Няколко думи
Безсилна държава
/ брой: 47
Няма по-показателен пример през последните десетина години за това как се краде и съсипва държавата от скандала около Държавната консолидационна компания и налетите в нея 630 млн. лв. за ремонт на 400 язовира. В края на миналата седмица икономическият министър Богдан Богданов призна нещо, което се знае отдавна.
Ремонтирани са само десетина язовира, които стоят празни, а парите ги няма. Освен това от Министерството на икономиката признаха, че държавата има малки шансове да си възстанови част от раздадените преди пет години пари за уж спешни ремонти на язовири, които така и не се случиха. Този казус показва само едно - безсилието на държавата.
Целият този сюжет се разигра при вещото управление на ГЕРБ. Тогава ДКК стана опитното поле, върху което правителствата на ГЕРБ са експериментирали как държавата да бъде източвана. Очевидна е била липсата на капацитет ДКК да се занимава с подобна дейност. Първоначалната идея, с която бе създадена ДКК, бе там да се съберат остатъчните държавни дялове след приключилата приватизация, за да се управляват те по-добре. Тази идея остана само на книга. Ремонтът на язовирите трябваше да бъде направен от двe фирми, кoитo ca пoд шaпкaтa нa ДКК - "Eкo aнтрaцит" и "Eкoинжeнeринг РМ".
В прeдмeтa нa дeйнocт нa първoтo дружecтвo влизaт дeйнocти пo ликвидaция и кoнceрвaция зa oбeкти oт въглeдoбива и пречистване на пoвърхнocтни и пoдзeмни вoди. Втoрaтa фирмa - "Eкoинжeнeринг - РМ" нe e в пoртфeйлa нa ДКК, a нa дирeктнo пoдчинeниe нa миниcтърa на икономиката. Нeйният прeдмeт нa дeйнocт e cвързaн c рeкултивaция и мoнитoринг нa рaдиoaктивнo зaмърceни oбeкти.
В крайна сметка проблемът с язовирите бе възложен на държавната фирма"Монтажи". Там за първи път е приложено т.нар. вътрешно възлагане по Закона за обществените поръчки. ПО-късна то стана известно като инхаус процедури, заради които строителството на магистрала "Хемус" от три години е замразено. За целта е използвана държавната фирма "Монтажи". Тя е получавала парите и поръчките. После от своя страна ги превъзлага на частни компании, които се водят доставчици на услуги и техника.
Идеята е проста - да се заобиколи Законът за обществените поръчки. Така ДКК през "Монтажи" е разпределила 630 млн. лв. за ремонта на над 400 опасни язовира, които са заплаха за населението, според предишните управляващи. От тези 630 млн. лв. "Монтажи" е получавала аванс от ДКК. От своя страна държавната фирма е сключвала договори с доставчици за ремонта на над 100 язовира, като над 82 на сто от тези договори са с 6 – 8 компании.
След като ДКК успешно тества тази схема, тя беше приложена и от държавната компания "Автомагистрали" за строителството на магистрала "Хемус", при ремонта на свлачища и скоростния път Видин – Ботевград. Резултатът бе аналогичен навсякъде с този на язовирите - нито един завършен обект, завишени цени и раздадени аванси за стотици милиони без работа. А няма и изгледи подобни схеми да спрат.