Колонката на Боян Бойчев
Без експерименти!
/ брой: 180
Отново беше 15 септември. Разбира се, на този ден най-много се вълнуват учениците и учителите, но не са малко и вълненията за родителите. Един от въпросите, предизвикал дискусии, е кога да започне учебната година.
Няколко пъти от МОН говорят за промяната на традиционната дата, като се обсъждат различни варианти. Хубавото, е че този пореден експеримент в образователната система все още не е приложен и се надявам това да не се случи. А и повечето учители и родители са против.
Като основна причина за "наложителната" промяна се посочва, че нашите деца учели по-малко с 10-15 дни от връстниците им в чужбина, както и че заради онлайн обучението има много пропуски в знанията, а тези допълнителни дни могат да се използват за упражнения.
През времето на социализма имаше бригади, на които учениците ходеха задължително. Те бяха в учебно време. Двете седмици на полето или в консервния комбинат учеха децата на труд, без това да ставаше за сметка на знанията. Някак учениците успяваха да излизат от училище грамотни, знаещи и можещи, а образователната ни система беше една от най-добрите в Европа.
Основният проблем е именно в разбиването на тази система през последните години и постепенната й замяна с т.нар. шведски модел. Той се прилага както при семейното възпитание, така и в училище. Според него децата са равни на възрастните, имат огромни права, родителите и учителите винаги трябва да се съобразяват с техните чувства, да правят живота им интересен и забавен, всякакви невъзпитани прояви да се отчитат като зов за независимост или че възрастният някъде нещо е сгрешил и затова детето се държи така. Всяка форма на принуда се приема като нарушаване на правата на детето. То е "център на Вселената" и всички и всичко трябва да се върти около него. Разрешено му е да прави каквото иска, има пълната свобода за това, включително и в училище.
Много психолози по света обаче вече алармират, че новото поколение, отгледано от родителите си по модерните "толерантни" теории, всъщност няма никаква социална съпричастност, лична устойчивост, морални задръжки. Такива млади хора са изложени на голямо разочарование в живота. Защото се оказва, че трудно намират своето място. Никой работодател няма да даде на своя работник всичко, което поиска. В живота, рано или късно, ще ти се наложи да се съобразяваш с другите и ще разбереш, че не можеш да правиш, каквото искаш.
Основните причини за ширещата се неграмотност у нас са липсата на дисциплина в училище и уважение към учителя и липсата на мотивация за учене. Доброто образование у нас не ти гарантира, че ще успееш в живота, а "мутрата" и "кифлата" са по-примамлив модел за подражание. Това е възможно, когато моралът и общочовешките ценности са оставени на заден план.
Затова - не пипайте 15 септември! Ще бъде неуспешен и вреден експеримент. А от такива в образователната система на всички им дойде до гуша. Учениците няма да стана по-добри, само отсъствията - извинени или неизвинени, ще станат повече. Както в училище, така и в живота.
Последвайте или харесайте в-к "ДУМА" във ФЕЙСБУК --> ТУК <--
Споделяйте нашите публикации.