правници и управници не виждат тази страшна беда или по-скоро се правят, че не я виждат

/ брой: 54

автор:Богдан Иванов

visibility 3494


"Следвайки днешната философия на страхливи стъпчици и бутафорни наказания за изкореняване на злото, няма ли да пожертваме още хиляди българи при катастрофи по пътищата?
...ще са ни нужни 10, че и 20 години, докато стигнем до безусловно правилното решение - драконовски наказания за безумията. Тогава, според специалисти, вместо 1061 през 2008 г. и 660 през 2014-а, убитите при катастрофи ще бъдат не повече от 200-250 души годишно! Само че кой ще поеме кървавия грях за хилядите загинали, осакатени и ранени през тези 10 или 20 години?"
 
             ("Кой ще поеме кървавия грях",
                     в. ДУМА, 7.II.2015 г.)

Две години от тази статия и може би още 15, откакто пиша за катастрофите по пътищата с пълната увереност, че само драконовски мерки срещу безразсъдното шофиране ще дадат резултат. Както някои казват, обаче: "Глас народен - глас... в пустиня!" Но все пак:

- след убити сума ти деца и възрастни на пешеходни пътеки;
- след бесни гонки през нощта насред София и къде ли още не;
- след каране в насрещното движение със 150 и 200 км в час по шосета и магистрали ("руска рулетка");
- след изваждане от много автомобили на мъртвопияни водачи;
- след причиняване на катастрофи със загинали и бягство от местопроизшествието;
- след хиляди случаи на управление без книжка;
- след постоянно увеличаващия се брой шофьори, приели наркотици;
- след все по-силния потрес, плач и вой на обществеността срещу лудостта по пътищата...

най-сетне управници и специалисти се разсъниха и заканително размахаха пръст, за да се разбере, че съществуват и... реагират на злото. За първи път бяха приети мерки, които наистина заслужават одобрение:

х За движение в насрещното платно при първи случай отнемане правото на управление за 3 месеца и 1000 лева глоба; при повторно провинение - 6 месеца без книжка и 4000 лева глоба;
х При гонки - първият път 12 месеца без книжка и 3000 лева глоба; вторият - 3 години без книжка и 5000 лева глоба;
х При алкохол в кръвта от 0,5 до 0,8 промила - 6 месеца лишаване от правоспособност; при 0,8 до 1,2 промила - 12 месеца без книжка и глоба от 1000 лева; при повторно извършване - лишаване от правоспособност от 1 до 3 години и глоба от 1000 до 2000 лева;
х При отказ на водача да му бъде извършена проверка за алкохол - отнемане на книжката за 2 години и глоба от 2000 лева;        
х За каране на нерегистрирано или без табели моторно превозно средство - лишаване от правоуправление от 6 до 12 месеца и глоба от 200 до 500 лева; ако втори път бъде извършено такова провинение - отнемане на книжката за 1 до 2 години и глоба от 600 до 1500 лева;
х Който управлява в населено място със скорост 30, 40, 50 и повече км в час по-висока от допустимата - удвояване на глобата (съответно от 200 на 400, от 300 на 600, от 350 на 700 лева) с отнемане на книжката за 3 месеца.
И т.н., и т.н...

Куражът на депутатите от последното Народно събрание стига дотук - с 62 гласа "против", 54 - "въздържал се" и само 15 - "за" те отхвърлят предложението при скорост от 60 и повече километра над указаната да се влиза в затвора за 3 години?! Но въпреки тяхното милосърдие в социалните мрежи се изсипва цял водопад от ругатни срещу така приетите, 63-ти поред(!) поправки в прастария и безобразно кърпен през годините Закон за движение по пътищата. Въведени от 21 януари т.г., те са посрещнати на нож от тъй нареченото джигитско войнство: "Див популизъм", "Дали катастрофите са престъпление?", "Шок, не - ужас", "То за другите няма места в затворите, те шофьори ще вкарват", "Защо не се търсят различни механизми", "Поредният закон, написан срещу народа", "После се чудят защо хората емигрират", "Тези промени ще дадат нова сила на КАТ", "Огромен предизборен бонус"...
Нито дума на самокритичност, отговорност, лична вина, разкаяние, смирение!? Сякаш сводките за произшествията не ни проглушават ушите всеки ден с рев на линейки и пожарни, с трагичен звън на гробищни камбани заради изумителните безобразия по цялата шосейна мрежа на страната. Само първата седмица след 21 януари, когато влизат в сила новите мерки, са свалени табелите на 63 автомобила - най-вече за алкохол и за неправоспособност на водачите, като познавачи на проблема предсказват, че това ще се случи с още 15 000 автомобила до края на годината.
Малко по-късно, от 13 до 19 февруари,  нарушенията на пътя са 14 535 и сред нарушителите има 444 неправоспособни шофьори и 256 - пияни. При 110 от тях концентрацията на алкохол в кръвта е над 1,2 промила. Такава е картината по пътищата, и то само за една седмица! Сравнена с предишната, от 6 до 12 февруари, и произшествията са повече с близо 2500, и неправоспособните са повече с близо 50, и пияните зад волана са повече с 20! През тази седмица са прекратени регистрациите на 137 автомобила. А от 21 януари до 1 март са свалени табелите на 650 автомобила, заловени са 400 шофьори, приели наркотици!
Общо за 2016 г. загиналите при катастрофи са 702 души при 708 през 2015 г. България е на първо място в Европа по брой на убитите - 95 на един милион население, и на трето място в света.  Щетите, които държавата понася са 1,2-1,4 млрд. лева годишно!
При тези факти следва ли да има дори най-малко колебание за въвеждането на драконовски мерки:

х Пълна забрана на алкохола, за да спрат веднъж завинаги вечните пазарлъци на пияни шофьори с катаджии и да бъде ликвидирана една от най-кървавите причини за катастрофи. Още при първи случай - 5000 до 10 000 лева глоба, конфискуване на автомобила, отнемане на книжката завинаги, съд, затвор;
х Каращите без книжка - 5000 лева глоба, конфискуване на автомобила, 3 до 6 месеца общественополезен труд по пътищата на страната, в "Пирогов", на гробищата, в моргата, в крематориума;
х Причинилите катастрофа и избягали - затвор от 10 до 15 години; бягство от местопроизшествието при убит човек - доживотен затвор и конфискуване на автомобила;
х Водачи, които участват в гонки по булеварди и шосета, водачи, които карат със 150, 200 и 300 км в час по магистрали, водачи, които карат в насрещното движение - конфискуване на автомобила, глоба от 5000 до 10 000 лева, отнемане на книжката завинаги, от 6 до 12 месеца общественополезен труд!

Ще се чуват писъци и стенания на потърпевши, ще кънти рев до Бога, но когато "изгърмят" 1000 или 10 000 души заради диващината си по пътищата, останалите винаги ще имат едно наум и ще се убедят, че драконовските мерки всъщност...  спасяват живота им! Защото при 7 милиона население в България и 700 загинали всяка година в автомобилни катастрофи, ранени десет пъти повече - от тях мнозина инвалиди завинаги, помислете само колко народ изчезва и как се смалява и осакатява цялата държава.
Ново възпитание, нов морал, нови европейски правила, нов дух на толерантност - всичко това са приятни за слуха слова, търкаляни открай време, но на фона на кръвта по шосетата и на фона на обезобразените човеци и автомобили, те се превръщат в словоблудство. Още повече че всички знаем - за преобразяването на българския шофьор е нужна дълга, тежка, къртовска работа. Бърз ефект могат да дадат единствено въведени светкавично  драконовски закони. Доказват го революционните промени в Гърция: през 2010 г. страната е на първо място в Европейския съюз по смъртност на пътя - 112 души на 1 милион население. Даже България тогава е зад нея - 105 на 1 милион.
Гърците обаче налагат драконовски мерки по улици и шосета и главното - най-жестоко контролират спазването им. Следва фантастичен резултат: само за пет години убитите при катастрофи са вече 73 на един милион! Намаление от 36 на сто! Затова и хилядите, не - десетките хиляди български шофьори, които волно безобразничат у нас, щом по празници тръгнат за Гърция, изведнъж стават... праведници! Ето го чудото на драконовските закони, защото там, в Гърция, на мига се свалят табели за грубо превишена скорост, за каране пил, за нередовни документи, за каране с приети наркотици, за неплатени глоби, за...                                            
Момент, момент - у нас 70 на сто от глобите не се плащат! В Гърция и сума ти още европейски държави, ако платиш глобата веднага, даваш 30 на сто по-малко. Ако обаче се правиш на разсеян, патиш много сериозно и си сто пъти пишман за извършеното.
Няма вече българин, който да не тръгва за Гърция с едно наум: по-полека, на по-голяма дистанция и само по правилата. А шампиони в Европа за 2015 г. са Малта (само 26 убити на 1 милион), Швеция (27 на 1 милион), Нидерландия (28 на 1 милион), Дания (30 на 1 милион), Ирландия (36 на 1 милион)... На фона на Малта и на Швеция - първенците, наша милост е 3,6 пъти по-зле, което е истинска трагедия!
Нека обаче бъдем справедливи - само миналата година над 1000 от катастрофите са заради дупки по пътищата, фира вече дават дори новопостроените магистрали; купуването на книжки е национален спорт - даже телевизиите показват как става и как и неграмотният може да го направи; въпреки уж строгите мерки вземането на шофьорския изпит по кормуване също не е проблем - плаща се на когото трябва и всичко се нарежда; младите шофьори излизат от курсовете недоучени, но с огромно самочувствие и често стават жертви на пътя; колоездачите и велосипедистите са забравени участници в движението; пешеходците нямат сигурност даже на пешеходните пътеки, те самите много пъти са причинители на тежки произшествия; в Швейцария на 100 км път има 600 камери и те засичат всяко движение на шофьора, у нас парите за камери вечно не стигат; у нас калпави закони и подкупни съдии позволяват на пиян шофьор без книжка, убил един, че и двама души на пътя, да се отърве с условна присъда; в Швейцария и на още твърде много места в Европа и по света  предлагането на подкуп при извършено пътно нарушение е светотатство, наказвано на мига с арестуване, у нас - масова практика; в Европа кола на 10 години се смята за стара, а у нас улици и шосета са задръстени от автомобили на 10, 20, 25 и повече години - заради своята уникална бедност България се е превърнала в автоморгата на Европа...
Затова, ако кажем: "И все пак най-виновни са шофьорите!", едва ли някой ще възрази, но зад безобразията на шофьорите се въздига цяла планина проблеми, които водят до катастрофа... с катастрофите по пътищата. Само че депутати, правници и управници не виждат тази беда или по-скоро се правят, че не я виждат.
Защо ли?
По две причини: защото те самите често са замесени в произшествия, за които никой не говори; защото някакви избори в България стават едва ли не всеки месец и въвеждането на драконовски закони за движението по пътищата така би изнервило, ядосало и озлобило електората, че току-виж той не гласувал "правилно"!
Само за сведение - шофьорите в България са 4 милиона души...

-----

Вече 10-12 години вестник ДУМА апелира не за строги, не за сурови, не за дръзки и не за драстични, а единствено за драконовски закони като противодействие срещу смъртта по пътищата на България. С глоби по 5000 и 10 000 лева, събирани безкомпромисно, със сваляне на табели, с конфискуване на автомобили, с отнемане на шофьорски книжки завинаги, с влизане в затвора. С приравняване на тежките престъпления по улици и шосета с тероризъм, както е в Израел.
За тези 10-12 години от картата на България е изчезнал град колкото Банско - убитите са 10-12 000 души, толкова са и неговите жители. Ранените - десет пъти повече, осакатените за цял живот - да не говорим...
Как така? Кой?
Всичко е заради безумието на хиляди български шофьори и заради безхаберието, страха и мръсните политически сметки на няколкостотин български властници, които трябва да наложат с желязна ръка и у нас законите на Дракон*, за да спре касапницата. Но не го правят, макар че щат не щат лавината от катастрофи и смърт ги заставя дори с малки, страхливи стъпчици да вървят именно в тази посока.
Само че кой ще плаща кървавия грях, докато те се решат?
                                 
-------------------      

*Дракон - атински архонт и законодател (VII в. пр. Хр.), чиито закони били тъй строги, че за тях се казвало, че били написани с кръв.

             ("Българска енциклопедия" от
             Н. Г. Данчов и И. Г. Данчов,
             книгоиздателство "Ст. Атанасов",
             София, 1936)



Челен сблъсък
Над 1000 произшествия за година са причинени от дупки по пътищата
Най-опасните места по шосета и магистрали са се превърнали в гробища
Поредната трагедия на пътя
Протест в Кърджали като част от инициативата "Аз съм бъдещето! Не ме убивай!"
Между два тира...
Тежка злополука в тунела
Нещастие на пътя близо до река Камчия
Последствията от удар между автомобил и мотоциклет
Цветя върху асфалта в памет на загиналите
Пътната карта на България

ГЕРБ съгласни с левицата за отлагане на скъпия ток

автор:Дума

visibility 153

/ брой: 218

Синдикатите са против промени в механизма за минималната заплата

автор:Дума

visibility 159

/ брой: 218

Средната заплата в София е 3128 лв., а в Смолян - под 1600 лв.

автор:Дума

visibility 160

/ брой: 218

Не се поддавам на натиск, без значение откъде идва

автор:Дума

visibility 131

/ брой: 218

Намаляват българските компании сред топ 500 в Източна Европа

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 218

Въглищата спасяват електроенергийната система

автор:Дума

visibility 158

/ брой: 218

С 60% са по-ниски добивите от пчелен мед тази година

автор:Дума

visibility 161

/ брой: 218

Строителството изпреварва IТ сектора по заплати

автор:Дума

visibility 151

/ брой: 218

Северна Корея вече участва във войната

автор:Дума

visibility 150

/ брой: 218

Съединените щати откриват ракетна база в Полша

автор:Дума

visibility 144

/ брой: 218

В Прищина заговориха за "Велико Косово"

автор:Дума

visibility 143

/ брой: 218

Накратко

автор:Дума

visibility 112

/ брой: 218

Ама, вярно ли е?

автор:Аида Паникян

visibility 146

/ брой: 218

Прероденият геополитически гълъб

автор:Александър Симов

visibility 149

/ брой: 218

Непростима безпаметност

visibility 137

/ брой: 218

По следите на една забравена, но величава битка

visibility 172

/ брой: 218

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ