
Снимка БТА
Регионалният министър:
Строителството на магистралата от Бяла до Велико Търново ще е абсолютно прозрачно
Сложността на проекта го оскъпявала до близо 3 млрд. лв.
/ брой: 52
Целият процес на строителството на участъка на магистралата от Бяла до Велико Търново ще бъде абсолютно прозрачен и всеки, който желае, може да даде своята експертна оценка, увери министърът на регионалното развитие Иван Иванов в началото на вчерашното правителствено заседание.
Това е един от най-сложните участъци за строителство в тази част на страната, на Дунавската равнина, където ще се изграждат три тунела с обща дължина над 2 км, няколко моста с височина на стълбовете над 30 метра, обща дължина на виадуктите 9 км, заложено е строителство на подлези и надлези, подпорни и укрепителни стени, дълбоки изкопи и високи насипи, тъй като Дунавската равнина е с предимно льосови почви и сложен терен, обясни министърът. Той добави, че са заложени няколко пътни възела, които да осигурят директни връзки в най-натоварените направления, като приблизителната дължина на връзките на възела е над 10 км. Това е участък, изпълнен с изключително много съоръжения, чието строителство е изключително скъпо, посочи Иван Иванов.
Процедурата, която Агенция "Пътна инфраструктура" пусна за избор на изпълнител, е подготвена от няколко екипа назад. Това не е работа на този кабинет или в частност на това ръководство на МРРБ и е заварено от нас, обясни министър Иванов. По думите му за всички е ясно, че със забавянето във времето цените се повишават. Първите стъпки за изграждането на този участък са от 2020 г., припомни министърът. "Не разбирам откога Андрей Цеков е почитател на критерия най-ниска цена, защото чухме такива бележки от него - когато той е бил министър или когато е в опозиция", заяви Иванов. Защото в качеството на министър всички помним, че с тогавашния премиер Денков те правиха първи копки на другите два участъка, които никак не са на най-ниска цена, а са при същите условия, в които се изгражда този лот, отбеляза регионалният министър. Той каза, че справка с колегите в Румъния за наскоро пуснат търг определя цена за км от 55 милиона до 78 милиона без ДДС. Това означава, че това не е практика само за България, подчерта Иванов. Проявихме истинска колегиалност и приемственост, когато оставихме това ръководство на АПИ, назначено от колегите от ПП-ДБ". Не разбирам тези критики към кого са отправени, към самите тях или към кабинета, посочи още регионалният министър. Той увери, че завишаване на цената няма.
Както е известно, Агенция "Пътна инфаструктура" пусна обществена поръчка, според която за проектирането и изграждането на 60 км магистрала от Бяла до Велико Търново трябва да бъдат похарчени близо 3 млрд. лв. без ДДС, или точно по 50 млн. лв. на километър.
Крайният срок за подаване на оферти е 13 май. В поръчката са обособени позиции, като общата й прогнозна стойност възлиза на 2,967 млрд. лв. За първата позиция - участък с дължина от 23,8 км, прогнозната цена е 995 млн. лв. без ДДС. Втората позиция е с дължина 20,083 км с прогнозна стойност 951 млн. лв. Третата позиция е за участък с дължина от 16,247 км, като тук разстоянието е най-късо, но прогнозната стойност е най-висока -1 млрд. и 21 млн. лв.
Тези огромни суми са в резултат на залагането на множество виадукти и тунели. 3 км от първия участък са мостови съоръжения и виадукти с дължина над 100 метра и обща площ 82 755 кв. м. Мостови съоръжения и виадукти с обща площ 77 058 кв. м има и във втория участък. При третия участък освен 3,3 км мостови съоръжения и виадукти с площ 89 613 кв. м има и тунели с дължина 2,1 км.