18 Ноември 2024понеделник14:55 ч.

Спасение от ултравиолета, или кой е измислил слънчевите очила

Полезният и стилен аксесоар придобива вид, близък до съвременния, преди повече от 8 века в Китай

/ брой: 137

автор:Альона Нейкова

visibility 3845

Експертите и до ден днешен не могат да отговорят категорично на въпроса кой всъщност е измислил слънчевите очила. Някои твърдят, че родината на този аксесоар е древен Египет. Като доказателство се представят две фини изумрудени стъкълца, съединени с бронзови плочки. Те били намерени не просто в близост до пирамидите, а в гробницата на самия фараон Тутанкамон. Други изследователи изтъкват, че средство, спасяващо от слънчевите лъчи, би могло да се появи също така в Гърция, Месопотамия и Италия. Именно в тези държави са били открити лещи, направени от прозрачни камъни, каквито са планинският кристал и берилът. Още една група учени настоява, че авторството на слънчевите очила принадлежи на ескимосите. Казват, че именно в Заполярието някога са били намерени специални очни предпазители, издялани от кости. Тези "очила" са имали тесни прорези, които трябвало да ограничават светлинния поток.

Единството на версиите

Всички изброени версии, а и някои други, по-неизвестни или съвсем нови, звучат доста правдоподобно. Коя от тях е вярната - и до ден днешен не е категорично ясно. Спорът продължава. Но все пак мненията на изследователите съвпадат по един въпрос. Почти всички са убедени, че очилата придобиват вид, близък до съвременния, преди повече от 8 века в Китай. При това дори се посочва конкретна дата - 1 юли 1200 г. Казват, че именно на този ден китайките започнали да носят "втори очи", които много приличали на днешния стилен аксесоар, защитаващ зениците от слънцето. Е, само че вместо стъкла, в началото майсторите на очилата използвали опушен кварц и смола.

Стъклото срещу пластмасата

Съвременните лещи за очила се произвеждат от два материала. И стъклените, и пластмасовите имат своите плюсове и минуси. Основното достойнство на стъклото е в това, че то (дори и без да е тонирано) не пропуска ултравиолетовите лъчи. Следователно, няма опасност от неприятности като помътняване на кристала или изгаряне на роговицата и ретината. Ала и в тази каца мед има лъжица катран. Стъклените лещи са доста тежки и лесно се чупят. Пластмасовите пък почти не тежат и при удар не стават на парченца. За съжаление обаче не могат да предпазват от вредното излъчване на слънцето, освен ако не са обработени по специален начин. Това се определя доста лесно: трябва само да погледнете етикета и ако на него е маркирано General или High UV-protection, значи пред вас е истинският "граничар" на очите ви, през който коварните лъчи няма да минат. Имайте предвид, че при първите степента на защита от ултравиолета не е много висока - не повече от 60 процента. Но маркировката General всъщност е напълно задоволителна и достатъчна за предпазване очите на жителите от европейски страни. На тези, които възнамеряват да прескочат до екваториално-тропическите места, се препоръчват очила High UV-protection, защитаващи ретината от опасните лъчи до 97-100 процента. Ако пък на етикета липсват подобни условни знаци, това означава, че държите в ръцете си аксесоар, изпълняващ само декоративна функция, без никаква защита.

Купувай, като гледаш с 4 очи

Когато решите да си купите очила, непременно трябва да обърнете внимание на няколко много важни фактора. Рамките може да са метални, пластмасови или от типа найлонови. Качеството им обаче зависи не толкова от материала, от който са направени, а от това дали са равни, симетрични, гладки и доколко надеждно успяват да обхванат стъклата. Дръжките на очилата е добре да бъдат закрепени не с винтчета, които всеки момент може да се разхлабят, а трябва да са запоени. Така рамките няма да се разпаднат и ще може да се използват доста дълго.
Като пробвате дали ви отива този полезен аксесоар, добре е да прецените доколко той ви е удобен: не ви ли убива прекалено на горната част на носа, не стяга ли зад ушите? И не забравяйте да наклоните главата си надолу - очилата не бива да се смъкват или да падат.
Обърнете внимание и на цвета на модела. Според стилистите на блондинките им отиват най-много сребристи или златисти очила. На рижавите и червенокосите се препоръчват бронзовите и медните, както и рамки с така наречения цвят на костенурките. Шатенките и брюнетките е добре да се спрат на някои варианти на кафявото, всички оттенъци на червеното, както и на класическото черно.
Вариантите тип маска и големите орнаменти по рамките вече са демоде. По-суетните не могат да си представят слънчевите им очила да са без камъни. Има ги и този сезон, но те са значително по-малко и често биват заменяни с красиви метални апликации в различни цветове.
 
Правилната грижа удължава живота

Ако искате "вторите очи" да ви служат колкото може по-дълго, съхранявайте ги в полутвърд калъф, а още по-добре - в специална кутия за очила. Никога не ги слагайте на масата или на тоалетката със стъклата надолу, защото така те много бързо ще се надраскат. Избърсвайте ги редовно с подходяща кърпичка или тънко парцалче, които вече може да се купят в почти всяка оптика.


Модели с вграден детектор на лъжата


- Слънчеви очила, които могат да се използват като детектор на лъжата, са създадени от експерти, работещи в американската компания "Ventertainment". За да разберете дали човекът срещу вас казва истината, трябва да сложите на носа си този уред и внимателно да следите дали стъклата променят цвета си. Не се безпокойте, събеседникът ви няма да се досети за нищо - "мимикрията" на аксесоара ще е видима само за наблюдаващия отвътре. Зеленият цвят означава, че човекът казва истината, жълтият - малко увърта, а червеният - нагло лъже...
- Наскоро експерти от немската компания "Micreon", изработваща миниатюрни детайли с помощта на лазерни импулси, представиха възможностите на технологиите на фирмата по доста необичаен начин. Специалистите успяха да създадат слънцепредпазни очила за... муха!
- Любителите на японската кухня вече може да се сдобият с екзотичен аксесоар, съчетаващ клечки за хранене със слънчеви очила. Сега феновете на суши и уасаби могат да носят и двата предмета едновременно - при това не къде да е, а зад собствените им уши. Изобретателите успяха да направят прибора за ядене във вид на дръжки за очилата. Предметът е изработен от лека неръждаема стомана и е проектиран така, че детайлите се съединяват помежду си без помощта на винтчета. Някои по-придирчиви пък мърморят, че трябва да се направят определени подобрения на аксесоара и вътре в рамките да бъде вградена и салфетка - все пак клечките е добре да се избършат след хранене...

Грозното е модерно



Модата при очилата за тази година залага на ретромоделите. Те са предназначени и за мъже, и за жени, като носят леко носталгично настроение и едновременно с това обединяват в себе си функционалността и висшата мода.
Ако доскоро бяха актуални големите слънчеви очила и малките диоптрични рамки, сега формите вече се изравняват. Предпазващите от ултравиолета намаляват размера, а коригиращите зрението стават по-големи. Но и едните, и другите следват ретровълната. Може да се каже, че са модерни "грозните" очила, както някои ги наричат, защото трудно възприемат грубоватите форми от миналото. Но именно те са много актуални в момента. Този тип очила навлиза доста бързо сред младите, на които ретромоделите придават по-сериозен вид.
Тенденцията на големите ретроформи, които минават за "грозни", започна да навлиза още през 2008 г. и напоследък като че ли се засили в световен мащаб. В началото хората почти навсякъде възприемаха тази мода при очилата малко бавно и едва сега започнаха да се пречупват и да се отварят към моделите от миналото. Ретро обаче са само формите. Използваните днес материали и комбинацията от цветове са в пълен синхрон с прогреса. Съвременните технологии позволяват очилата да са по-леки отпреди, а стъклата - с по-добра UV защита.
Българите приемат модата на грозните очила с интерес, желание и малко със страх дали околните ще ги възприемат, смята Павел Цветков от българската марка "Kwiat". Той съветва хората да не се притесняват, защото ако в оптиката човек първоначално се чувства странно с по-големите форми, трябва да знае, че навън бързо се свиква с тях. А пък и с такива очила всеки ще е много актуален не само в близките месеци, но и в следващите 1-2 години.
Още повече че в модата "грозното" за едни е красиво за други. Едно от безспорните предимства на ретроочилата е, че са забележими. С тях сякаш казваш: "Виж ме!" И понеже тези модели като че ли не отиват на нищо, всъщност отиват на всеки и на всичко. Реално погледнато, те се оказват доста универсални, което в момент на криза е голям плюс. Такива очила човек може да комбинира както със спортен, така и с по-елегантен стил, което наистина е доста икономичен вариант, убеден е Павел Цветков. Според него все още много актуални са и "пилотните" модели, като разнообразието от подобни бъбрековидни форми е наистина голямо. Трите най-модерни, които са в унисон с актуалния сега ретростил, са закръглени, рогови и котешки.
Звездите Джак Никълсън, Том Круз, Джони Деп са едни от лицата на Холивуд, които свързваме именно с големите ретроформи.

 

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Накратко

автор:Дума

visibility 0

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 0

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 0

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 0

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 0

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ