28 Ноември 2025петък23:59 ч.

АБОНАМЕНТ:

АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg АБОНАМЕНТ за вестник „ДУМА“ за 2026 година. Можете да се абонирате в: „Български пощи“ АД до 15 декември 2025 г., „Доби прес“ ЕООД до 28 декември 2025 г., в редакцията на вестника до 20 декември 2025 г. Каталожен номер 6. Цени: 12 месеца - 149 € / 291,42 лв., 6 месеца - 75 € / 146,69 лв., 3 месеца - 40 € / 78,23 лв., 1 месец - 14 € / 27,38 лв. За повече информация тел. 02 9705 203 и 02 9705 216 отдел „Разпространение” на в-к ДУМА на ул. „Позитано” 20 А. E-mail: abonament@duma.bg

Снимки Личен архив

Срещи

ЛИЗА ШОПОВА:

Сцената е адреналин и истина

Колкото по-дигитален става светът, толкова по-силна ще бъде нуждата ни от живо присъствие, от човешки глас - да се смеем или плачем заедно, казва известната актриса и режисьорка

/ брой: 224

автор:Надежда Ушева

visibility 382

"Хората се опитват да бъдат човеци, докато светът ги кара да бъдат съдържание"

"Без труд талантът се изпарява, без късмет не те забелязват, но без чувство за хумор и двете нямат шанс"


ЛИЗА ШОПОВА завършва актьорско майсторство за драматичен театър в НАТФИЗ "Кр. Сарафов" през 1993 г. в класа на проф. Крикор Азарян, с асистенти Тодор Колев и Елена Баева. Професионалният й път започва в Драматичния театър "Николай Масалитинов" в Пловдив и Младежкия театър "Николай Бинев" в София. Между 2010 и 2020 г. Шопова се занимава с дублаж, където също оставя отпечатък. Успоредно с актьорската си кариера, тя се утвърждава и като режисьор и автор на множество театрални пиеси. Най-новата й постановка е "Фейк" в Театър "Българска армия". За приноса си към съвременната драматургия и режисура Лиза Шопова е отличена с наградата "Алеко Константинов" за "Трима мъже и една Маргарита" през 2019 г., както и с награда за режисура от фестивала "Нова българска драма" в Шумен през 2021 г. за същата постановка. През 2025 г. спектакълът й "Шишарки" получава награда за най-добро представление. Шопова става част от трупата на Театър "Българска армия" през 2024 г. Днес публиката може да я гледа в ролите на Лелята в "Солунските атентатори", Минди в "Пет жени в еднакви рокли" и др. През 2022 г. поставя спектакъла "Стъпка по стъпка" от Питър Куилтър, в който е режисьор и автор на сценичната адаптация.
 
 
- Госпожо Шопова, какво Ви провокира да напишете постановката "Фейк"? Има ли конкретна причина или случка?
- Провокацията дойде от осъзнаването, че живеем в свят на симулации. Че непрекъснато "редактираме" себе си - в социалните мрежи, в отношенията, дори в мислите си. Започнах да се питам: кога лъжата се превръща в навик и защо й се връзваме. И къде свършва реалното, и къде започва позата? Не е конкретна случка, а по-скоро натрапчив шум. Провокира ме светът, в който всички са "уникални", а изглеждат еднакво. Отваряш социалните мрежи и виждаш една и съща усмивка, една и съща поза, само че с различен фон - веднъж е Миконос (остров в Гърция), друг път... Изберете си къде ви се иска да бъдете, а пък не сте... значи там. Така се роди "Фейк" - от чисто човешката нужда да разбера необходимостта ни да сме харесвани, без самите ние да се харесваме. Дали наистина реалният ни образ е толкова нелицеприятен, че искаме да се унифицираме с всички в щастието и красотата си и с лека ръка да захвърлим идентичността и уникалността си.

Сцени от спектакъла "Фейк"

- Какви са посланията на пиесата, в която участвате и режисирате?
- Пиесата изследва границата между реалното и измисленото, между човека и неговата проекция. Тя не морализира, а по-скоро с чувство за хумор дава и друга гледна точка, а тя е, че зад всичките тези образи, които следваме, има реални хора, които също не са съвършени. Посланието, ако има такова, е да си позволим да бъдем истински - с всички несъвършенства, защото само така има смисъл да живеем и да общуваме. Не съм си поставяла мисия да давам уроци. По-скоро питам: "Колко фейк можем да понесем, преди да забравим кои сме?" Пиесата е опит да се ориентираме в тази постоянна игра на образи - между това, което сме, и това, което пускаме онлайн. И, разбира се, с усмивка, защото иначе ще е много тъжно. И най-вече - не вярвайте на хора, които нямат нито една лоша снимка и са вечно усмихнати, малко е зловещо.
- Над какво или за какво би трябвало да се замисли зрителят, гледайки представлението?
- Може би над въпроса: кое у мен е истинско и кое е продукт на чужди очаквания? Не целя да давам отговори и да съдя, по-важно ми е да създам пространство, в което зрителят да се огледа. Ако излезе от театъра и си каже: "И аз май съм малко фейк", значи сме си свършили работата. Не искам хората да се чувстват виновни. Такова е времето. Но нека да сме по-свободни, да сме несъвършени и нека да не ни притеснява, че не сме непрестанно щастливи, за това си има диагноза.

- Доколкото разбирам, това всъщност е смешно представление. Но, както казвате - всяка комедия носи в себе си и драма. Кое тук е драматичното? Конфликтното?
- Комичното обикновено е само повърхността. Драмата идва от сблъсъка между "автентичността" - много често използвана напоследък дума, и нуждата да се харесваме. Във "Фейк" драмата е, че никой не иска да е себе си, а ти реално си себе си, само спри интернета и ще видиш, че си там, просто си нямал време да се откриеш и да се опознаеш и харесаш. Конфликтността идва, когато опитът да изглеждаме перфектни завършва катастрофално.
- Има ли опасност интернет, вече дори изкуственият интелект, да измести или замени по някакъв начин актьорите, режисьорите, драматурзите? Заплаха ли е той за театъра?
- Технологиите могат да променят начина, по който създаваме изкуството, но не вярвам, че могат да изместят човешкото присъствие. Слава богу, театърът е жив контакт - енергия, която се случва между хората в един и същ момент. Изкуственият интелект може да имитира, но не и да живее многопластово тук и сега. В този смисъл - не го приемам като заплаха.

- А как виждате бъдещето за изкуството?  
- Мисля, че колкото по-дигитален става светът, толкова по-силна ще става нуждата ни от живо присъствие, от общност, от човешки глас, от жив контакт - от това да се смеем или плачем заедно. Колкото повече виртуалност има около нас, толкова повече ще ни липсва истинското, и вярвам, че ще се завърнем към него в някакъв етап.
- Българската публика какви драматургични текстове, пресътворени на сцената, иска да гледа? За какво е жаден българският театрален зрител?
- Зрителят иска да види себе си - понякога хиперболизиран, но жив. Мисля, че има глад за смисъл, за интелигентен хумор и за човещина.


- Какви други теми Ви вълнуват като творец, режисьор и драматург?
- Интересува ме начинът, по който хората се справят със самотата, с нуждата от връзка, с вътрешните си противоречия. Теми като идентичност, вина, близост - те постоянно се пречупват през различни сюжети, но в основата им е едно и също търсене: как да бъдем цели в един разпокъсан свят. Вълнувам се от това как хората се опитват да бъдат човеци, докато светът ги кара да бъдат съдържание.
- Кое Ви носи по-голяма удовлетвореност - писането, режисирането, изявата на сцената или зад микрофона, дублирайки филми или сериали?
- Всяка от тези форми ми дава различен вид свобода. Писането е самота и тишина. Режисурата е общуване, енергия, споделяне. А сцената е адреналин и истина. Вече не се занимавам с дублаж, но той ме научи на много рефлективност и е част от пътя ми. Всеки процес има своето безумие, но ако трябва да избера - сцената. Там нищо не можеш да "редактираш".

- Произхождате от артистично семейство, доколко генетично талантът се предава и захранва през поколенията?
- Не знам. Може би е заразително, а и когато растеш в такава среда, придобиваш усещането, че изкуството е нещо естествено.
- Семейството повлиява ли Ви на избора да се занимавате с изкуство?
- Не бих казала, поне не и целенасочено, но мисля, че най-доброто наследство, което ми даде, е свободата да се провалям смело и красиво.
- Според Вас какво е съотношението между талант, труд и късмет, например?
- Талантът е само началото, трудът е пътят, а късметът е въпрос на гледна точка. Или иначе казано: без труд талантът се изпарява, без късмет не те забелязват, но без чувство за хумор и двете нямат шанс.

Обсъждат три варианта на тунел под Петрохан

автор:Дума

visibility 1239

/ брой: 224

Подменят 40 км водопроводи в София

автор:Дума

visibility 1242

/ брой: 224

Европрокуратурата разследва Загреб и Рим

автор:Дума

visibility 1078

/ брой: 224

Пенкова иска от ЕК още права за регионите

автор:Дума

visibility 1222

/ брой: 224

Полша и Балтика се страхуват от Русия

автор:Дума

visibility 1175

/ брой: 224

Тръмп посъветва Япония да не провокира Китай

автор:Дума

visibility 1199

/ брой: 224

Тъжен извод

автор:Александър Симов

visibility 1140

/ брой: 224

За мъжете в униформа

visibility 1050

/ брой: 224

Когато имаше масов спорт - приоритет на държавата

visibility 1162

/ брой: 224

Спрете да лъжете! Путин не ни е враг

visibility 1248

/ брой: 224

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ