
Забраняват подвеждащи реклами за бързи кредити
Задължават кредиторите да извършват задълбочена оценка на кредитоспособността на потребителите
/ брой: 81
Заблуждаващи реклами за потребителски заеми, както и реклами, които подвеждат и подтикват потребителите към вземане на необмислени решения, ще бъдат забранени. Това ще бъде записано в изцяло нов Закон за потребителския кредит, в който трябва да бъдат включени новите изисквания на директивите на ЕС. Министерството на икономиката започва обществена консултация за подготовката на такъв закон, като всеки участник на кредитния пазар може да заяви какви очаквания има за него.
Евродирективата разпорежда да има предупреждения при рекламата на заеми. В момента законът у нас изисква да се посочват лихвеният процент, общият размер на кредита и дължима сума, годишният процент на разходите, срокът и размерът на вноските.
Друга промяна се отнася за обхвата на законодателството - то ще важи за заеми до 100 хил. евро вместо сегашните 147 хил. лева.
Трето съществено изменение ще е нова регулация на т.нар. бързи кредити. Годишният процент на разходите, който в момента се използва за измерител на оскъпяването, не е адекватен.
Формулата, по която се изчислява ГПР, е с 14 компонента, което създава неясноти, сегашният начин е неразбираем и често се бърка с годишния лихвен процент. Разделение на кредитите на краткосрочни и с малка стойност, като за тях да се въведе таван на оскъпяването, предлагат от Асоциацията за отговорно небанково кредитиране (АОНК). Той трябва да е обвързан с главницата - това е по-подходящ икономически показател, особено за заеми под 1 година и с малка стойност, посочват от асоциацията.
При предстоящите промени в закона няма да се позволят злоупотреби като например франчайзи, когато една фирма е вписана в регистъра, но на практика дейността се осъществява от съвсем други хора. Вероятно ще се вдигнат и изискванията за капитала на финансиращите компании. Няма да се допуска заобикаляне на закона със застраховки към договори за кредит.
Новият закон ще обхване нови кредитни продукти, включително и заеми под формата на разсрочено плащане, предоставени от доставчик на стоки или услуги, със срок на изплащане над 50 дни. Ще бъде въведено задължение за кредиторите да извършват задълбочена оценка на кредитоспособността на потребителите. Ще има по-високи изисквания за извършване на оценка на кредитоспособността на потребителите. Предоставянето на кредит ще бъде възможно само при положителна оценка на кредитоспособността на потребителя. Законът ще обхване и онлайн платформите за отпускане на кредити и за продажби на стоки на изплащане.