Оставки в транспорта
Уволняват шефовете на железниците и на ДАИ
/ брой: 147
Министърът на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков поиска оставките на генералния директор Мария Генова и на председателя на Управителния съвет на Национална компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) Емилия Никова.
Причината е занижен контрол на безопасността и зачестилите инциденти по жп инфраструктурата, съобщи пресцентърът на транспортното министерство.
И двете ръководителки бяха назначени лично от Георги Гвоздейков. Емилия Никова заема поста от началото на май 2024 г., а Мария Генова - от октомври 2023 г.
Аварии и закъснения на влакове
Последният случай с авария на влак е по подбалканската линия от четвъртък - 1 август 2024 г. В участъка Мирково - Долно Камарци пет вагона излязоха от релсите. Първоначалната информация показва, че става въпрос за лошо състояние на железопътната инфраструктура. Предстои разследване да установи причините.
Движението на влаковете беше спряно и пренасочено през Пловдив, включително и нощните влакове София - Бургас - София и София - Варна - София.
Освен това в края на месец май маневрен локомотив удари пътнически влак на Централната жп гара в София. Пострадали при инцидента нямаше. Като официална причина за инцидента беше посочено, че на машиниста му е прилошало.
В края на юли пък дерайлира бързият влак София - Варна в района на Своге. Пострадали нямаше, причините за инцидента не са съобщени официално, все още се разследва. Шест часа преди това произшествие е спряно подаването на ток в контактната мрежа по същата линия между Реброво и София, за да се предотврати челен сблъсък между два бързи влака - единият движещ се от София за Видин, а другият от Варна за София. Национална компания "Железопътна инфраструктура" отговаря за състоянието на релсовия път, управлението на движението на влаковете, както и за сигнализацията и телекомуникацията по мрежата.
"Сегашното ръководство на НКЖИ многократно показа, че не може ефективно да управлява процесите в една от най-големите държавни компании в България", казва министър Георги Гвоздейков, цитиран от пресцентъра на ведомството си.
Гвоздейков иска още оставките на директорите на "Управление движение на влаковете", "Железен път и съоръжения", "Сигнализация и телекомуникации". Междувременно от поста бе освободен и шефа на Държавната автомобилна инспекция (ДАИ) Борислав Муеров заради проблемите, свързани с техническите прегледи на колите. Правителството спешно ще заработи за промени в наредбата, по която се провеждат прегледите. Това се разбра от отговор на премиера Димитър Главчев на парламентарно питане.
Главчев го увери, че ще предприеме възможно най-бързи действия, както и че изготвените промени ще минат по късия срок за обществено обсъждане, който е 14 дни. Както е известно от миналия месец данните от прегледите вече автоматично се предават от пунктовете за прегледи към Държавна Агенция "Автомобилна администрация". Така се оказа, че 10 % от автомобилите не могат да преминат през проверките.