18 Ноември 2024понеделник22:41 ч.

БДЖ като огледало

/ брой: 221

автор:Йордан Мичев

visibility 1591

Във всяка уважаваща себе си държава железниците са повече от вид обществен транспорт. Те са символ на състоянието й. И така е още от началото на ХІХ век, когато англичанинът Джордж Стивънсън изобретява парния локомотив и започва да строи първите жп линии.

За почти три десетилетия източване и пълно безхаберие българските железници се върнаха толкова назад, че вече не знаем дали не се доближаваме до времената на Стивънсън. Ако вземем като извадка състоянието на БДЖ само в последното десетилетие, доминирано от управления на ГЕРБ, картината е ужасяваща. Приходите намаляват от 550 млн. лв. през 2007 г. на 350 млн. лв. през 2017 г. С 36% намаляват и пътниците. През 2007 г. е имало 612 локомотива, а през 2017 г. вече са 342, пътническите вагони са се стопили от 1337 през 2006 г. на 360 през 2017 г.

БДЖ просто вече се задъхва - липсват локомотиви, а ако ги има, те са толкова остарели, че често се самозапалват. Ако продължава така, няма да е далеч времето, когато дълговете на компанията ще са изчистени, но няма да има с какво да се пътува.

След всички скандали в последната година покрай вече подалите оставките си шефове на компанията Владимир Владимиров и Велик Занчев гръмна още една бомба - КЗК отмени като незаконосъобразна обществената поръчка за доставка на 42 мотрисни влака. Решението е по жалбата на германския жп гигант "Сименс", която е една от трите водещи световни компании, обжалващи процедурата. Другите са китайската CRRC и чешката "Шкода".

Търгът с рекорден бюджет от 675 милиона лева бе обявен на 14 август при абсурдни условия. В тях бяха записани изисквания за закупуване на морално остарели и бавни влакове и изобщо нямаше включени машини за дълги разстояния като дестинациите София-Варна и София-Бургас.

Това, което прави най-голямо впечатление при всички подобни поръчки за стотици милиони, обаче е, че никъде не се предвижда доставчиците да инвестират в някакво производство в България. Преди десетина години един от двата големи китайски производители на влакове се интересуваше от такива инвестиции и дори оглеждаше терени у нас. Но дотук. Всичко приключи с липсата на интерес от страна на кабинета "Борисов" и китайците насочиха усилията си към страни като Гърция, Сърбия и Унгария. Сега там вървят проекти за скоростни жп линии, а ние все още се чудим на кого да пробутаме 50-годишни локомотиви за скрап.

Без радикална промяна в този сектор очевидно е, че железниците ни вървят към разпад. Впрочем те просто са огледало на държавността ни.

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 475

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 406

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 395

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1145

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 416

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 404

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 447

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ