18 Ноември 2024понеделник22:09 ч.

Мнение

Обърнатата пирамида

Има ли ефективен механизъм за противодействие на злоупотребата с власт

/ брой: 99

автор:Славчо Кънчев

visibility 1440

Славчо КЪНЧЕВ*


"Законите никога не биха били подобрявани, ако нямаше много хора, чието морално чувство да стои над съществуващите закони."

Джон Стюарт Мил (1806-1873), английски философ, икономист и политик

Според Майкъл Сандел, професор от Харвардския университет: "Диалогът, който отсъства в съвременната политика, е за ролята на пазара и дълбочината на неговото проникване в живота ни. Дали искаме пазарна икономика или пазарно общество? Каква роля трябва да играе пазарът в обществения живот и нашите взаимоотношения? Как може да решим кои стоки може да се купуват и продават и кои трябва да бъдат управлявани от извънпазарна стойност?".

В съвременния контекст това, което пита проф. Майкъл Сандел, е до каква степен наднационалното срастване на пазарите, придобиването от тяхна страна на глобален капацитет за влияние върху националната политика и икономиката на отделните държави лишава обществото от най-важните постижения на демокрацията, а именно държавност, която се характеризира от структури, подсигуряващи нейния социален интегритет - основата на имунната система на държавността. Която се създава и поддържа от политиката, ориентирана към благото на народа, загриженост за бедността и

намаляване на неравенството

Идеята на проф. Сандел е не само напълно уместна. Социалната реалност в т.нар. западни демокрации, с малки изключения в известна степен тук-там из Северна Европа, свири като с йерехонска тръба, че дискусията за ролята на пазара и неговото проникване в живота ни е крайно наложителна.

Това, което не изяснява проф. Сандел, е между кого ще се води дискусионният диалог. Дали единствено между онова малцинство от сегментите на обществото, което постъпателно, но същевременно агресивно и неотклонно полага усилия за глобалната финализация на своята всепроникваща власт, или в дискусията ще взимат участие и гражданите, които не са облагодетелствани от нея, за разлика от нейните протагонисти. Всъщност става въпрос за модела за управление на държавата.

Като присъединим и средствата за масова информация - т.нар. четвърта власт, към трите обикновено дискутирани области на властприлагане: законодателната, изпълнителната и съдебната, то нека разгледаме възможните състояния на тези четири различни форми на изяви на власт.

Първият вариант за упражняване на законодателната власт е, когато народът безусловно е единственият законодател. Когато народът е суверен, единствено той има неотменимото право на законодателна инициатива и решения. Следователно народният суверенитет съществува само там, където гражданите, като част от тялото на суверена, сами предлагат закони и провеждат плебисцити, на които ги одобряват или отхвърлят.

Каква е разликата между "плебисцит" и "референдум"?

Терминът "плебисцит" произхожда от древнолатинските думи "plebs" - "народната маса" и "scitum" - "определение, постановление, решение". Посредством плебисцитите, в древния Рим свободните граждани (към тях не са спадали жените и робите) са взимали задължителни решения за държавното управление, т.е. решения от последна инстанция, които не подлежат на одобрение от която и да е друга държавна институция, преди да бъдат приложени в практиката.

Не така стоят нещата с правилата за провежданите понастоящем референдуми у нас. Самият термин произлиза от новолатинската дума "re-fero" - "извличам", "докладвам". Но, както е ясно, след като мнението бъде "извлечено", то може да бъде захвърлено в кошчето за боклук на Историята, а "докладът" да прашасва в чекмеджето на бездействието.

Но първоначално, за да бъде ограничено полето за действие на прякото законодателно волеизлияние на българския суверен, се е погрижил Законът за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГ) в своя член 9, ал. 2. В нея са изброени толкова много въпроси от държавното управление, забранени за волеизявление от страна на суверена, че по-уместно би било да бъдат указани въпросите, по които гражданите могат да... докладват своето мнение. На кого ли? На своите началници, които в момента са узурпирали де факто безконтролно властта. Понеже, освен че по маса въпроси от първостепенна държавна важност, на суверена са му клъцнати правата да взима решения, то са поставени и още препятствия срещу възможността референдумът да се превърне в плебисцит, т.е. решението му да е задължително. Първо, броят на гласувалите по време на референдума е необходимо да надвишава сумарно гласоподавателите на последните състояли се преди това избори за Народно събрание. И, второ, има още една мина, за която конституционалистите, като принадлежащи към резервоара за кадрово захранване на управляващите малцинства (спрямо общия брой на всички граждани), съвсем не надигат глас за правно обоснован протест - обстоятелството, че въпросът трябва така да бъде формулиран, че да представлява предложение за одобрение (или отхвърляне на напълно дефиниран закон). В противен случай мината избухва и

народната воля бива разкъсана на парчета

Второто възможно състояние на законодателното устройство е, когато народът предостави законодателната власт под условие другиму, и то само за определен период от време, през което не се отказва от правото си на законодателна инициатива и решения и може пряко или косвено да контролира работата на законодателния орган чрез прилагането на вето.

Този вариант за държавно управление през целия т.нар. преход след 10 ноември 1989 г. българското пълнолетно население гледа през крив макарон.

Третият, катастрофалният за духовните и материалните интереси на народа, вариант е, когато той - суверенът, прехвърли законодателната власт за определен период от време, през който той е лишен от законодателната инициатива (според неписаната конституция, а не според примерния писан основен закон) и същевременно се е отказал от контрол. Тогава настъпва най-рисковият - и както показва историята - трагичен период за суверена, т.е. за народа, защото е поверил другиму властта безконтролно и неограничено. И най-важното - невъзвръщаемо, докато не изтече съответният мандат. Това, от своя страна, води до агресивна узурпация на властта през периода, през който законодателният орган, който се явява (по смисъла на суверенитета на народа) инструмент на суверена за осъществяване на държавното управление, бива превърнат в подменен суверен. А пък истинският суверен е низложен до позицията на обект на командарене и... репресии, ако не слушка.

Какви са вариантите за упражняването на изпълнителната власт?

Когато суверенът не упражнява пряко изпълнителната власт, то следва тя да бъде назначавана пряко от него. Това става, когато тези лица, които ще упражняват изпълнителната власт, се избират пряко от суверена, а състоянието на държавната администрация се извършва въз основа на писмени правила, определени от суверена, като пак само той има правото да ги променя, както и да "ремонтира" изпълнителната власт, когато пожелае.

Съдебната власт пък е необходимо да отговаря на изключително важното условие да е неутрална, т.е. да е лишена от пристрастия. Когато суверенитетът е безусловен, суверенът правораздава сам. Другата възможна ситуация е, когато суверенът поверява правораздаването на някой друг или дава право някому да съставя съдебната власт, т.е. да назначава съдии, които да отсъждат от името на суверена. Тогава има два варианта: суверенът има право да оттегля гласуваните пълномощия по определена процедура, или се е отказал и от това свое право.

Тогава средностатистическият шанс обикновеният гражданин да получи справедливост в храма на Темида става по-малък от уцелването на джакпотовите числа в тотото.

Какъв е Summa summarum, т.е. крайният извод, както са казвали древните римляни?

Ефективният механизъм за противодействие на злоупотребата с власт от страна на управляващите малцинства е непрекъснатият в пространствено-времевия континуум контрол от гражданите, с потенциал за налагане на разнообразни санкции, включително отзоваване от заеманите длъжности.

* Авторът е председател на УС на Асоциацията за борба против корупцията в България

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 475

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 406

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 395

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1145

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 416

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 404

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 447

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ