11 Септември 2024сряда22:33 ч.

ВРЕМЕТО:

Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево. Днес над Северна България ще се развива купесто-дъждовна облачност и на много места ще превали краткотраен дъжд, придружен с гръмотевици, има условия за градушки. Повишена вероятност за изолирани интензивни явления има до сутринта в западните райони, а около и след обяд в централната и източната част на Северна България. От северозапад ще продължи да прониква относително хладен въздух. Температурите ще се понижават и максималните ще са от 26°-27° в северозападните до 34°-35° в югоизточните райони, където вятърът все още ще е от юг; там ще бъде почти без валежи, предимно слънчево.

Хартиен тигър

/ брой: 154

автор:Иван Аладжов

visibility 3708

Да се сеща някой от уважаемите читатели през последните 20 години у нас да е имало поне една успешна икономическа стратегия? Аз лично не си спомням за такава. Какви ли не планове имаше през изтеклите две десетилетия - то не се тиражираха намерения за производство на леки коли, за изграждане на важни транспортни коридори, за стратегически енергийни трасета, за превръщане на страната в енергиен център на Балканите и пр. високопарни приказки. Всяко правителство и подопечните му чиновници произвеждаха тонове хартия с приоритети, цели, планове, стратегии, анализи и т.н. Накрая от цялото многословие излизаше голямо нищо. Днес нито се произвеждат коли у нас, нито през страната ни минават енергийни коридори (не се и очертава в близко бъдеще да има такива), а транспортните ни трасета са заприличали на разбити и прашни централноафрикански писти.
Досега нито една от постсоциалистическите стратегии у нас не е произвела положителни резултати. А всички те бързо девалвираха и нямаха стойността дори на изразходената за напечатването им целулоза. Така че имаме основателна причина да се съмняваме, че новоприетата икономическа стратегия на кабинета (виж стр.6) ще се окаже поредният хартиен тигър за заблуждаване на населението, че в тази държава някой наистина мисли за развитието й.
Новият модел на правителството за стопанско развитие е ориентиран към стимулиране на производство и износ на изделия с висока добавена стойност, а не на икономика, основаваща се на евтината работна ръка. Но това звучи като клише от учебник по икономика, макар констатациите и амбициите в тази насока да са принципно правилни. Убеден съм, че до това прозрение са стигнали всичките над 200 правителства на земята, без преобладаващата част от тях да знаят как реално да постигнат тази трудна цел. Особено когато става въпрос за бедни, слабо конкурентни и неиновативни страни като нашата.
През последните 20 години България се деиндустриализира, инфраструктурата вече е в окаяно състояние, загубихме по-голямата част от научния потенциал, не разполагаме нито с необходимия финансов ресурс, нито с достатъчно образован човешки фактор за такъв скок. А да се разчита при тези изключително неблагоприятни реалности у нас, както и в условията на днешната глобална финансово-икономическа криза, на големи външни инвестиции в иновативни технологии е наивно.
 Много по-вероятно е всичко да се окаже поредният документ, който няма да бъде изпълнен поради ред обективни причини. А със "стратегията" правителството като че ли се опитва да си прави пиар от неща, които са реално извън възможностите му за въздействие върху икономиката.

България изпревари Полша в търговията с Китай

автор:Таня Глухчева

visibility 583

/ брой: 173

Искаме пари от резерва на ЕС заради сушата и пожарите

автор:Дума

visibility 586

/ брой: 173

Шенген по въздух и вода удари визите за туристи

автор:Дума

visibility 578

/ брой: 173

Спад в заводското производство за 19-и пореден месец

автор:Дума

visibility 509

/ брой: 173

Война на дронове между Русия и Украйна

автор:Дума

visibility 592

/ брой: 173

Германия върна граничния контрол

автор:Дума

visibility 632

/ брой: 173

Висши военни в САЩ подкрепиха Харис

автор:Дума

visibility 594

/ брой: 173

Накратко

автор:Дума

visibility 1686

/ брой: 173

Левица към бъдещето

автор:Александър Симов

visibility 972

/ брой: 173

По пътя на просветата

автор:Барбара Пейчинова

visibility 882

/ брой: 173

Лоша диагноза

автор:Мая Йовановска

visibility 1328

/ брой: 173

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ