11 Август 2024неделя15:31 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Абсолютната примадона

Пет години без Юлия Винер

/ брой: 160

автор:Огнян Стамболиев

visibility 1168

В продължение на повече от три десетилетия Юлия Винер-Ченишева (1929-2010) беше абсолютната примадона на националната ни сцена. Може да се каже, че бяха малко оперите, в които тя не участваше, особено тези от големия, класическия репертоар. Нейният пробивен, изразителен, плътен и силен драматичен сопран се отличаваше не само със специфичната, неповторима красота на тембъра, но и с големия си диапазон, с отличната техника и съвършената певческа линия. В своите близо 60 роли тя винаги беше първата, премиерната изпълнителка, предпочитана от диригентите и режисьорите. Винаги стабилна, готова. Тя не отлагаше спектакъл или репетиция, не маркираше, беше по немски прецизна, съвършена.
Родена е в София на 17 юни 1929 г., под знака на артистичните и неспокойни Близнаци. Произхожда от семейство на руски евреи белоемигранти. Учи музика от дете. От 1947 до 1951 г. е в Консерваторията, в класа на проф. Елена Ангелова-Орукин. След две години се явява на конкурс и е приета за редовна солистка на Софийската народна опера.
Дебютът й е на рождения й ден - 17 юни 1954 година, в една голяма и твърде трудна, особено в певческо отношение роля - Леонора от Вердиевия "Трубадур". Диригентът Асен Найденов е във възторг от качествата и сигурността на дебютантката. Той ще стане "нейният диригент", а тя - "неговата певица". Ще работят дълги години заедно плодотворно на националната ни сцена. Зареждат се роля след роля: Амелия от "Бал с маски", Ярославна от "Княз Игор", Лиза от "Дама Пика", Татяна от "Евгений Онегин", Донна Анна от "Дон Жуан", Дездемона от "Отело", Сента в "Летящият холандец", Елза от "Лоенгрин",  Тоска, Виолета Валери, Мюзета, Аида, Леди Макбет, Мадалена от "Андре Шение", Турандот, Абигаил от "Набуко", Одабела от "Атила", Луиза Милер... Роли различни, проблемни, изискващи гласов формат, музикалност, усет към стила на автора. В тях забележителната й вокална техника и фразировка, умелият преход в различни по сила динамични степени, както и отличното медзавоче във височините, бяха наистина несравними, образец на голямо, забележително певческо майсторство. 
  Юлия Винер изграждаше своите героини главно по вокален и музикален път. В сценичен план търсеше едрите щрихи, окрупнените жестове, сдържаните мизансцени - една външна статика при една вътрешна динамика. Притежаваше красива сценична външност, изразително лице и мимика и типично излъчване на драматичка. Особено впечатляващи бяха нейните Аида и Елизабет от "Дон Карлос" и Леонора от "Трубадур", в които талантът й блесна по един неповторим начин. Това бяха и най-дълго играните й роли в София, в страната, а и в чужбина.
Заедно с примата сред мецосопраните Надя Афеян (1917-2000), народната артистка Юлия Винер беше постоянен гост - солист на Берлинската Щатс опера. Там цели 12 години носеше тежкия сопранов репертоар, при това на немски език /!/ и бе изключително високо оценена от публиката и критиката. Получи и званието "Камерзингерин", близко до нашето "Народен артист", с което бе удостоена още като млада, през 1965 г.  Беше, както казват италианците, наистина "la prima donna assoluta" (абсолютната примадона). Днес просто нямаме първо сопрано от нейната класа.

"Боташ" отказва да променя договора с "Булгаргаз"

автор:Дума

visibility 1337

/ брой: 151

ЕК е одобрила строежа на втори мост при Русе

автор:Дума

visibility 1359

/ брой: 151

За година 271 милионери повече

автор:Дума

visibility 1732

/ брой: 151

Браншът недоволен от промените в закона за туризма

автор:Дума

visibility 1150

/ брой: 151

Киев напредва в Курска област

автор:Дума

visibility 1990

/ брой: 151

10 нови огнища на чума в Гърция само за ден

автор:Дума

visibility 1315

/ брой: 151

Иран се колебае за удар срещу Израел

автор:Дума

visibility 1483

/ брой: 151

Накратко

автор:Дума

visibility 8458

/ брой: 151

АЕЦ-ът и глупците

автор:Нора Стоичкова

visibility 3541

/ брой: 151

Вън търговци на полове и розова загриженост!

visibility 1378

/ брой: 151

Психиатрия за политически лунатици

автор:Александър Симов

visibility 1654

/ брой: 151

Да откриеш островите Уллънг-до и Докдо

visibility 1490

/ брой: 151

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ