18 Ноември 2024понеделник22:43 ч.

Политически цайтнот

/ брой: 156

visibility 9243

Любомир Кючуков

И досега източноевропейски държави имаха отговорни ресори в ЕК. Що се отнася до България, се говори за политически цайтнот по отношение на българската кандидатура. Проблемът е, че това е далеч от една осмислена държавна политика. Изборът на български комисар винаги е бил свързан със запълването на квоти и поддържане на баланси.
Именно, защото става въпрос за политика и държавни интереси, следва да бъде процес, а не конюктурен акт. Възможността да бъде даден ресор означава да се направи предварителен подбор и работа между другите държави членки за подкрепа. Сега гледаме прехвърляне на отговорността върху едно несъставено правителство.
Преди да се говори за съдържателна външна политика на ЕС, задължително трябва да се направи уточнение, необходимо да се избегнат грешни тълкувания. Външната политика на ЕС е обща, но не е общностна. Външната политика е прерогатив на националните политики на държавите. Провежда се обща външна политика на ЕС, но при съгласие държавите членки. Задължителното им съгласие означава, че всяка една от тях може самостоятелно да блокира отделни решения – има право на вето. През последните години обаче рязко се засилил натиска, най-вече от водещите страни членки за премахване на ветото и въвеждане на квалифицирано мнозинство.
Има изключения в Лисабонския договор – за външна политика и фискална, защото е трудно да си представим уеднаквяването на данъците. В България е 10% плоския данък, а в скандинавските страни около 50%.
Натискът се засили след войната в Украйна заради позициите на Унгария, която получи отстъпки по други въпроси.
Войната в Газа стопира тези усилия, защото страните в ЕС и НАТО са дълбоко разделени и общата позиция се оказа невъзможна. Единствената формулировка по темата се свежда до „беше обсъждан въпросът“, а на срещата на върха на НАТО във Вашингтон, Алиансът не намери възможно дори да спомене войната в Близкия Изток. Ако съществуваше това правило, би поставило сериозен въпрос пред ЕС, например за признаването на държавата Палестина. До момента 16 страни от ЕС не са я признали. Това означава, че при квалифицирано мнозинство или да държавите, признали да оттеглят, или да се присъединят към непризналите. Това е показателно колко е сложно формирането на общи позиции в ЕС.

Пред БНР

Инспекторатът на МС иска наказания в Министерството на културата

автор:Дума

visibility 475

/ брой: 220

4 щама на грипа тази година

автор:Дума

visibility 382

/ брой: 220

3 януари ще бъде учебен ден в София

автор:Дума

visibility 409

/ брой: 220

Експерти алармират за криза с тока през зимата

автор:Дума

visibility 410

/ брой: 220

Инфлацията рязко се ускорява през миналия месец

автор:Дума

visibility 380

/ брой: 220

Застраховката на такситата поскъпва заради честите инциденти

автор:Дума

visibility 403

/ брой: 220

Еврокомисията повиши очакванията си за българската икономика

автор:Дума

visibility 406

/ брой: 220

Стреляха по резиденция на Бенямин Нетаняху

автор:Дума

visibility 418

/ брой: 220

Тръмп гласи високи мита за Евросъюза

автор:Дума

visibility 395

/ брой: 220

Гръцката полиция на крак заради демонстрации

автор:Дума

visibility 361

/ брой: 220

Ново ниво

автор:Ина Михайлова

visibility 1145

/ брой: 220

Това не са услуги

visibility 416

/ брой: 220

Иска ли Зеленски мир

автор:Юри Михалков

visibility 404

/ брой: 220

За лъжите и истините, свързани с „Гунди – легенда за любовта“

visibility 447

/ брой: 220

 

Използвайки този сайт Вие приемате, че използваме „бисквитки", които ни помагат за подобряване на преживяването на потребителите, за персонализиране на съдържанието и рекламите, и за анализ на посещаемостта. За повече информация можете да прочетете нашата политика за бисквитките и политиката ни за поверителност.

ПРИЕМАМ