04 Ноември 2024понеделник01:17 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Екология

Чудото на зеленината, наречено "Висока линия"

Гражданско движение с помощта на общината в Ню Йорк превръща стара железопътна линия в парк, на който се дивят стари и млади

/ брой: 235

автор:Симона Симеонова

visibility 3878

High Line, в превод "Висока линия", представлява стоманена платформа на 8 метра над земята с алея за разходки, градски площад и ботаническа градина. Цялата конструкция е дълга малко повече от два километра. Успоредно на нея от едната страна се простира оживена магистрала, a от другата - река Хъдзън.
Железопътната линия е построена през 1930 г. По нея тогава преминават товарни композиции, които   превозват хранителни продукти, суровини и промишлени стоки директно във фабриките и складовете. От 1950 г., с навлизането на камионите като по-удобен превоз, постепенно железницата спира да работи и всичко тук запустява и започва да се руши.
През 90-те години повечето от местните хора както и кметът на Ню Йорк Рудолф Джулиани нямат търпение да съборят конструкцията. Питър Облец, активист и железопътен фен, оспорва събарянето в съда и купува линията за 10 долара, като има намерение отново да пусне влаковете по нея. Собствеността на Облец бива оспорена в рамките на петгодишна съдебна битка, която той губи.
Облец в известен смисъл се явява духовен баща на усилията по съхраняването на "Висока линия", но той умира през 1996 г. Друг защитник на линията е фотографът Джоуъл Стърнфелд. Той прави поразителни снимки, които представят релсите като зелена линия, виеща се през индустриалния градски пейзаж, и изиграват голяма роля за получаването на гражданската подкрепа.

... и дългият път към промяната и красотата

 През 1999 г. Робърт Хамънд и Джошуа Дейвид -  жители на квартала, създават групата "Приятели на "Висока линия". Тяхната цел е да превърнат терена в парк, подобен на "Озеленената алея" в Париж. Идеята напредва бавно и чак пет години по-късно градската управа на Ню Йорк отпуска средства за стартирането на проекта. Въпреки че "Приятели на "Висока линия" е гражданско движение, то има здрава основа в най-развитата артистична и дизайнерска общност в света.
През 2003 г. групата решава да организира "Съревнование на идеи" - това не е конкурс, а покана към всеки, който желае да предложи идея и проект за реконструкция на линията. Призивът събира 720 проекта от 36 страни. Към тях се присъединяват и млади мениджъри, и хора с филантропски наклонности по високи постове в компании за недвижима собственост. Първите релси биват демонтирани през 2006 г., с което стартира строителството.
Всички почитатели на "Висока линия" скоро ще могат да правят по-голяма разходка там, защото към нейната територия ще бъде присъединена още земя. Изкачвайки стълбите към парка, пред посетителите се открива просторна тераса, която местните жители често използват за плаж. Следва дълъг виещ се участък, който се промушва под три различни сгради, като ту се превръща в тунел, ту разкрива прекрасна гледка към града и реката. Точно над  Десето авеню се намира амфитеатрално пространство с пейки, където хората често правят пикници, отпочиват и наблюдават движението по булеварда под тях.
На север трасето отново се изправя, като се откриват ливади, а после човек изведнъж се озовава между стените на две сгради. Те са толкова близо, че на места почти опират в парапета на платформата и по-любопитните надзъртат в офисите и галериите отсреща.
Следва "Надлезът" - метална конструкция, която издига трасето на алеята и осигурява пространство за гъста растителност отдолу. Северно от него има още един участък със скамейки за почивка. Последната част е дълга права, а покрай алеята цъфтят полски цветя.
В целия парк има запазени в добро състояние релси на минавалия някога тук железопътен транспорт. Буйните храсти, избуялите треви и акварелните тонове на цветята обвиват релсите - картина, която архитектите умишлено оставят да съществува.
Разнообразието на сортовете от цветя, треви, храсти и дървета е наистина голямо. Около 50% от растенията идват от Северна Америка, 30% са местни, а останалите - от Европа и Азия. Избирани са по тяхната здравина, устойчивост и багри, така че паркът да бъде зелен през цялата година. Много от видовете са растели по тези места през дългите години, когато линията не е функционирала.
Прекрасният парк се е превърнал в обществено място, където целогодишно се организират публични програми. Така например всеки четвъртък през август тази година се провеждат вечери с танци и латино музика на живо. Често се играят представления, а кулинари представят нови храни и напитки. По време на топлите месеци гостите в парка могат да погледат звездите през телескоп и да получат уроци от експерти астрономи.
Голямо е разнообразието от забавления, насочени към най-малките посетители. Те могат да изработват хвърчила, да сглобяват къщички за птици, да рисуват.
В ранните утринни часове тук организират курсове по градинарство и екология. Посетителите научават повече за отглеждането на растенията и получават информация за птици, пеперуди и други насекоми, които се срещат в парка.
Програмите се заплащат, а парите помагат на "Приятели на "Висока линия" да поддържат и развиват парка.




 

БДЖ запазва монопола за превоз на пътници още година

автор:Дума

visibility 2586

/ брой: 209

Над половината депозити у нас са до 1000 лв.

автор:Дума

visibility 2373

/ брой: 209

70% от хората не разпознават фалшивите стоки

автор:Дума

visibility 2322

/ брой: 209

Европрокуратурата разследва ЕНП

автор:Дума

visibility 2378

/ брой: 209

Тръмп подкара боклукчийски камион

автор:Дума

visibility 2356

/ брой: 209

187 държави в света подкрепиха Куба

автор:Дума

visibility 2114

/ брой: 209

Накратко

автор:Дума

visibility 2828

/ брой: 209

Подмяна

автор:Ина Михайлова

visibility 3132

/ брой: 209

Най-дясната държава

автор:Юрий Борисов

visibility 2569

/ брой: 209

Факелът на просвещението

visibility 2487

/ брой: 209

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ